Albanië vervolg

Albanië, Himarë

31-8 Marinus is niet erg lekker geworden gisteravond, waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. De route over de pas is behoorlijk inspannend dus blijven we hier nog een dag staan voorzien van alle gemakken. We staan vandaag met nog 3 campers maar toch nog rustig, ruim en met een mooi uitzicht.

1-9 Na Vlorë wordt het een mooie rit langs de kust, wat al begint bij Radhimë. Bij Orikum ga je de bergen in en begint de Llogara-pas.
De Llogara-pas; is een hoge bergpas in het Ceraunian-gebergte langs de Albanese Rivièra. Hij is 1043 m hoog en wordt op internet genoemd als 1 van de beste kustroutes ter wereld. De weg is de belangrijkste kustweg tussen Vlorë en Sarande.

De eerste weg over de Llogara-pas werd gebouwd in 1920, maar tot 2009 was de weg erg smal, bijna eenbaans. Het is constant remmen of schakelen, scherpe bochten en destijds op sommige plaatsen geen vangrail. De weg is erg steil en heeft soms een stijgings percentage van 11%.
De rit biedt een prachtig uitzicht over de Albanese Rivièra. Het is prachtig om de kust van bovenaf te zien en tegelijkertijd soms de wolken aan te raken. Het naast gelegen Çika gebergte is 2044 m hoog.

Vanaf de noordkant gaat het langzaam omhoog, boven gekomen is er nu een uitzichtpunt gemaakt waar iedereen stopt. Dan gaat het slingerend steil naar beneden met uitzicht naar het strand beneden bij Palase. 10 jaar geleden was hier nog niets nu is het een bouwput van een resort?

Hier begint de Albanese Rivièra, met mooie plekjes bij Dhërmi en Himarë waar we al eens gestaan hebben, maar je merkt dat het nog druk is. Veel is ook volgebouwd, in 2012 hebben we nog mooi bij het strand van Jalë gestaan, in 2019 zagen we dat het helemaal vol gebouwd is.

We rijden de mooie route verder en komen langs Porto Palermo, waar destijds een tunnel was die als schuilplaats diende voor duikboten.
Bij het kleine haventje en schiereilandje Porto Palemo ligt de burcht van Ali Pasha. De burcht is te bezoeken, maar helaas was er geen parkeergelegenheid voor ons. En het kleine weggetje naar beneden daar zijn we net te groot voor, anders hadden we daar mooi kunnen overnachten.

Maar bij de volgende grote baai van Qeparo is nog ruimte en zien we een plekje. Hier vooraan is het nog niet volgestouwd met ligbedden in rijen achter elkaar opgesteld. Er zijn wat zonweringen gemaakt waar men onder zit. We zetten ook 2 stoelen onder een nog vrije plek en vermaken ons met wat er om ons heen gebeurt.Er lopen hier ook wat koeien rond die naar een klein zoetwaterpoeltje lopen waar wat water uit de bergen stroomt.

Achter in de middag wordt het bewolkt en koelt het niet af ‘s nachts, we hebben onze eerst warme benauwde nacht. ‘S nachts komt er wat regen en onweer. We overnachten met nog 3 campers en zelfs 2 tentjes.

2-9 We gaan naar Griekenland, het is slechts een rit van 80 km maar weer over een bochtige bergroute, klimmen en dalen, met mooi uitzicht op de kust en af en toe door een dorpje. Het is een mooie rit die ruim 2 uur duurt omdat je vaak nog geen 40 km rijdt, maar een mooie route. Regelmatig lopen er dieren op of langs de weg.

Bij de grens geen oponthoud, slechts 3 auto’s voor ons, dan slechts 7 km verder komen we bij de ons welbekende prachtige plekjes bij Sagiada. Er staan slechts 4 andere campers, ruimte genoeg. Heerlijk hier houden we het wel even uit,ondanks de donkere wolken hier en daar, maar de temperatuur is heerlijk.
Groetjes Ina en Marinus

Wat een prachtige vergezichten. Welkom in Griekenland!

Nico Bloot 2022-09-02 14:41:29

Een mooi landschap dat valt niet te ontkennen! Ook hier is te zien dat het toerisme aan het toenemen is. Gaat weer goed met Marius zo te zien! Geniet maar goed van de rust,omgeving en het mooie weer. Ook hier mooi warm weer! Goede reis verder!

Marianne 2022-09-02 15:07:56

Inspirerende foto's mag ik wel zeggen. Albanie zit in het vat voor volgende zomer natuurlijk icm Griekenland. Krijg er nog meer zin in zo. gr. Edso

Edso 2022-09-03 07:55:55

Zeker een mooi koffieplekje! Jammer om ‘t zien veranderen in hutje-mutje stranden… 🙋‍♀️😘

Louise 2022-09-03 14:41:08

Wat akelig dat Marinus zich vervelend heeft gevoeld, het kan een keer gebeuren dat iets niet goed valt. Goed dat jullie voor even een pas op de plaats hebben gemaakt. Het rijden van de pas bij goed zicht heeft best wat spectaculaire beelden en foto's opgeleverd. Een hellingspercentage van ca.11 procent is niet niks. De Hymer mocht dus even stevig zijn best doe, zo ook zijn chauffeur natuurlijk. Mooi dat jullie bij de grens geen oponthoud hebben gehad, met Griekenland aan jullie voeten !! Heb het goed samen, Wilna &Peter