Agua Amarga vervolg

Spanje, Níjar

Agua Amarga is het eerste, noordelijkste dorpje dat in het natuurpark Cabo de Gata ligt. De Sierra del Cabo de Gata is een bergketen van vulkanisch gesteente die zich over de hele lengte van het park uitstrekt. Dit park is het droogste en zonnigste stukje van Europa, alleen nu even niet! We reizen al 15 jaar met de camper maar zoveel regen hebben we nog nooit meegemaakt.

24-3 Toen we vanmorgen wakker werden konden we nauwelijks door de ramen kijken zoveel saharastof op de camper. Het was droog dus Marinus ging de camper wat wassen. ‚s Morgens een klein rondje door het dorp gelopen en gekeken en gevraagd waar we ‚s avonds wat zouden kunnen eten. We dachten ‚s middags weer een rondje te lopen maar het begon te regenen en in no time zat de camper weer onder het saharazand.
In de loop van de middag stroomde de CP vol, iedereen zoekt een goed plekje ivm het slechte weer en de harde wind.

Als we in een klein restaurantje zitten te eten zien we de nieuwsberichten van het slechte weer, zowel van het saharazand maar ook van de overstromingen tot in Valencia aan toe. Ook bij de kust in Malaga, Marbella waren hele stukken van het strand weggeslagen. We zitten hier vrij beschut in een kleine baai dus: lekker blijven zitten.

25-3 Vannacht weer veel regen gehad denk ik, heb goed geslapen dus weet het niet precies, maar vanmorgen regende het nog(gek hè) en zie je behoorlijk wat plassen liggen. Er vertrekken er weer veel, wij blijven lekker staan. De bakker is om 10 uur geweest met brood en lekkere dingen, we gaan ons met lezen, puzzelen en internetten bezig houden. We lezen oa dat de stuwmeren vol zijn en zien filmpjes dat er diverse riviertjes buiten hun oevers zijn getreden. Een paar dorpen zijn zelfs geïsoleerd nu, en er is ergens een weg afgesloten, dit allemaal in het gebied ten noorden van Marbella-Malaga. Ook voor morgen geeft men nog code oranje af.

‘s Morgens lijkt Canal Digital wel beter te werken(het lukt niet altijd goed) en kijken we Sterren op het doek en Het verhaal van Nederland. Notabene de aflevering van de 80 jarige oorlog van Spanje en oa toch het innemen van Antwerpen door de Spanjaarden en de stroom vluchtelingen die hierdoor op gang komt. En een paar eeuwen later weer het beleg van een stad en stromen vluchtelingen.

‘s Middags als het een uurtje droog is lopen we weer naar het strand en klauteren we de rots op om even boven in de “rotswoningen” te kijken. Later in de middag komt er weer een stevige bui met geel regenwater 😫.

26-3 We blijven nog een dagje, het heeft geen zin om nu te vertrekken, vanmorgen weer hevige buien en dat is overal hier in de buurt. Goede gelegenheid om hier even een was te draaien en te drogen, mooie grote ruime machines.
‘s Middags als het droog is gaan we weer een kleine wandeling maken. We proberen aan de andere kant van de baai het pad omhoog te vinden naar de ruïne en het uitkijkpunt daar. Helaas dat gaat het niet worden, geen pad voor mij om omhoog te klauteren.

Marinus maakt weer de ramen van de camper schoon, en het zonnepaneel altijd handig als de zon schijnt 😉 , morgen vertrekken we. Het zou volgens internet een droge dag met een zonnetje zijn. Een klein ritje richting westen.
Groetjes Ina en Marinus

Tjonge jonge wat hebben wij met jullie te doen, zoveel regen en harde wind, terwijl wij lang uit in de zon liggen. Maar er komt verandering, ook bij jullie hoor. Ja dat Saharazand is vreselijk, hier zit en zat ook alles onder. We wensen jullie verder een goede en zonnige reis en lezen je verhalen en bekijken de mooie foto's. Groetjes !

Adrie en Arthur 2022-03-26 19:57:15

O wat erg toch van het weer. Wij hebben in Frankrijk mooi weer. Hopelijk gaat het bij jullie ook snel veranderen en die zand ffffffffffff vegen maar weer. In Nederland zou het ook weer komen. Wij zijn dan weer thuis.

fritsellen 2022-03-26 20:22:39

Hebben jullie nog niet genoeg regen gehad en saharazand. Hier is het nog steeds mooi weer. Alleen in de avond en nacht koelt het af na 5 graden. We hopen dat jullie en het westen beter weer hebben Ik zal duimen voor jullie Groetjes Cor en Myrna

Cor en Myrna 2022-03-27 11:03:20

Allemachtig wat een rotweer zeg. Ik zie dat jullie tenminste een paraplu hebben meegenomen. In iedergeval blijft het sahara zand niet zo lang liggen met al die regen. Hier is het knap weer maar het wordt al weer kouder. De winterbanden blijven er noch een paar weken op. Hou vol, niet opgeven ;-)

Sandra en MIchiel 2022-03-27 20:08:26

Ongelooflijk, wat een pech! En wat een viezigheid. Da’s echt dweilen met de kraan open 😱😢 Gelukkig een goed dak boven je hoofd en goed geslapen… Hou vol 👊🏼😘

Luisa 2022-03-28 08:59:39

Wat een droefenis met het weer voor jullie !! Op het journaal werd gezegd, dat Spanje al dat regenwater goed kan gebruiken na een lange periode van droogte. Het levert wel spectaculaire foto's op, dat wel !! Veel lees en eetplezier toegewenst. P&W