Leuven

België, Leuven

Onze eerste stop Mechelen ruim 200 km rijden, we zijn er rond de middag en gaan naar de CP van de stad. Als we er aankomen zien we meteen dit gaat het niet worden, we stellen niet zo veel eisen maar dit is helemaal niks. Een mega groot vierkant stoffig plein waar een paar plekken aangegeven waren als CP en dan ook nog in de hitte van boven de 30°, totaal geen schaduw.
We hadden al een vermoeden dus tijd voor plan B. We gaan kijken voor de dichtst bijzijnde camping: in Grimbergen 12 km verder. Het moet maar het is tenslotte mooi weer dan kunnen we op de fiets naar Mechelen.

Als we bij Grimbergen zijn is er een wegomlegging, het is een heel groot industrie, bedrijven terrein een dorp bijna met secties A,B, C en D. We snappen er niks van en rijden een beetje rond. Ja de TomTom stuurt ons natuurlijk steeds verkeerd. Er is hier in de buurt helemaal niets om een plek te vinden. Geen leuke plek om met de fiets naar Mechelen te gaan. We zijn er klaar mee en slaan Mechelen over. Jammer, maandag avond is er in de zomer altijd een carillionconcert van anderhalf uur met iedere week een andere beiaard. Mechelen heeft zelfs een beiaardschool.

Dan maar plan C, op naar Leuven, hier is sinds begin juli dit jaar een nieuwe CP geopend, met voorzieningen, in Kessel-Lo een buitenwijk(?)van Leuven. Je moet een smal hek door en via een betaling bij een zuil een kaartje kopen waarmee je de slagboom kunt openen. Maar dit werkte niet, geld wel afgeschreven maar gelukkig er fiets een soort Parkwachter(in uniform) en die gaat een en ander resetten. Er is een ook een groot parkeerterrein want hier achter is een recreatie gebied/plas. De CP is een apart afgesloten gedeelte.

Eerst maar even een koffie en bijkomen wat een enerverend begin van onze reis. Daarna op de fiets de stad in, het is erg druk, er is een hele grote rommelmarkt En op diverse pleinen kermis die pas open gaan als de kerkdienst voorbij is!We lopen een klein rondje kijken bij het prachtige stadhuis, de grote markt en oude markt en gaan dan weer terug. Morgen gaan we weer heen en is het hopelijk iets rustiger.

We maken 's morgens eerst een kleine wandeling over het provinciedomein een groot recreatie gebied met diverse speel,klim en klauter dingen voor grote en kleine kinderen. Een vogelspothuisje bij de plas en een zwembad en roeimogelijkheden.

Leuven is een grote studentenstad met de oudste universiteit van België.Ooit was Leuven bekend vanwege zijn lakenhandel maar die verdween door de concurrentie van Brussel en in de 18e eeuw kwamen de bierbrouwerijen, oa Stella Artois.
Topstuk van de stad is het prachtige 15e eeuwse gotische stadhuis met zijn vele nissen met beelden.Tot 1850 waren de nissen leeg, de beelden zijn daarna pas gemaakt en erin geplaatst.

We kijken eerst bij de de Universiteits bibliotheek, een prachtig gebouw waar vroeger de lakenhallen waren. We bezoeken de leeszaal, de toren slaan we over. De bibliotheek is door beide wereldoorlogen zwaar beschadigd geweest.Jammer dat op het plein ervoor net een kermis is, lastig foto's nemen!

Dan gaan we met de fiets naar het groot Begijnhof, een vrij grote wijk waar de Begijnen(vrouwen) woonden die zich volledig op het geloof stortten.In tegenstelling tot een klooster mocht je hier wel persoonlijke bezittingen hebben en inkomsten voor je eigen onderhoud. Een leuke mooie autentieke wijk.

We parkeren de fiets ergens en kopen bij de VVV een kaartje voor de rondleiding door het stadhuis. Dit is 1x per dag om 3 uur en met een maximum aan deelnemers. Tijd voor de St.Pieterskerk, gister was hier net een kerkdienst(om 5 uur) en dan is er natuurlijk geen bezoek.
Er is veel aan de kerk verbouwd ivm brand maar de torens waren ook een probleem.De grond was nl niet geschikt als fundament, de kerk dreigde te verzakken, dus hij heeft nog altijd onafgemaakte torens.
Er is een zeer monumentale weelderige barokke preekstoel.

Tijd om ergens iets te eten en dan naar het stadhuis voor de rondleiding.Beneden is de grote ontvangsthal, niet bijzonders maar dan krijg je de 3 salons, 1ste was vroeger de vergaderruimte van de gemeente raad. Er hangen nog steeds functionerende gaslampen. Dan komt de trouwzaal en de zaal van de rechters. Plafonds met schilderingen en versierd met bladgoud.

Boven is de gotische zaal, ooit de feestzaal en zaal voor officiële ontvangsten. Later tot 2009 vergaderzaal voor de gemeenteraad , achter de zaal was het kabinet van de burgemeester en vergaderde het schepencollege. We vonden het wel de moeite waard, de rondleiding is in het Vlaams en Frans en prettige bijkomstigheid is dat het er koel is.
Het is inmiddels in de stad weer boven de 30° dus we gaan weer naar de camper.

Leuven is een echte fietstad, het centrum is autoluw wat prettig fietsen is. Als we weer richting CP gaan komen we met een fietspad langs een lange muur met muurschilderingen. Ook een met de 3 aapjes horen, zien en zwijgen maar hier is een vierde toegevoegd met IPhone en sip gezichtje: geen verbinding!
Morgen gaan we weer een stukje verder, groetjes Ina en Marinus.

Mechelen is inderdaad een ramp op kampeergebied. Jammer, want in de regio zijn echte aanraders om te bezoeken.

Myriam Maes 2019-08-26 22:32:30

Begon alweer goed en dat met die hitte, maar het is wel zeer de moeite waard! Leuke dag morgen, Marianne

Marianne 2019-08-26 22:56:28

Wat een begin van de reis! Heerlijk dat je dan verder kan zwerven tot er wel wat lukt. Prachtig verslag van een ons onbekend Leuven, dankjewel. We rijden er altijd maar langs om naar Frankrijk of verder te gaan. Zullen er zeker een keer gaan kijken! Fijne, goede en veilige reis gewenst. Groetjes vanuit Cremona, onderweg naar Kroatië en Griekenland

Wilma 2019-08-27 08:30:04

Jullie beginnen alweer "goed" met jullie reis. Gelukkig is alles weer goed gekomen en Leuven is ook de moeite waard. Verder wenst ik jullie een hele goede en mooie reis toe. Groeten van José

José 2019-08-27 12:08:15

Vooral die aapjes vind ik geweldig. Ina jij weet wel waarom 😊. Prachtige foto's weer. Waar jullie ook belanden, plan a, b of c... Het is allemaal prachtig! Tot het volgende verslag. Groetjes, Fred en Karin

Karin 2019-08-27 12:42:33

Hi Marinus & Ina. Dat beetje warmte, daar draaien jullie echt, als ervaren Griekenlandgangers jullie hand natuurlijk niet voor om. Jammer dat het allemaal niet zo mee zat met de eerste CP. En troost je, het is hier in Nederland net zo warm, geen ontkomen aan. Verder een leuk verhaal Ina en leuke foto's. Dat had je toch ondanks Kermis en overige drukte toch weer goed voor elkaar. Ik wens jullie de komende weken een fijne voortzetting toe ! Ik zal de komende verslagen achteraf moeten lezen. Groetjes en liefs van P & W.

Peter. 2019-08-27 17:23:37

Leuk Leuven. Ik kwam daar vroeger veel toen ik nog studeerde in Tilburg. Fijne reis verder! Gr. Edso

Edso 2019-08-28 11:22:34

Doen we te weinig, niet ver van bij ons. Kijken altijd verder of onze neus lang is!😉 Mooi!

Rik & Els 2019-08-29 07:06:53

Nou nou, dat was even improviseren! En jullie zijn dus eerder vertrokken? Ik vond het eerste verslag al zo snel. Leuk, weer heel wat anders. En nog steeds zomer! Doedoeg👋🏼

Louise 2019-08-30 14:49:36

Jammer van jullie ervaring in Grimbergen. Hadden jullie geen weet van de camperplaats aan de tennisclub Ter Wilgen? https://www.campercontact.com/nl/belgi%C3%AB/vlaams-brabant-brabant-flamand/grimbergen/22520/parking-terwilgen Grimbergen is een zeer mooie gemeente en ook perfect om Brussel te bezoeken. En met de fiets naar Mechelen kan je doen langsheen het kanaal.

Gip 2019-08-31 18:32:59

Nee dat wisten we niet keken voor een camping en omdat er een wegomlegging was, er was iets afgesloten die dag kwamen we er niet. Tom Tom stuurt je dan steeds verkeerd.