Larnaca

Cyprus, Larnaca

Vandaag weer naar Larnaca, over de snelweg is het ruim een half uurtje rijden tot dat we in de parkeergarage vlak bij de Lazarus kerk staan.
Was ook even een dingetje hoe werkt dit met betalen, je rijdt er in dan ga je naar automaat(op 2 verdiepingen) koopt een kaartje voor hoe lang je denkt te blijven. Voor 2 euro kun je 5 uur parkeren,hier aan de boulevard is het natuurlijk duurder.

Nadat Lazarus door Jezus uit de dood werd opgewekt, vertrok hij naar Cyprus en werd hier bisschop van het koninkrijk Kition, deze stadstaat is nu Larnaca. Er werd een sarcofaag gevonden met de tekst Lazarus, de vriend van Christus. Een zilveren reliekschrijn bevat de schedel van Lazarus maar ik lees ook dat in een sarcofaag in de crypte restanten van Lazarus zouden liggen. En dan nog het verhaal: hij zou hier begraven zijn maar relikwieën zouden als dank voor het bouwen van de kerk destijds naar Constantinopel zijn gegaan waar ze in 1204 geroofd werden en zouden nu in Marseille liggen.

De kerk is prachtig met zijn houten gesneden en vergulde iconostase en gelukkig geen vervelende bordjes van niet fotograferen.
Daarna eerst maar koffie met wat lekkers vlak bij de kerk.
Het fort van Larnaca ligt aan het eind van de palmenpromenade, ooit door de Ottomanen gebouwd. Het is een “museum” maar het stelt niet veel voor. 1 kamer met oude foto’s en wat aardewerk. Veel oude kanonnen en nog de zgn galgen kamer, waar veroordeelden volgens het bordje opgehangen werden en dat familie en vrienden mochten komen kijken.

We proberen de moskee nog te bezoeken, probleempje ik heb geen hoofddoek bij me, gister wel op gerekend en toen hoefde het niet eens.Volgens mannen die er staan kan ik het vest van Marinus om mijn hoofd binden. Niet mijn eigen vest want dan zijn mijn armen bloot en tot slot moet ik al mijn haar wegwerken. We moeten voortmaken want hij gaat zo sluiten, geen foto’s wordt er geroepen. Marinus flipt zowat om het hele gedoe.

Daarna lopen we door de zgn Turkse wijk. hier vind je nog een straatje met handwerkslieden zoals stoelenmatters, koper en metaalbewerking. We vinden de Turkse wijk en de oude stad achter de boulevard hier leuker dan die in Limasol.

Tijd om wat te eten, we zijn klaar met de schotels met vlees etc. en de zgn frites. We zien het Italiaanse restaurant Al Dente bij de boulevard.
Heerlijk een kaart waarvan je denkt wat zal ik nemen en niet van dit dan maar.

Na het eten rijden we niet over de snelweg terug maar langs de kust, het is even zoeken, het zijn hier in de stad veel eenrichtings straten. Nou niet echt een interessante kust, we zien wel steeds beach staan maar het is allemaal vrij vlak en veel bebouwd. Zo komen we bij het vissersdorpje Zygi uit en gaan we 4 km de berg op naar Psematemenos. Het heeft nu een beetje geregend en in het binnenland zien we donkere wolken boven de bergen hangen.Goede keus om gisteren de bergen in te gaan.
Groetjes Ina en Marinus

Een relatief klein eiland met een historische waarde. Altijd wel ‘iets’ te ontdekken en bezichtigen. Het verhaal achter de bezienswaardigheden maakt het interessant. Jullie genieten. En….ik zie ook blauwe luchten….

Peter 2022-01-05 19:04:19

Wat is er veel moois in die kerken te zien. Het eten zag er smakelijk uit.

De.Vlietjes.op.reis 2022-01-06 09:52:46

Wat een prachtige stad zijn jullie inmiddels aangekomen...Larnaca. Het ziet er daar allemaal netjes onderhouden uit en dan de handwerkslieden zoals de 'koperslager'. Ook indrukwekkend zijn de nog overgebleven grafstenen uit de Ottomaanse tijd. Een prachtige kerk, en nog een goed ingerichte timmermans- werkplaats. Kennelijk matten ze daar ook nog stoelen. Wat ik zag zag er nog zo nieuw uit !! Tot slot konden jullie er goed eten, dat zag er goed uit. Die kist met de schedel van Lazarus, gaat dat om de hele schedel, waar je dan een stukje van kunt zien, of gaat het om een stukje van de schedel. Ik hoor het t.z.t. wel van jullie. Ik hoop dat het weer in jullie laatste week goed blijft meedoen. Groet van Peter.

Peter Kee 2022-01-06 16:48:40

Schitterend. Heel mooie plaatjes!