Colico vervolg

Italië, Colico

Het heeft de hele nacht geregend maar vanmorgen was het droog, er werd wat regen voorspelt maar we wagen het erop. We zien de wolken rond de bergen hangen maar ook allemaal besneeuwde toppen.

De camping ligt aan een kleine inham van het Como meer en heet het Laghetto di Piona . Op het schiereiland Olgiasca, dat het meertje afschermt ligt de abdij Abbazia di Piona. Het is 6 km hier vandaan maar weer met een zeer steile klim het schiereiland op naar het dorpje. Dan nog 2 km in glijvlucht naar beneden over een Middeleeuwse kasseien weg. Komen we beneden staan er 2 campers waarvan 1 zeker zo groot als die van ons.

Het klooster heeft 4 gebouwen met in het midden een mooi Romaans kloosterhof, het hart van het klooster. De structuur van het klooster is gerelateerd aan het symbolische nummer vier vanuit de oude cultuur: de 4 windstreken, de 4 seizoenen.En de 4 elementen de aarde, het water, de lucht en het licht. Er is een kleine kerk en in de tuin een nagebouwde grot van Lourdes.

‘s Middags fietsen we naar het grote overdekte winkelcentrum even buiten Colico en doen in de mega grote supermarkt wat boodschappen. Het is weer bewolkt maar het is gelukkig de hele dag droog geweest.

Vandaag gaan we met de boot naar Bellagio, we waren hier in 2014 ook, maar misschien is het leuk alles een keer vanaf het water te zien. Het is een tochtje van 50 minuten, de boot doet dan een aantal plaatsen aan, oa Dongo, Bellano en Mennaggio.

Bellagio is meestal erg druk omdat het in het midden van het meer ligt en hier diverse boten aankomen. Het oude gedeelte van het dorp ligt boven op de heuvel, er gaan vanaf de waterkant diverse steile trappetjes/straatjes omhoog. Het heeft een hoog Marken-Volendam gehalte maar nu is het natuurlijk rustig. Veel winkels waar in de etalage bij de artikelen geen prijzen staan, allemaal molto elegante.

Grote mooie luxe Palazzi met mooi aangelegde tuinen, Bellagio heeft allure. We eten ergens een broodje en om half 3 gaan we weer terug. De boot gaat in deze tijd natuurlijk niet frequent. Als we terug gaan schijnt af en toe het zonnetje een beetje.

We gaan morgen weer weg, we lopen tegen een aantal dingen aan oa dat de VVV alleen in het weekend open is. We hadden graag een fietskaart van het Valtellina willen hebben maar gaan zonder goede kaart niet meer opweg.
Verder zijn de forten oa het Forte Montecchio Noord alleen in het weekend open. Forte Montecchio Nord is een van de grote verdedigingswerken van de Eerste Wereldoorlog. Het enige fort in Europa dat de twee wereldoorlogen overleefd heeft en nog intact is met 4 van de grootste Italiaanse kanonnen.

Daarom morgen richting huis, maar eens kijken hoe we alle grenzen passeren, als we de berichten lezen is het overal bar en boos aan het worden. Men doet hier in Noord Italië keurig zijn best vinden we, ook op de boot temperatuurscan en het valt ons op dat 3/4 van de mensen hier buiten met een mondkapje op loopt. De meeste besmettingen zouden nu in het zuiden plaats vinden. Verder overal flessen om je handen te desinfecteren. Hadden we in Griekenland nog 2 m afstand, in Italië is het 1 m 😉
Groetjes Ina en Marinus

Als ik dit zo lees dan zijn ze in Italië beter bezig dan in Nederland. Er wordt veel geschreeuwd en weinig gedaan. Jammer. Jullie en goede terugreis. Pas goed op jezelf.

FritsEllen 2020-10-06 20:00:53

Goede thuisreis. Bedankt voor de leuke verslagen en de prachtige foto's

toesjoeranroet 2020-10-06 20:15:47

In Italië viel mij op dat de mensen heel gedisciplineerd mondkapjes dragen, zelfs ‘gewoon’ op straat. In NL alleen maar gelijk willen krijgen over je ‘eigen mening/opvatting. Zie het resultaat 🙄. Italië en Griekenland zijn veiliger dan NL. Het is dat je medische verplichtingen hebt, anders had je op reis kunnen blijven 😂. Maar Ik denk dat jullie alweer plannen hebben......?? Wij overmorgen richting Gallipoli en daarna Puglia. Ga morgen je verslag lezen 👍. Heb plezier van jullie info. Sterkte de komende tijd in NL! Blijf gezond&voorzichtig. Ciao. PS. je blijft maar mooie foto’s maken 👏.

Peter 2020-10-06 20:25:16

Bedankt voor al die mooie verhalen. Wij keken er iedere 2 dagen naar uit. Een hele goede terugreis en wees voorzichtig. Vriendelijke groet, Pieter en Berta Smilda

Berta Smilda 2020-10-06 22:12:43

Wéér een mooie reis van jullie mogen volgen met interessante, uitgebreide verslagen en prachtige foto's. Volgend jaar gaan wij met pensioen en wellicht ook naar Griekenland als dat (nog) mogelijk is dus ik ben blij met jullie info. Dank je wel en een heel goede, veilige reis naar huis toegewenst! Vriendelijke groet, Marian

Marian 2020-10-07 07:52:15

Bedankt Ina en Marinus voor al jullie verhalen en belevenissen en niet te vergeten al die mooie foto's. Goede terugreis naar het koude kikkerlandje met en zonder mondkapje. Gr A + A

Adrie en Arthur 2020-10-07 09:18:22

Bedankt weer voor jullie verslag en de mooie foto.s . Een hele goeie terugreis

Annie 2020-10-07 10:20:45

Heel goede thuisreis,zonder verrassingen! Dank voor de mooie foto’s en verslagen! Groet van hier,Marianne

Marianne 2020-10-07 12:13:24

Ook van ons bedankt voor de verslagen en mooie foto's. Goede thuisreis en blijf gezond. Groetjes John en Marian

John van Gageldonk 2020-10-07 12:32:03

Prachtige foto's weer Ina. Wij zijn ook eerder thuis gekomen. Ik was ook klaar met alles... Gelukkig geen verrassingen voor ons. Goede reis. Groetjes.

Karin 2020-10-07 17:04:26

Hallo Ina & Marinus, Bedankt voor de vele interessante reisverhalen die je hebt geschreven Ina, en de prachtige telkens bijgevoegde foto's die de verhalen completeerden. Wij wensen jullie een goede terugreis toe naar Nederland. Kom weer ongeschonden en gezond terug. Groetjes en tot horens ! P&W.

Peter 2020-10-07 22:23:42

Nou moe, het ene moment zaten jullie nog op de boot en het andere moment zijn jullie al thuis! ‘k Had even alle energie voor de ‘grote keukenklus’ nodig, geeft toch veel stress en spanning. Niet voor niets zo lang tegenop gezien. Prachtige foto’s!