Orvieto

Italië, Orvieto

15-4 Het is maar 43 km naar Orvieto, in 2015 waren we hier ook toen we heel veel in Umbrië bekeken hebben. De stad ligt op een vulkanisch tufstenen plateau, een natuurlijke vesting die ook al door de Etrusken (800-100 v.C.) bewoond werd.

Destijds wilden we niet op de CP tussen de 2 sporen staan, maar de CP is van alle gemakken voorzien dus toch maar even. Om de paar minuten raast er een hoge snelheids trein voorbij, maar ‘s nachts is het stil lezen we. Je loopt onder het spoor door naar de Funicolar die je naar de bovenstad brengt en dan is het niet ver lopen naar de Duomo.

De 2 belangrijkste bezienswaardigheden, de Duomo en de Pozzo di San Patrizio hebben we destijds bezocht dus nu even niet, vooral als we zien hoe druk het bij de Duomo is. In 2015 stond een gedeelte van de voorgevel in de steigers, maar nu is hij in al zijn pracht te bewonderen. De bouw begon in 1290 en was pas klaar in 1600. Er zijn veel mooie fresco’s en de bekende Capella della Madonna di San Brizio.

Het is een leuke oude binnenstad met natuurlijk de gebruikelijke toeristenwinkeltjes maar het is gelukkig niet overvol. Wij gaan nu naar de Torre del Moro, een 47 m hoge toren die praktisch in het centrum van Orvieto ligt.De toren zelf is uit de 16e eeuw maar de klokken en het uurwerk zijn uit 1866. Je gaat een klein stukje met een lift maar dan moet je nog 240 treden met de trap. Maar het uitzicht is natuurlijk prachtig.

We lopen een rondje en kijken bij het Palazzo del Popolo, gesloten, en als we langs het Teatro Mancinelli lopen is dit ook gesloten. Jammer had hier graag even binnen gekeken, gezien de mooie foto’s op internet.
We eten in een leuk klein restaurantje een 4(kleine) gangen menu voor maar €14.

Daarna wandelen we weer naar de funicolar, hier boven is ook de ingang naar de Pozzo di San Patrizio een 62 meter diepe put. Een meesterwerk van techniek, de put werd in 1527 naar een bron gegraven op bevel van Paus Clemens VII. Dit was om de stad bij een belegering van water te voorzien. Over de lage traptreden konden de lastdieren omlaag lopen tot aan de bron en daarna via de opgaande kant weer omhoog. Totaal zijn het 248 treden,mooi is natuurlijk om hem helemaal naar beneden te lopen wat wij destijds gedaan hebben.

16-4 We rijden eerst naar de andere kant van het plateau naar de Necropoli Etruska(Etruskische begraafplaats). Vandaag en morgen gesloten, hoe verzin je het op zondag 😫, nou ja we hebben er in Umbrië al diverse gezien, vaak ieder met zijn eigen stijl.
We gaan door het het Lago di Corbara, hier hebben we in 2015 hoog boven op de berg bij Civitella op de camping gestaan. We willen nu kijken voor iets aan het meer.

Het waait enorm, we rijden een stuk langs het meer, lopen een grind weggetje af maar vinden niks. Dan toch maar camping Scacco Matto waar we hiervoor al een kijkje genomen hebben. Een gedateerde terrassen camping met mooi uitzicht maar pal op de wind. We doen het maar, er is verder niemand op de camping, zetten de camper zo dat we wat uit de wind kunnen zitten en mooi uitzicht hebben.
Groetjes Ina en Marinus.

Orvieto: daar wil ik ook wel eens rondkijken.

Mike 2023-04-16 20:37:38

Prachtig daar 👍.prachtig zo je haar. Niets meer aan doen 😀🙃🙃😀 mooi grijs is echt niet lelijk!

Karin 2023-04-16 23:40:37

Ook de begraafplaats dicht, wat een pech! Goed hoor, al die treden. Blijf voorzichtig😉 Prachtig Umbrië 👌🏼🇮🇹

Louise 2023-04-17 13:36:55

Hallo Ina & Marinus, Een mooie stad, zoals je e.e.a. van bovenaf met een blik over de daken in de diepte ziet liggen....al die dakpannen pfff. Wat een klus moet de bouw van de Duomo geweest zijn met alle rijkversierde kolommen. Het zal best spectaculair zijn om je door middel van de z.g. Funicolar de helling op te laten 'sleuren'! Mooi te zien valt op jullie prachtige overzichtsfoto, welk traject er op deze manier wordt afgelegd. Orvieto heeft een mooie oude binnenstad met prachtige steegjes. Tot slot, wat waren jullie op een prachtige overnachtingsplek beland( de op één na laatste foto), het mag dan een gedateerde terrassen camping zijn dan toch, en in ieder geval lekker uit de wind. Ik zie weer uit naar jullie volgende stopplek in dit Italiaanse avontuur. Groet van P&W.