Limassol

Cyprus, Limassol

We gaan naar Limassol maar eerst rijden we naar de Aphrodite rots hier niet zover vandaan. Normaal is het daar druk en er is de komende dagen regen voorspelt dus profiteren we nu maar even van het goede weer. Het is een van die plekken die je gezien moet hebben op Cyprus, beetje overdreven. In de korte tijd dat wij er zijn komt er al een bus met toeristen, even eruit foto, nemen en weer weg, zo gaan die dingen.

We lopen een stukje langs het strand en gaan daarna de snelweg op naar Limassol. Beneden bij de oude haven vinden we op een parkeerplaats een plekje en kijken eerst even bij de haven. Hier begint de lange wandelpromenade richting oosten. Bij de haven is een kermis voor kinderen maar ook een groot reuzenrad, het is nog vroeg dus nog niet druk.
Wij lopen de oude binnenstad in, alles maak een verwaarloosde armoedige indruk. De toeristenwinkeltjes vlak bij het kasteel die zien er nog het netste uit. En de diverse eet en drinkgelegenheden.

Eerst maar naar de Agia Napa kathedraal hier vlak bij. De kerk is niet oud, ingewijd in 1906 maar is dè kerk van Limassol. Natuurlijk ook met veel versieringen en pracht en praal. Daarna lopen we een beetje kriskras door het oude centrum, pittoresk kun je het niet echt noemen. Dan maar naar het kasteel het oudste bouwwerk van de stad uit de 13e eeuw.
De burcht zelf is onderverdeeld in diverse verdiepingen en heeft geen vensters.

Je kunt er helemaal doorheen lopen er zijn wat grote zalen maar ook veel kleine kamertjes/nissen waar van alles tentoongesteld is. Veel dingen uit Nikosia maar ook harnassen, wapens, middeleeuwse grafstenen, heel veel stenen, munten, aardewerk, zilveren schalen uit de Byzantijnse tijd. Een groot brok geschiedenis wordt hier getoond. In de Ottomaanse tijd (19e eeuw)was het een gevangenis.
Dan zoeken we een terrasje om wat te eten, het weer is lekker, de temperatuur is lekker, zo rond de 18°.

Hier vlak bij is de Carob Mill, een oude fabriekshal waar je kunt zien hoe de verwerking van het Johannesbrood op Cyprus was. Je kunt hier gewoon naar binnen lopen en ook veel oude foto’s zien hoe dit vroeger ging. Ooit was dit voor Cyprus belangrijker dan de olijven teelt. Van 2 miljoen bomen oogstte men jaarlijks 50.000 ton johannesbrood. Het diende niet alleen voor veevoer maar ook als grondstof voor lijm. Tegenwoordig is het belangrijk als bindmiddel in de levensmiddelen industrie.De meeste bomen op het eiland zijn verdwenen ivm de huizenbouw. In een van de fabriekshallen zit een mega grote winkel met natuurproducten van Cyprus.

Hierna zoeken we naar de Agia Thekla kerk, niet echt een kerk maar meer een gedenkplek waar veel iconen hangen. We lopen nog even naar het water, hier is het nu gezellig druk en zitten de terrasjes vol. we vinden het genoeg voor vandaag en gaan weer via de oude weg langs de kust terug. Is ook nog even een dingetje want de TomTom wil je maar naar de snelweg sturen wat wij niet willen. Ik loods Marinus op gevoel door de stad, hier staan geen borden maar we rijden steeds naar het westen richting de zon en zowaar dit gaat helemaal goed.
Om 4 uur zijn we weer thuis, groetjes Ina en Marinus.

Wat heb je mooi geposeerd op de rots😄 Met alle risico's van dien ... Lekker veel foto's, jammer dat je er niet gelijk op kunt reageren, ik ga nog even terug, kan het niet onthouden...😂 Lekker zonnig én Grieks blauw, de stoeltjes bij de souvlaki-tent en de verwaarloosde (fotogenieke) gebouwen. Mooie kerk! Als de papás nou nog op die trap had gestaan .. Mooi ook, die iconen in een boog langs de trap👌🏼 Doedoeg🙋‍♀️

Louiza 2021-12-30 18:00:33

Jullie hebben weer veel gezien. Alvast een gelukkig Nieuwjaar gewenst.

De.Vlietjes.op.reis 2021-12-31 15:36:37

Een fijne bijzondere jaarwisseling daar op Cyprus. Alle goeds voor jullie in 2022