Messina

Italië, Messina

15-5 We gaan eerst een stuk over de autobaan, door heel veel tunnels richting Villa San Giovanni. Bij Scilla gaan we eraf en rijden dan het laatste stukje de kustweg. Achteraf verkeerde keus want als we bij San Giovanni komen is het een gezoek om bij het ticketbureau te komen. Terug weer autobaan op en dan rijden we nog een keer verkeerd. We hebben al heel veel havens gehad om overtocht te regelen maar zo onlogisch als hier hebben we het nog nooit meegemaakt.😡 De straat van Messina is 4 km breed, de overtocht duurt ongeveer 40 min.

We gaan met Caronte ferry’s om dat die rechtstreeks in de stad uitkomt en we daar ergens op een P in het havengebied willen overnachten om morgen de stad te bekijken.Tijdens onze rondreis in 2013 zijn we hier niet geweest. Ter plekke vinden we het stuk lopen naar het centrum(2 km) geen prettige route en gaan we toch naar CP stuk buiten de stad. Je moest op internet reserveren maar wij hebben gebeld en ons gemeld.Hier vandaan gaan we met de tram, we gaan kijken waar we kunnen opstappen en kopen daar alvast kaartjes. Iedere 20 minuten gaat er een tram naar het centrum.

In 7 eeuwen v.Chr koloniseerde Grieken uit Messenia dit gebied, maar er zijn diverse overheersers geweest zo ook de Normandiërs, die er de typische Normandische kerken bouwden, Gotiek zie je hier niet.

Messina is eigenlijk 2 x weer opgebouwd, het is verwoest door diverse aardbevingen waarvan die in 1908 (inclusief tsunami) het hevigste was waar 70.000 mensen de dood vonden. En er is ook veel verwoest door bombardementen in WO II.

16-5 We gaan vroeg weg en zijn al even over 9 uur in het centrum. Ik heb 6-7 dingen uitgezocht om te bekijken. De Duomo, klokkentoren, fontein, kerk Annunziata dei Catalani, de 4 fonteinen, Galleria Vittorio Emanuelle, en het heiligdom Cristo Re. 2 dingen hebben we niet gedaan, de klokkentoren beklimmen en omhoog naar Christo Re, ook een behoorlijke klim omhoog. Dit ivm het sparen van mijn benen en de voorspelde regen om 1 uur.

We stappen uit bij de kade waar een groot cruiseschip ligt, dan eerst naar de Galleria Vittorio Emanuelle III. Een historisch 20 eeuws gebouw ooit gebouwd als kantoor en commercieel centrum. Inderdaad mooi gebouw met glazen koepel maar vergane glorie, ik denk niet meer in gebruik.

Dan naar de Duomo door diverse verwoestingen is hij 2x opnieuw opgebouwd ook het prachtig plafond met versierde houten balken. Er is een mooi mozaïek achter het altaar. Erg prettig dat we zo vroeg zijn want het is nog niet druk.

Naast de Duomo staat de losse klokkentoren, de Torre Dell Orologio herbouwd in 1933 met de grootste astronomische klok ter wereld, gemaakt in Straatsburg. Om 12.00 komen de diverse figuren te voorschijn een parade van oa heiligen, mythologische figuren, een haan, een leeuw etc.
We zien wel dat er bij hele en half uren ook wat figuurtjes voorbij komen.

Er vlak naast staat de Fontana di Orione een originele renaissance werk van een leerling van Michelangelo uit 1553. Dit werk is wonder boven wonder bij de diverse aardbevingen en bombardementen gespaard gebleven. Maar helaas nu nauwelijks iets van toe zien , staat rondom in de stijgers ivm restauratie werk.

Na koffie “met” lopen we naar de ook weer Normandische kerk de St.Anunziata dei Catalani, dan kom je langs de 4 fonteinen waar er nu nog maar 2 van over zijn op de hoek van de Via Cardines.
De 12-13e eeuwse kerk werd door de aardbeving van 1908 zo verwoest dat eigenlijk de uitbreidingen en wijzigingen verloren gingen maar dat de oude structuur weer goed zichtbaar werd.
De kerk ligt verdiept om dat de gebouwen erom heen weer zijn opgebouwd boven op de puinhopen van de aardbeving.

We lopen nog een klein stukje langs de kade om een foto te maken van het beeld van de Madonna della Lettera op de oude havenmuren, zij is de beschermvrouwe van de stad. Je ziet in de verte de buien al hangen .
Wij wachten niet op het spectacel van de klokkentoren en nemen rond half 12 weer de tram terug.

Om 1 uur begint het weer te regenen, goed planning, als het om half 3 weer droog is gaan we via de oude kust weg naar het zuiden naar een P bij Ali Terme. We staan er nauwelijks 10 minuten en de volgende bui dient zich aan. Prima plekje voor een overnachting,
Groetjes Ina en Marinus

Volgens mij is de gehele regio (zuid-west Balkan, midden en zuid Italië, noord Griekenland) onder invloed van een depressie met te veel regen. Maar… het gaat ongetwijfeld beter worden. Dan ziet alles er weer vrolijker uit! Geniet van jullie tijd op Sicilië. Vergeet niet om ook van de ‘culinaire cultuur’ te genieten.

Peter 2023-05-16 17:51:09

Altijd zoeken in Italië, maar jullie zijn dan eindelijk op Sicilie. Leuke stad zo te zien. Stad van een van de grootste Italiaanse wielerhelden Vincenzo Nibali. Verrassend dat Messina met 240000 inwoners een tram heeft. Veel plezier verder en groet. Edso

Edso 2023-05-17 11:41:57

Dus nu toch aangekomen op Sicilië. Wat jammer toch dat het niet het beste weer is. Maar heel Italië gaat gebukt onder slecht weer met zelfs overstromingen in een noordelijker gedeelte. Dan ziet het er bij jullie wel wat rustiger uit. Messina is aan de foto's te zien wel een heel mooie stad. Nu nog een blauwe lucht en de plaatjes zijn nog mooier. Heel veel plezier daar en ik ga duimen voor beter weer.

Kees Koele 2023-05-17 17:09:59

Goeiemorgen Globetrotters, Wat een duidelijke foto Ina, van de Straat van Messina, slechts 4 km breed. Waarschijnlijk hebben jullie met de Ferry ook een stuk in de lengte gevaren aan de duur van de overtocht 'af te lezen'. Wat ziet het er aan boord super georganiseerd en netjes uit, dat heb ik echt ook anders gezien. Naast de Duomo is de losstaande klokkentoren beslist de moeite waard om wat plaatjes van te schieten inclusief de foto's van het Astronomische uurwerk, bijzonder dat de herkomst daarvan Straatsburg is. Het ziet er mooi uit, je plaatjes Ina. Mij viel op de bananenboom in de tuin van de kerk die verdiept ligt t.o.v. de omgeving. Toch nog een mooie 'schuilplaats' gevonden op de P. van Ali therme. Er is veel moois te zien op Sicilië. Veel reisplezier toegewenst voor wat er nog op de rol staat in dit avontuur. Groet van P&W.

Peter Kee & Wilna. 2023-05-18 10:56:34

✅ Prachtig die zee met lucht op 2-na-laatste foto! 🩵 (turquoise hart).