Rocamadour

Frankrijk, Rocamadour

We gaan als eerste naar Rocamadour, de naam komt van de heilige Amadour.
Het is na Lourdes de 2e pelgrimsstad, er zijn 170 mirakels gebeurd.Maar op de site van dorpenfrankrijk.nl lezen we dat het in een prachtig landschap ligt en het woord gezelligheid sprak ons aan.

In de 14e eeuw trok het stadje al 30.000 bezoekers per dag. Het begon in de twaalfde eeuw toen er bij een kapel van de heilige maagd een lichaam werd gevonden dat nog compleet in tact was. Het werd bij het altaar gelegd waarna het zijn ongeschonden staat behield. Nooit is opgehelderd van wie de resten waren. Ook het beeldje van de zwarte Madonna in de Chapelle Notre-Dame wordt verantwoordelijk gehouden voor diverse mirakels, onduidelijk is waar dit beeldje vandaan komt.
Het geheel is een complex van heiligdommen die tegen de rotswand aanhangen.Het ligt ook op de route van Santiago de Compostela dus voor de pelgrim mooi te combineren.

Het hele verhaal staat leuk verteld op de site:
Maar wat ik erg leuk vond is de link die het legt, tussen de pelgrims van toen en onze Elfstedentocht.

We zijn 's middags op camping Paradise aangekomen in l'Hospitalet het dichtst bij het dorp Rocamadour. Camping is geen aanrader dat hadden we al op internet gelezen maar de ligging is perfect.Het gehucht ligt boven bij de canyon met uitzicht op Rocamadour. En komend weekend is hier het heteluchtballon festival van 30 grote ballonnen . De camping is daarom het weekend helemaal vol en gereserveerd. Er waren nog 2 plekken vrij, niet de beste natuurlijk maar we staan achter de receptie met hier wel de wifi ontvangst.

Donderdag naar het kasteel gelopen dat ook "boven" ligt. Vanaf het kasteel kun je de kruisweg naar beneden lopen, wij nemen de lift, ik spaar mijn knieën! Dan kom je bij de hangende heiligdommen van Rocamadour, met de Chapelle Notre Dame als belangrijkste. Na er een tijdje rond gekeken te hebben gaan we verder naar beneden. Er is hier een trap met 197 treden waar de pelgrims destijds op hun knieën omhoog gingen. Ik spaar mijn knieën vooral trap af en neem weer de lift.

Dan kom je in het straatje van 1 km lang met het commerciële gebeuren van winkeltjes, restaurants etc. Veel gastronomische winkels met veel producten van eend.Ook heeft het nog een oud gedeelte met mooie oude huisjes, en er zijn een paar oude toegangspoorten. Het heeft inderdaad een gezellige sfeer ook omdat het niet te druk is, dat zal komend weekend wel even anders zijn. Ik werd ook weer "teruggefloten" toen ik op een terras even zelf een tafeltje wilde uitzoeken voor de lunch. Madame, madame klonk het op een toon van wat gaat u nou doen! Ik dacht notabene dat ik gewaarschuwd werd voor een afstapje dat ik misschien niet gezien had.

Gistermorgen gewassen en wat schoongemaakt, de camping loopt langzaam vol. 's Middags maken we nog een keer een rondje, eerst langs de bovenkant waar je mooi het dal in kijkt en met de lift naar beneden. Dan via de heiligdommen en de winkelstraat weer de steile berg op naar l'Hospitalet.

Vanmorgen hebben we net het ontbijt op en zien de eerste ballon al vlak voorbij de camping gaan, we gaan gauw kijken. Toch wel spectaculair zoveel en ook grappige en mooie exemplaren. Na een uurtje is het voorbij, vanmiddag om 5 uur gaan ze nog een keer.
Het is gezellig druk met kijkende en wandelende mensen, ook nog een dweilorkestje van Nederlandse dames. Tegen over de camping naast een restaurant is een mobielrestaurant opgezet dat paella maakt, erg lekker gegeten.

's Middags is het vreselijk druk, vanmorgen was er geen zon jammer nu vanmiddag wel maar toen stond hij eigenlijk verkeerd voor mooie foto's.
Leuk om mee te maken en even een paar dagen op de plaats rust, morgen gaan we weer verder. Groetjes Ina en Marinus

Wat een ontzettend lief plaatsje ina. Ik heb het verhaal onder de link: www. dorpenfrankrijk gelezen.Ook bijzonder alle ballonnen die daar ten hemel varen. het lijkt Utrecht wel. Marinus kennelijk geen hoogtevrees op de kasteelmuren. Ik hoop eigenlijk dat jij Ina dat stuk ook geklommen hebt...arme knie !! Erg leuke foto's en verhaal. Mooie voortzetting toegewenst.

Peter K. 2019-09-29 14:49:03

Leuk plaatsje. Wel een dissonant, lijkt net niet echt, die grote ballonnen maar leuk om mee te maken, denk’k 👋🏼

Louise 2019-09-29 15:44:11

... Sie werden platziert :-) Net als in de DDR. Mooi die gebouwen direkt aan de rotswand. Prachtig kasteel en wat leuk dat er net een balonfestifal plaats vond.

Michiel H 2019-09-29 15:52:38

Terug uit/van het "Griekse":wat leuk dat jullie in dit plaatsje zijn!Dat plaatst mij weer terug in de" grijze oudheid"In 1967 was ik daar en zie er een hoop veranderingen:ballonfeest ! Leuk en toeristen! Genieten maar!

Marianne 2019-09-30 17:55:34

Knappe plaats , bedankt voor de tip