Saumur

Frankrijk, Saumur

Eerst maar weer even een was gedraaid, ophangen gaat op onze plek moeilijk maar ze hebben een droger. Na de koffie met de fiets naar de stad, eerst even omhoog naar het kasteel. Je kijkt hier uit over de Loire en ook naar de camping op het eiland.

Zaterdag weer op de fiets de stad in, eerst naar de Notre Dame de Nantilly.De oudste Romaanse kerk van Saumur met een mooie collectie oude wandkleden uit de 15e-17e eeuw. Niks dus alleen nog spijkers aan de muur waar de kleden gehangen hebben en bordjes dat de tapisserie beschermd is via een electronisch systeem. Met ook nog in het Frans en Engels niet aanraken.☹️
Ja ik moet zeggen ik heb een zeer oud Berlitz reisgids uit 1977 (we waren hier eind 70)van de Loire waar ik het mee doe en daar werd het in aangeprezen.Nog mooie plaatjes op internet natuurlijk!

De kerk heeft wel een mooi bas-reliëf waar Johannes de komst van de Messias aan de menigte aankondigt. En hij heeft zeer aparte koorstoelen, klapstoelen. Als er gestaan moet worden in de katholieke kerk, en dat doen ze regelmatig, kun je toch even op het kleine flapje steunen, net of je staat.Er zijn diverse decoraties te zien als de stoel in stastand staat. Lees ik later op de camping in een folder van een paar bijzondere afbeeldingen oa een jagende kat met geweer. Net niet goed gefotografeerd, jammer.

Dan weer naar het oude centrum, hier is het heel erg druk er is markt. We lopen de Saint-Pierre kerk in, ook hier een mooi koor en ik lees in de Engelse folder ook weer bijzondere koorstoelen/klapstoelen. Alleen hier voor het altaar is een koord gespannen en word je niet geacht daar voorbij te komen. 😠In een mooie nis in de zijmuur een piëta beeldje,Maria met Jesus die net van het kruis gehaald is.
We lopen wat langs de kraampjes, we vinden het te druk en gaan terug via de Lidl en trakteren ons maar weer even op een Pastel de Nata, we raken bijna verslaafd😉.

'S Middags een klein rondje over de camping, het is een vakantiefabriek met van alles, speelplekken, dart, jeu de boule zwembad, sauna, veel huisjes van zeer simpel tot luxe. De camping stroomt weer vol, voor bij de poort staat complèt, het is ook een doorgangs camping toch staan er ook veel campers op de grote CP voor de camping.

Zondag op de fiets naar Bagneux,voorstadje van Saumur) waar de grootste dolmen van Europa is 200 m3. Hij bestaat uit 15 stenen die meer dan 500 ton wegen. Komen we er aan poort dicht,zou toch open zijn, maar als we gaan lezen zien we dat je moet aanbellen.Het is een klein terrein en men zou dan niet de toegangsprijs van €4 betalen, een foto nemen en weg weer.
Je krijgt voor het geld een zeer uitgebreide folder in het Nederlands,over hoe men denkt dat dit gebouwd is en nog veel meer info.Alleen de bruine steen rechts aan de voorkant is een restauratie. Hij is ongeveer 23 lang en de kamer ruim 18 meter.
Heerlijk om er dan alleen rond te lopen zonder hordes bezoekers. Later komt er nog 1 Engelsman, er is een kleine bar bij en er staat veel info op het terrein.

Daarna weer richting Gennes langs de rivier naar St.Hilaire-St.Florent hier is het champignonmuseum. In dit gebied zijn veel grotten die nadat ze verlaten zijn, nu champignonskwekerijen zijn. Diversen kun je bezoeken maar dit museum zit het dichtst bij, dus daar maar heen. Heerlijk koel, het is inmiddels al weer boven de 30°.
Heel veel grotten waar je doorheen loopt met uitlegborden en vele exotische paddestoelen.De meeste worden in zakken gekweekt voor al de exoten.

Dan is het al weer 1 uur tijd om plekje aan een tafel te zoeken, echt honger hebben we dan nog niet, we moeten erg aan die tijd wennen. Je rijdt hier langs vele wijnhuizen en caves waar je kunt proeven en kopen, een er van heeft een restaurant natuurlijk in een grot, heerlijk koel. Er zijn 4 menu's van 20 tot 25 euro. We kiezen 2 verschillende en denken dat je uit de dingen die genoemd staan moet kiezen, nee je krijgt alles. Alleen het dessert kies je en dan koffie of thee. Eerst de amuse met apart soort kleine stukjes brood en tapenade , dan komt het hoofdgerecht, diverse potjes tapenade met wat salade en witte bonen met een gevulde champignons. Hierbij shoarma achtige kleine broodjes maar dunner en dan bruin. Apart maar smaakt allemaal prima en de lokatie is leuk.

Als wij weg gaan is het al 2 uur geweest en is alles bijna leeg, tafels worden schoongemaakt en de tent gaat dicht. We zijn half 3 terug op de camping even plat,tijd voor de siësta. Later nog even in het zwembad geplonst. Morgen klein stukje verder, groetjes Ina en Marinus.

Ik kan er echt niet aan wennen ☹️ die achterlijke Franse siësta. In Spanje hebben ze hem ook, maar daar merk je er niets van! Daar houd ik van. Prima als er een paar winkels dicht zijn, maar niet alles! Gr. Karin

Karin 2019-09-15 20:29:59

Leuk verslag weer 😏. Behalve cultuur blijft het ook culinair genieten in La Douce. Maar over al die vaardigheden moet je wel beschikken natuurlijk. Volgens mij hebben jullie die gave 👍. Aanvullende, gerichte tips blijven welkom 😏, je hebt mijn e-mailadres. Bedankt nog voor de eerdere info! Na 21.09 komen wij ook richting Loire. Fijne reis verder, blijf genieten. Gelukkig functioneert alles nog deze keer? 😏. Groet, Peter&Charlotte

Peter 2019-09-15 21:27:58

Wat een interessant verhaal Ina. Wat een prachtig gebrandschilderd venster heeft de Notre Dame de Nantilly. Ik ben benieuwd naar je verhaal over de jagende kat met geweer. Wonderlijke foto's van de paddenstoelen die in de de diverse grotten gekweekt worden. Het zijn vast niet alleen champignons. De in Frankrijk ooit gevormde Hunebedden bestaan hier uit platte stenen. Had ik nog nooit gezien, ook geen foto ervan. Ik heb genoten van de foto's en jullie zo te lezen en zien van het heerlijke eten dat jullie is voorgeschoteld. Groetjes van P&W.

peter K 2019-09-19 09:15:00

Mooie blauwe luchten. Lijkt me ‘n muffe aangelegenheid tussen al die champignons😁 Leuk verslag! 🙋🙋