Senj

Kroatië, Senj

4-9 Het is maar 6 km naar onze volgende plek bij Senj, dit ligt voor het Velebitgebergte. Door een pas hiervoor waait vaak de beruchte Bora(koude wind) en maakt Senje tot de koudste plaats aan de Adratische kust. We staan op CP/Kamp Skver aan het water. Niet vooraan want er waait een behoorlijk windje.

Het is nu zonnig met wat bewolking en nog niet warm, prima weer om de stad te bezoeken. Via wandelpad langs het water is het 5 min. lopen naar het centrum van de stad.
De oude binnenstad stelt niet veel voor, veel verwaarloosde oude gebouwen. Maar hier en daar toch leuke oude details. We lopen een rondje en langs de haven weer terug. ‘s Middags relaxen, lezen en weer even gezwommen.
‘s Avonds maken we nog even een rondje het is gezellig maar niet te druk, de terrasjes zitten vol, zo ‘s avonds met verlichting doet het allemaal wat minder armoedig aan.

5-9 Vanmorgen waaide de Bora, hier op de CP spectaculair om te zien maar we gaan naar de Nehaj vesting een aardige klim naar boven. Wat een wind boven op de heuvel, ik kon boven niet zonder steun staan om een goede foto van het kasteel te maken.

De opperbevelhebber Lenkovic liet in 1538 alle gebouwen, kerken en kloosters afbreken en bouwde met dit materiaal de Nehaj vesting. De vesting(1553-1558) kijkt uit over de stad en kon zo goed alles op zee in de gaten houden.

Het was een strategische plek en heeft diverse overheersers gehad met een zeer roerige geschiedenis van oorlogen De Uskokken(Servisch/Kroatische vrijheidsstrijders) hebben de vesting altijd uit handen van Ottomanen, Venetianen kunnen houden. Hij is gerenoveerd in1998-2008!

Binnen op 2 verdiepingen is er veel te zien, oa oude foto’s van de gebouwen die gesloopt zijn, wapens en kleding van de Uskokken. Je kunt ook buiten boven rondom lopen. Ook weer de heuvel af moet ik een steuntje hebben want mijn evenwicht vangt dit niet goed op. Gelukkig goed afgelopen, nou ja ook weer mee gemaakt, de Bora en dit was geen koude wind, het is 26° 👍

Groetjes Ina en Marinus.

Wat een globetrotters zijn jullie. Je reist nogal wat af als ik de route bekijk , hier op de kaart. Mogelijk ontmoeten jullie onderweg reizigers uit andere landen die dezelfde liefde koesteren om te reizen. Ik wens jullie nog veel plezier en een goede gezondheid en wellicht horen we te zijner tijd in Oostzaan je verhalen, leuke en minder leuke belevenissen...... ik kijk er naar uit. Groetjes, Daan

Daan 2023-09-05 19:30:39

Hoi Marinus & Ina, Jullie hebben de Bora dus kunnen ervaren en zo ook de koudste plaats aan de Adriatische kust. Wel een harde maar in jullie geval dus geen koude wind. Op de eerste foto van dit verslag staat een boom die wel veel trek en drukhout moet bezitten, daar kunnen dus geen deurstijlen van worden gemaakt. Maar de bewoners kunnen de bomen nog altijd nog gebruiken om de kachel mee te stoken. De stad ziet er best gezellig uit en ik heb veel bijzondere details op je mooie foto's gezien Ina. Wat een prachtige foto van het oude huis dat na de foto van het waterpunt zichtbaar is. In één woord prachtig. Indrukwekkend het weersysteem dat zichtbaar is voorafgaand aan de foto, waar Marinus pogingen doet om aan de grond te blijven, of dacht hij een rondje te gaan vliegen?? Fijne tijd v.w.b. het vervolg van jullie reis. Groet van P&W.

Peter K. 2023-09-05 21:33:29

Wat zijn jullie toch, ‘bikkels’ naar boven lopen met z’n harde wind. Het was weer een prachtig reisverhaal. Groetjes Berta Smilda

Berta Smilda 2023-09-05 21:42:43

Jullie weten nu dat de bora zowel koud als warm kan zijn,dat maak ik uit het verhaal op.Wat een mooie foto’s weer en een goed verslag erbij!De zon doet wel een hoop goed.Het vliegen hebben jullie uiteindelijk maar aan anderen overgelaten!Genieten jullie maar verder,van wat er nog komen gaat!

Marianne 2023-09-06 10:40:45

Wat een heerlijk verslag en zoveel foto’s Super‼️ Dank 💫🙏🏼💫

Yvonne Kwa 2023-09-10 12:54:07

Wow, mooie wolk! waar Marinus vanaf vliegt 😊 En dat oude pannendakje, dat wil ik wel op mijn schuur! 😜 Bij avond lijkt het bijna mondain, maar overdag ook mooie plaatjes! Het is schitterend fotoweer 📸