Almeria

Spanje, Almeria

Al Mariya spiegel van de zee noemden de Moren de stad. Tijdens die tijd beleefde de stad zijn cultureel en economische bloeitijd. In 1489 kwam een eind aan hun heerschappij en in 1522 verwoeste een aardbeving een groot deel van de stad.
Een van de belangrijkste bezienswaardigheden is het Alcazaba de Almería,het Arabische fort van de stad. Het is gebouwd in de 10e en 11e eeuw in opdracht van kalief Abd al-Rahman III en het één na grootste arabische fort in Andalusië. Achter een aantal muurringen konden 20.000 mensen hier een toevlucht vinden in de beschermde ruimtes.

We parkeren bij de haven en lopen eerst naar de kathedraal. De Catedral de la Encarnición de Almería gebouwd tussen 1524-1562. De bouw begon 2 jaar na de grote aardbeving.De bouwstijl met zes torens is een mix van Gotische en Renaissance stijl, waarbij opvalt dat de kathedraal is ontworpen als een fort. De 4 machtige hoektorens boden bescherming tegen aanvallen van piraten.

We krijgen een audio mee in het Nederlands, veel gaat natuurlijk over de kunst en religieuze objecten etc. Als je in de kerk bent zie je ook dat het zijschip aan beiden kanten van het middenschip even hoog is, dus dat er een plat dak waarop dus kanonnen geplaatst konden worden, wat ook via de audio verteld wordt.

Dan lopen we via de Plaza Vieja richting Alcazaba, dit plein met zijn arcades staat aangegeven als een must see, niks bijzonders vonden wij.
Verder naar het grote vestingcomplex het Alcazaba, er is veel aan gerestaureerd maar men probeert er iets moois van te maken met tuin en watervalletjes. Bij heel veel stenen zegt Marinus altijd moet er een hoop fantasie bij hebben.

Het uitzicht is natuurlijk mooi, beneden zie je de oude wijken. We eten er in een klein Arabisch restaurant, een Tunesische empanada en een wrap. Geen alcohol erbij(is er niet) maar vers geperst sinaasappelsap. We vinden het genoeg zo en gaan terug naar de camper op de P bij de haven waar we ook overnachten.

Komt er om half 8 ‘s avonds een grote lege ferry boat voor ons liggen met draaien elektromotoren, die dus de hele nacht aan blijven.😫
We gaan een stukje naar achteren staan en voor dit soort situaties heb ik dan de zachte oordoppen, de zgn herriestoppers. Dit woord staat echt op het doosje, nou ja we zijn wel wat gewend met ferryboten, prima geslapen.
We staan nu op CP Roquetas en maar eens kijken wat de plannen voor de komende dagen zijn.
Groetjes Ina en Marinus

Leuk, het weer werkte mee! Mooi die lucht boven de kloostergang. Mooie plek. Mooie kleurtjes in de wijk beneden☺️ Alles mooi! Lijkt mij geen Magnolia🤷‍♀️ Hier gelukkig ook nog zon, zodat de sneeuw vlot is weggedooid! Álle soorten weer binnen 1 etmaal. Bizar. 🙋‍♀️😘🌸

Luisa 2022-04-01 19:22:20

Prachtige foto's heb je gemaakt Ina van het Alcazaba en de Catedral van Almeria. Wij zijn destijds alleen maar langs Almeria gekomen op weg naar Cordoba. Gelukkig hebben jullie prachtig weer en zon. Wij werden vanochtend wakker met een krappe decimeter aan sneeuw buiten op auto , tuin en tuinmeubilair. Het is even wennen na al de zon die we eerder mochten genieten. Tsja de generatoren van de ferryboot maken soms hinderlijk veel geluid, en de oordoppen helpen doorgaans. Verder samen genieten van jullie reis !! Groet van P & W.

Peter Kee 2022-04-01 21:56:56

Een van de weinige kanten van Spanje waar ik nooit ben geweest. Ziet er weer mooi uit evenals het weer overigens. Binnenkort Pasen. Is in Zuid Europa een hoogtepunt. Ben benieuwd waar jullie dan zitten. Wij mogen Grieks orthodox Pasen vieren een week later. veel plezier verder. gr. Edso