Girona

Frankrijk, Canet-en-Roussillon

10-3 Vandaag een rit van ± 200 km richting zuiden. We hebben ergens langs de weg geparkeerd om koffie te drinken, als we weg rijden horen we na nog geen 50 m een hels lawaai bij de rechter voorband. Foute boel zegt Marinus, als dit maar geen lekke band is. Gelukkig niet, maar er zit een dik stuk teer op de band van een paar cm dik, ongelooflijk, het is weer never a dull moment. Gelukkig konden we meteen naast de weg parkeren met de knipperlichten aan. Hij moet het met een schop van de band afbikken.

Na Narbonne zien we de mediterrane omgeving, palmbomen en de temperatuur is inmiddels opgelopen tot 15˚. We gaan naar de CP van Canet en Rousillon, een rustige plek vlak bij het centrum van het dorpje dat 1 km van de kust af ligt. Het dorp stelt niks voor vlak bij de CP is een kasteel dat alleen in de zomer beperkt open is. Dan gaan we de Intermarché maar in voor wat boodschappen, morgen gaan we Spanje in.

11-3 We rijden over een klein stukje tolweg bij Perpignan Spanje in, we gaan naar Girona, ruim 100 km.Even een snelle route dan zijn we redelijk op tijd om de stad te bezoeken.
We gaan naar de CP Vayreda la Devesa ,midden in de stad, niet ver van het centrum. Maar wel rustig want het is tussen flatgebouwen in.
Gisteravond hadden we ons al georiënteerd waar een en ander was.

Als je naar het centrum loopt steek je de Onyar rivier over die dwars door Girona loopt. Hier heb je de gekleurde hangende huizen. Ook een van de trekpleisters van de stad. Er zijn diverse voetgangersbruggen over de rivier maar een is er van Gustav Eiffel, ontworpen vlak voor dat hij de Eiffeltoren bouwde.

De Cathedraal is de hele dag open maar nu is hij 2 uur gesloten omdat er een ceremonie is??? We komen ook tot de ontdekking dat er 2 kerken bij elkaar staan de Basiliek en de Kathedraal. Dan eerst maar even een wandeling over de oude stadsmuur, je kunt hier een flink stuk over wandelen maar wij lopen een gedeelte, het is veel trappen op en af.
Sommige delen van de muur stammen nog uit de 14e eeuw en andere delen zijn in de 19e eeuw herbouwd. We kijken ook even bij de Arabische baden, dit stelt niet zoveel voor zeker de 2 euro entree niet waard.
Daarna eten we wat in een leuk knus klein eettentje, helemaal versierd met frutsels en spreuken op de muur geschreven, heel apart.

We kopen een combikaartje voor Basiliek en Cathedraal. Eerst gaan we naar de Basiliek. Je krijgt een audiotour mee die in het Duits en Engels is. Verder geeft hij ook de foto’s weer van de plek. Veel nissen met heiligen en sarcofagen etc.

Dan loop je in 1 minuut naar de kathedraal, dit gaat boven langs en niet over de trap van 90 treden! Ook hier een audiotour maar nu zonder plaatjes en alleen in het Engels. De Catedral de Santa Maria is de belangrijkste bezienswaardigheid van Girona. Oorspronkelijk stond op deze plek een Moorse moskee, maar na de verdrijving van de Moren werd deze in de 11e eeuw helemaal verbouwd tot wat nu de nummer één bezienswaardigheid van Girona is, de kathedraal. Er is steeds aan de kathedraal gebouwd/verbouwd . Het is een Gotische kerk op Romaanse fundamenten en staat op het één na hoogste punt van de stad, waardoor hij meteen opvalt in de skyline. Aan de voorkant moet je om naar binnen te gaan 90 traptredes op. Weer heel veel zijkapellen met pracht en praal , allerlei heiligen, doopvont, sarcofagen etc.
Er is een kloosterhof en een gedeelte met de kerkschatten. Belangrijkste bezienswaardigheid is hier het grote wandtapijt uit ± 1200 Tapis de la Creatio: het scheppingsverhaal.

We vinden het zo genoeg, ik ben doodmoe van al het trappen lopen dus we gaan weer richting camper. Het was vandaag een bewolkte dag maar wel droog en 16˚. Morgen gaan we naar de kust, er komt regen aan lezen we op internet. En inderdaad om 6 uur begint het licht te regenen.
Groetjes Ina Marinus.

Wat hebben jullie mooie foto s gemaakt en wat is dit een mooie kathedraal en ook een mooie basiliek, het is spaans Groetjes van ons en nog een prettige reis naar het zuiden. Cor en Myrna

Cor en Myrna 2022-03-11 21:18:20

Wat een ellende met jullie voorband. Die teerzooi krijg je nog niet zomaar van je band af. Zelfs een klein kiezelsteentje, dat zich in het bandenprofiel heeft gedrongen maakt al een leven als een oordeel. Marinus heeft z'n vaardigheden weer bewezen en jullie hebben inmiddels Spanje bereikt. Opnieuw een cultuurverschil, de overgang vanuit Frankrijk naar Spanje. Wel een aparte brug, diegene die werd gebouwd door Gustav Eiffel, die man was gewoon om met zware metalen constructies te werken, dus....zo ook bij deze brug. Veel mooie foto's van de trappen en bezienswaardigheden rondom de belangrijkste gebouwen van Girona. Wat een mazzel dat het daar nu nog niet zo heet is met al die trappen en treden die beslecht moesten worden. Jullie hebben het weer gezien daar en nu 'op' naar de kust. Prettige voortzetting van jullie reis. Groet van P&W.

Peter Kee 2022-03-12 06:42:33

Lang geleden dat ik daar was. Leuk weer jullie foto's te zien. gr. Edso

Edso 2022-03-12 08:08:35

De foto’s geven de sfeer goed weer. We hebben een vriendin (huismus) die nooit op vakantie wil, maar wel graag naar reisprogramma’s (van kamperen tot andere continenten) op tv kijkt en dan na afloop steevast zegt: “zo daar ben ik ook weer geweest” 😂. Dat meent ze dan ook, heeft écht géén behoefte aan eigen reiservaringen, niet historisch, cultureel, culinair enz. Toch maakt ze een gelukkige indruk 😳. Ze vindt in die reisprogramma’s geen enkele aanmoediging om ook een keer naar die bestemming te gaan. Jullie verslagen en foto’s nodigen (mij en anderen) juist vaak uit om ook een bezoek aan de beschreven regio te brengen! Fijne tijd met elkaar. Leuk (en inspirerend!) om jullie te volgen.

Peter 2022-03-12 09:11:59

Never a dull moment… fijn dat Marinus het zelf kon oplossen. Apart die CP middenin woonwijk. Mooie beelden van Girona, goeie indruk 👌🏼