Graz

Oostenrijk, Graz

Maandag om 12 uur rijden we de CP(ook voor caravans!) bij Graz op, prima tijd want dan valt er vaak nog iets te kiezen. We staan onder grote boom met uitzicht op het zwembad. Het zeer grote zwembad is afgescheiden van de CP maar je kunt een gratis toegangskaartje bij de receptie krijgen. Dat gaan we niet doen, het is druk de Oostenrijkers hebben een vrije dag vandaag, het is nl Maria Hemelvaart. De CP is van alle gemakken voorzien, oa broodjesservice, wasmachines en goede info folders bij de receptie.

Om de paar minuten komt er weer een nieuwe camper binnen, we hadden een goede timing! ‚S Middags siësta en wat lezen even een rustig middagje met deze warmte.

We gaan vandaag al vroeg met de bus naar de stad, in 20 minuten zijn we bij het eindpunt in het oude centrum op de Jakominiplatz.

Graz is de hoofdstad van Steiermark en ligt aan de rivier de Mur.
In de 10e eeuw ontstond op de berg boven de rivier een kleine grensvesting tegen Hongarije, in de 12e eeuw werd er een kerk en slot gebouwd, terwijl aan de voet van de hoge rots een handelsnederzetting ontstond. De grote burcht beschermde Graz tegen aanvallen van het Turkse leger.

Als we naar het hoofdplein met het Rathaus lopen kom je langs het mooie Landhaus uit 1532, hier lopen we de binnenplaats even op met zijn 3 verdiepingen arcades.

Op het grote plein bij het Rathaus staat de fontein van aartshertog Johann, omringd door 4 vrouwenfiguren,die de 4 hoofdstromen van Steiermarken symboliseren: Enns, Mur, Drau en Sann.
Verder is het bar en boos hoeveel bedelaars hier rondlopen.

Na een koffie pauze maken we een klein rondje door de oude binnenstad waar het ene mooie gebouw naast het andere staat, met vooral veel ornamenten. Het is nu nog heerlijk koel ook omdat het nog bewolkt is.

De Dom is gebouwd rond 1450, is redelijk klein en van buiten niet bijzonder, maar van binnen rijk versierd, ach je moet er van houden, niet echt ons ding. Hier naast staat het mausoleum met de graftombe van keizer Ferdinand II.
Om 11 uur staan we bij de Glockenspielplatz , hier gaan 2 deurtjes in de toren open en zie je een jongen en meisje dansend rond draaien. Er worden 3 melodieën gespeeld door belletjes/klokjes in de ijzeren noktoren erboven.

Dan gaan we naar de bergbahn waar we met ons 24 uur buskaartje boven naar de Schloßberg gaan. Een 123 hoge heuvel waar ooit een slot stond. Nu is het een groot parkgebied met als bekendste bezienswaardigheid de Uhrturm uit 1560, het bekendste plaatje van Graz.

We eten er aan de rand van een terras met uitzicht op de stad. Het is inmiddels behoorlijk warm geworden, we vinden het genoeg zo. Met de bergbahn weer naar beneden en we lopen via een andere route weer terug naar de bus.Een mooie stad waar natuurlijk nog veel meer te zien is maar niet nu het zo warm is.
Om half 4 zijn we weer terug bij de camper, dan een uurtje bijkomen en om 5 uur gaan we naar het zwembad, lekker even afkoelen.
Groetjes Ina en Marinus

Beste Ina & Marinus, Graz, een vooral oude en indrukwekkende stad, waar qua architectuur gezien, veel moois bewaard gebleven is. Eigenlijk jammer dat het tijdens jullie bezoek aan deze stad zo warm was. Heel apart dat jullie daar met een 24-uurs kaartje per bus en bergbahn kunnen reizen. Erg leuk om jullie foto's wat nauwkeuriger en op detail te mogen bestuderen. Bedankt voor je verhaal Ina en de leuke foto's die jullie weer deelden. Fijne voortzetting toegewenst !! Groet van Peter

Peter Kee 2022-08-17 06:19:43

Wat een toeval! We hebben zeer recent een documentaire over Graz bekeken, deze is met jullie blog helemaal compleet gemaakt. Dank voor de mooie foto's en prettige voortzetting.

Fred & Els 2022-08-17 08:51:39

Leuk Ina, om Graz door jouw ogen te zien en alle bekende plekjes voorbij te zien komen. Ook een beetje dubbel gevoel. We zijn er zo vaak geweest, meer als in ons hele leven in Amsterdam. Groet en geniet verder.

Willemijn Onrust 2022-08-17 10:30:49

✅👍🏼 Veel te zien maar toch redelijk op tijd terug bij de camper. Sigá sigá 😉