Roermond

Nederland, Roermond

We wilden gisteren al vertrekken maar het was bar slecht weer met harde windstoten dus dat hebben we niet gedaan, we stonden tenslotte goed. Een leesdag (met een heel goed boek!) en met af en toe iets op de IPad-CanalDigitaal kijken.

Vanmorgen via Valkenburg , om LPG te tanken, naar Epen, Camping Rozenhof. Prachtig gelegen met mooi uitzicht op de heuvels rondom, maar helaas geen plaats. Er waren geen plekken meer met verharde ondergrond alleen op gras en daar mochten we niet staan. Ze hadden gisteren al campers/caravans los moeten trekken die niet meer weg kwamen.

Er stond een zeer ongeïnteresseerde knaap bij de receptie, het was ook niet van ga maar even kijken hoe en wat. Het was nee en wegwezen dat laatste zei hij dan net niet maar was overduidelijk. De camping stond ook behoorlijk vol en we zagen in de omgeving veel campers onderweg. Jammer maar het is niet anders, zeker een mooi gebied om nog eens naar terug te gaan.

Op de P van het bijbehorende restaurant rond gebeld maar niks, alleen maar plekken op gras. Dat gaan we niet doen er komt de komende dagen weer wat regen aan en gister reed op de Vinkenhof een camper van het verharde gedeelte af en die moest ook los getrokken worden.

Dus het werd midden Limburg Roermond, de CP bij de jachthaven Helenawerf.
Het is nog droog en een beetje zonnig dus na het eten lopen we de oude binnenstad in die vlak bij is. Zo te zien onder normale omstandigheden een leuke gezellige binnenstad.

We maken een wandeling langs de Sint-Christoffelkathedraal die zelfs open is, Sint-Christoffel, de patroonheilige van de reizigers. Zijn beeld helaas gemist, achteraf wel gezien ergens hoog in de kerk maar we gingen hier een beetje onvoorbereid naar toe, dan mis je wat dingen.

Glas-in-lood ramen en veel houten beelden, biechtstoelen met houten beelden. Een mooi Maria altaar van bouwmeester Cuypers, geboren in Roermond. Eind 19e eeuw Rijksbouwmeester van oa het Rijksmuseum, Centraal Station Amsterdam.

Vlakbij staat de Rattentoren, de laatste overgebleven toren uit de vestingwerken uit 1300. Naast de kathedraal de Markt met het stadhuis met in het torentje het carillon met om 12 uur de ronddraaiende beelden.

Daarna naar het gezellige Munsterplein met de Onze Lieve Vrouwe Munsterkerk, die gesloten is. Op het plein is wat reuring omdat je hier iets te eten of drinken kunt kopen.

Als we terug zijn rond 4 uur valt er net weer even wat regen. Morgen gaan we weer eeen stukje verder nl naar Venlo.
Groetjes Ina en Marinus.

Jammer dat het zo'n nat weer is. Wij wonen in Maastricht en met dit weer blijven we maar lekker binnen. Voorlopig blijft het nat en er zou soms zelfs een vlokje sneeuw gaan vallen. Een heerlijk leesboek doet dan wonderen.

FritsEllen 2020-12-28 20:18:56

Ja dat is zonde dat het zo nat is overal. Hier bij CP Wetland gelukkig nog wel wat verharde stukken. Fijne dagen en als jullie in de buurt zijn???

Ella 2020-12-28 21:07:36

Nu ik lees wat voor problemen je als camperaar tegen kunt komen in deze tijd van het jaar, prijs ik mij gelukkig niet persé het huis uit te hoeven gaan. Maar gelukkig hebben jullie nog een paar alternatieven voor handen...een 'elektronisch boekwerk en een elektronische TV. Toch nog een paar mooie plaatjes geschoten Ina,aan de binnenzijde van de Kathedraal. Ik hoop voor jullie dat het weer snel een beetje zal opknappen, en jullie nog meer verharde parkeerplaatsen mogen tegenkomen. Groet van P&W.

Peter 2020-12-29 09:25:43

Bar en boos hè, zondag ... gelukkig gister hier een prachtige dag, was ik wel aan toe. Lijkt me inderdaad een leuke stad (‘onder normale omstandigheden). Mooie plaatjes in de kerk! Liefs👋🏼

Louise 2020-12-29 10:33:08

Wat jammer dat er in Epen geen plaats meer was op de camping. Hier kan je een mooie wandeling maken langs de geul. Alhoewel, ben bang dat het er ook erg drassig zal zijn. Leuk dat jullie naar Venlo gaan heb hier tenslotte gewoond in mijn kinderjaren. Het is een stad die erg verduits is. Toen al. Nu waarschijnlijk nog meer. Als niet Limburger zijn wij dan als gezin eind 1963 snel vertrokken naar de Zaanstreek. Groetjes José