Monreale

Italië, Monreale

8-6 Als we gegeten hebben maken we een kleine wandeling door Pioppo. Vreselijk armoedig stadje , veel huizen die niet bewoond zijn denk ik, maar ook vervallen panden waar mensen uit het raam hangen of op het balkon staan. Even een luchtje scheppen want het is best warm. Het is een doodlopend straatje waar we staan maar dit blijkt later het trefpunt van de jeugd te zijn. We kijken het aan, denken om 11 uur men gaat wel weg, het is echt bravour gedrag. Om 12 uur vertrekken we het lijkt alleen maar erger te worden, dit hebben we nog nooit gehad zo laat van een plek wegrijden. Het is maar 8 km naar P voor de bussen in Monreale.

Vroeg eruit en naar de P onderaan de trappen, ik had in Trotter boek gelezen dat de kerk om 8 open ging. Fout 😫 9 uur, oude info, we hebben ruim de tijd om alles rond de kerk rustig te fotograferen, zoals de mooi bronzen deur die nu dus nog dicht is. De grote bronzen deur aan de voorzijde staat een geschilderd paneel voor ook ivm restauratie. We gaan op een bankje in de schaduw in het kleine parkje naast de kathedraal zitten en kijken wat er zoal om ons heen gebeurt. Kwart voor 9 wordt het al druk , we gaan bij de ingang staan om de eerste te zijn. Een horde mensen, veel groepen staan al achter ons, maar dat is nog niet het ergste als we binnen komen blijkt de helft van de kerk niet toegankelijk ivm restauratie 😡.

En de stoelen in het midden zijn afgeschermd door een koord hier kun je dus niet op zitten. Staand omhoog kijken is voor mij met mijn flinke evenwichtsstoornis niet te doen. Had 2 boekjes meegenomen waar nog een en ander in beschreven stond. We luisteren even mee bij een Nederlandse gids die door de kerk loopt en een en ander verteld. Na een half uur houden we het voor gezien, wegwezen als we dit geweten hadden waren we niet gekomen.

Dan denk je het logistiek goed voorbereid te hebben niet dus. Dan nog te bedenken dat de kerk tussen 12.45-14.00 gesloten is en om 17.00 al weer dichtgaat. Ik twijfelde al over de stoelen,weet dat ik er gezeten heb destijds en lang naar boven gekeken heb op diverse plekken. Je gaat toch aan je eigen twijfelen maar ik lees mijn eigen site er op na en ja hoor zie op een foto zitten er mensen op de stoelen en ik schrijf nog dat het druk is ivm een trouwerij. Er was toen een koor aan het zingen heel sfeervol dus. We hebben inmiddels heel veel kerken gezien en Monreale stond voor ons op nr 1 met stip vandaar een tweede bezoek.

We zijn toen ook op het panoramadak geweest en keken in de kloostertuin. Volgens mij zijn we de kerk zonder ticket in geweest en schrijf ik dat er een rij bij het klooster stond om een ticket te kopen. Daar hadden we toen geen zin in en schreef ik dat ik er achteraf spijt van had, nou daar zijn we dus nu wel in geweest.
Nu heb je voor €13 een combiticket, kerk, Benediktijner klooster, museum en aartsbisschoppelijk paleis.

Ook zo iets absurds, het bisschoppelijk paleis(wordt nog gebruikt door de huidige bisschop) daar kun je alleen doorheen lopen met een gids die je dan via de vertaling op haar IPhone iets verteld. Punt is ik kan wel een en ander vragen in het Italiaans maar dan krijg je een heel verhaal en moet ik zeggen langzaam en gemakkelijke woorden. Dan is de Iphone gemakkelijker voor haar.

In 1172 liet Willem II de kerk bouwen, het trok ambachtslieden overal vandaan, Perzië, Afrika, Azië, Griekenland en Venetië.
De schitterende kathedraal met zijn 2 massieve torens is het mooiste voorbeeld van Normandische-Arabische architectuur in Sicilië. Het middenschip is door 2 x 9 rijen antieke zuilen gescheiden van de zijbeuken. Het middenschip heeft een prachtig beschilderd plafond en overal waar je kijkt zijn prachtige mozaïeken, met oa bijbelse taferelen uit het oude en nieuwe testament.De Christus Pantocrator in de apsis is 6 meter hoog.

En dan de prachtige marmeren nog oorspronkelijke vloeren met Arabische motieven, vooral in de zijgedeeltes van de tombes waar je nu niet in kunt, nou ja gelukkig heb ik nog mijn vele foto’s van 10 jaar geleden.

We gaan nu naar San Vito lo Capo ook niet onbekend voor ons.
Het is ruim 90 km noord westelijke weer via een mooie landschappelijke route. Het is een vrij “rustig” gebied, we staan weer op camping Pineta waar we toen niet zo erg gecharmeerd van waren, maar we kiezen even voor het comfort van een zwembad en wifi. Het is wel allemaal onder de pijnbomen maar met de temperatuur van 27° is het wel heerlijk koel.
Vorige keer hebben we hier ook op een CP gestaan maar nu even na al het gedoe van de laatste 24 uur even rust. En op tijd naar bed want het was een kort nachtje van half 1 tot half 7.
Groetjes Ina en Marinus

PS zie net een mooie site over de mozaïeken voor wie geïnteresseerd is https://www.cosiddetto.be/reizen-in-italie/de-meesterlijke-mozaieken-van-monreale/
De verlichting was ook waardeloos dat wij er waren, bar en boos.

Hallo Ina & Marinus, Vervelend dat jullie alsnog moesten besluiten zo laat nog uit Pioppo te vertrekken. En dan de volgende dag de bezichtiging van de ronduit prachtige kerk in Monreale. Jullie hebben nu echt de gelegenheid genomen om de prachtige details vast te leggen. Mooi hoor, dat prachtige voorbeeld van de Normandische-Arabische cultuur in Sicilië. Knap Ina dat je ondanks de snel toenemende drukte in de kerk toch met geduld nog zoveel mooie plaatjes hebt kunnen schieten. Ook de vloeren met Arabische motieven en de rijk beschilderde plafonds zijn beslist de moeite van het wachten waard geweest. Fijn dat San Vito lo Capo jullie weer even wat verdiende rust heeft gebracht. Dank voor jullie verhaal en mooie foto's. Ik hoop dat Scala dei Turchi jullie ook veel moois brengen mag. Groetjes van Peter & Wilna.

Peter Kee 2023-06-09 23:47:55

Wat een ergernissen, maar ik heb toch een aardige indruk gekregen van de pracht en praal van Montreale.

Mike 2023-06-10 09:17:48

Dat was met recht “even” in Pioppo, goed dat jullie weg zijn gegaan, al was het laat. En dan de volgende ochtend, te vroeg … gelukkig wel een mooi wachtbankje. Maar wát een drukte, heel jammer van de restauratie en dat je niet kon zitten 🙄 Toch behoorlijk wat ‘hoge’ foto’s gemaakt, snap ‘t, nu je eenmaal was .. Wij hebben een goede indruk maar hoop dat jouw herinnering niet is bezoedeld. Vandaag lekker koel onder de pijnbomen en, nog geplonsd? 💦 😚