Hvar stad

Kroatië, Hvar stad

23-9 Gisteravond hebben we nog een klein rondje door de stad gelopen, en een ijsje gegeten, ik een lavendel! Hvar is het eiland van de jetset wordt gezegd, dat zien we aan de luxe boten die aan de kade liggen.Het is heerlijk rustig, wat een verschil met Omis toen we daar ‘s avonds een rondje liepen.

Prima geslapen maar ‘s morgen om 6 uur begonnen de klokken natuurlijk weer te luiden en begonnen ook de diverse hanen in de buurt te kraaien.
We draaien ons nog een keer om, achteraf hadden we beter zo vroeg naar Hvar stad kunnen gaan toen het nog droog was, maar ja je weet niet alles van te voren en de voorspellingen kloppen ook vaak niet.

De Venetianen begonnen in de 16e eeuw met de aanplant van kruiden en lavendel als alternatief voor de specerijen handel met het Oosten.
Even ten noorden van de hoofdstad liggen bij het dorpje Brusje de lavendel velden, jammer nu dus geen mooi te rijden route.

Het is weer een klein stukje rijden naar Hvar stad, dit werd
pas in 1420 de hoofdstad van het eiland, in de stad zijn diverse kerkjes en stad’s villa’s van de vroegere aristocratie.

We parkeren op een van de vele P’s aan de rand van het oude centrum en lopen de oude stad in. Vannacht is het met de regen erg meegevallen maar nu ziet het er niet goed uit. Ook de voorspellingen zijn ronduit slecht, met paraplu mee de stad in.

Het spettert heel licht, eerst de kathedraal dan maar in, die verschillende kunstwerken bevat. Allemaal protserige barok altaren, we vonden er niks aan, de mooie houten gesneden koorstoelen uit 16e eeuw kon je niet bijkomen, te donker om een goede foto te maken. Alleen het stenen drieluik reliëf sprak ons aan. Geen €2 waard, overslaan zou ik zeggen.

Als we weer buiten staan komt er een onweersbui, we lopen een klein stukje, schuilen hier en daar. Ik maak zo goed en zo kwaad een paar foto’s en we besluiten dan maar naar de camper te gaan naar de kleine camping Kopito net buiten de stad.

We staan net op de camping, Marinus heeft net het scherm een klein stukje uitgedaan voor de regen, komt er toch een bui met vreselijke windstoten aan, ongelooflijk. Het ziet wit van het water, Marinus hangt aan de luifel om die in bedwang te houden en weer in te draaien. Het gaat gelukkig net allemaal goed maar hij heeft geen droge draad meer aan zijn lijf. Nou ja ook weer een belevenis!

24-9 Vanmorgen op tijd opgestaan en besloten om te vertrekken, de voorspellingen zijn eind van de ochtend droog maar daarna weer regen. Daarna knapt het weer op maar daar willen we niet op wachten, het is niet anders, jammer toch nog een indruk van Hvar stad gekregen waar het overigens ook best wel weer druk was, ondanks de regen, de terrassen zaten vol.

Het is 75km naar de ferry in Sucuraj maar daar doe je ruim 1,5 uur over. Boodschap doen , tanken en we halen de boot van 11.15
Tijdens de overtocht een flinke bui maar als we de boot afrijden schijnt de zon en knapt het weer op.

We rijden dan de Jadranska Magistrala verder tot voorbij Cavtat, een prachtige route die we al vaker gereden hebben. Bij Ploce verandert het landschap en rijd je door de Neretva delta, ook heel erg mooi om te rijden. Het stuk van Ploce tot aan Oputzen staat vol met fruitstalletjes langs de weg.Als de weg weer omhoog klimt kijk je uit over de delta met al zijn fruitbomen.

Daarna kom je bij de nieuwe brug naar het schiereiland Peljesac, niet gestopt, dat hebben we vorig jaar al gedaan, die foto’s staan al op Pindat. Als je weer op het vaste land bent volgt de ene mooie baai met vergezicht na de andere om tenslotte langs Dubrovnik te rijden. We zijn er 2 x geweest en dat is genoeg.

Klein stukje verder staan we op een P in het dorpje Gruda niet ver van de Montenegrijnse grens. Ons maar eens oriënteren over wat we morgen doen en dat kan nu nog mooi met eigen EU data.
Groeten Ina en Marinus.

Weer een heel avontuur als ik dit weer lees. Hopelijk nu qua weer verder rustig. Wel mooi eiland als ik het zo zie. Gr. Edso

Edso 2023-09-24 18:38:43

Jammer die regen, toch weer mooie fotoos. Groet uit zonnig Zaandam na een wisselvallige week.

Margot 2023-09-24 19:51:22

Gelukkig blijft het niet lang regenen. We genieten van jullie verslagen.

Mike 2023-09-24 20:17:02

Dat Lavendel ijs, geen idee hoe dat zal smaken...nooit bij stilgestaan !! Lavendelsmaak, zal lijken op de geur denk ik !! Wat jammer dat jullie zoveel regen hadden in de buurt van de Kathedraal. Trouwens een mooie modern ogende veerboot.Daarna hadden jullie een prachtige route. Leuk al die perceeltjes met fruitbomen. Ik wens jullie veel moois toe in Montenegro. Wij kennen alleen van horen zeggen, jullie foto's en de verhalen van een vriendin die daar regelmatig een kuurreis naar heeft ondernomen. Helaas is zij plotseling overleden. Wat apart dat jullie aan de kade het ms. Oosterdam zagen liggen !! Groet van ons tweetjes.

Peter K 2023-09-25 02:24:36

Mooi verslag. Gelukkig minder nat nu