Zahara de la Sierra

Spanje, Zahara

18-4 Vanmorgen vertrokken richting noorden, verder de bergen in. We rijden de A369 door de Sierra de Ronda, een prachtige route met uitzicht op diverse pueblo’s blancos. Veel stopplekken/miradors, ik heb ze niet geteld maar het waren er denk ik wel 10. Toen om Ronda heen gereden, hier waren we in 2009 net zoals in Granada/Alhambra, slaan we nu dus over.

Na Ronda krijgen we een heel ander landschap, minder hoge bergen, erg groen nu nog. Stukje verder buigen we af naar het stuwmeer Zahara el Gastor, hier ligt een stuk boven het meer Zahara de la Sierra. Beneden langs het dorp loopt een mooi wandelpad met uitzicht op het meer, daar beneden ligt een parkeerplek. Geweldige rustige plek met een prachtig uitzicht op het meer en de omgeving, heel erg mooi.

De belangrijkste bezienswaardigheid van Zahara de la Sierra is het Nasrid-kasteel en de uitkijktoren, Torre del Homenaje. De Moren bouwden het kasteel in de tijd dat zij met de christenen oorlog voerden. Het bouwwerk diende om de – in toen Moorse handen zijnde – steden Ronda en Málaga te beschermen tegen aanvallen van de christenen. Na jaren van bestormingen won de markies van Cádiz in 1483 uiteindelijk de laatste slag. We zitten nu in de provincie Cadiz.

We maken eerst een wandeling door het dorp dat op de Unesco Werelderfgoed lijst staat. Er zijn 2 opgangen het dorp in wij namen natuurlijk de steilste per ongeluk, wat een klim . Prachtig uitzicht op het meer maar ook op de huizen van het lager gelegen dorp.
Als we naar beneden lopen kijken we bij het observatieplatvorm ook een Mirador waar je mooi het hele dorp ziet liggen.

19-4 We blijven nog een dag we staan zo mooi met zo’n grandioos uitzicht en het blijft vandaag nog goed weer, daar komt verandering in. We gaan rond de middag omhoog lopen naar het kasteel, nou van een kasteel is nauwelijks iets te zien het is voornamelijk de toren, Torre del Homenaje. Het is eerst de klim het dorp in, nu iets geleidelijker, en dan omhoog via een hele lange houten trap en dan nog een stenen voetpad. Ik ben blij dat ik mijn stok meegenomen heb en met steun aan de arm van Marinus is het goed te doen.

Om nou te zeggen een aanrader, nee, maar als je de tijd heb, het uitzicht is ook weer spectaculair. In de toren is een kleine tentoonstelling/presentatie met een film. Je kunt helemaal naar boven. Gelukkig hebben we dat gister met 26˚ niet gedaan, nu is het een stuk koeler.

Als we terug in het dorp zijn gaan we ergens wat eten, een kaart heeft men niet QR code scannen! Men is zeer modern ingesteld hier, veel toeristen doen het dorp aan op een rondreis denk ik. Vanmorgen kwam er een groep Japanners omhoog het dorp in, nee die klommen niet verder omhoog, klik klik in het dorp en weer weg.
Achter in de middag kunnen we nog buiten in de zon koffiedrinken maar er komt al meer bewolking aan.
Groetjes Ina en Marinus.

Wauwww wat een pracht plekje. Heel erg mooi daar en groen. Gr. Fred en Karin

Karin 2022-04-19 18:49:53

Wat fijn dat het klimmen weer goed gaat en wat een beloning krijg ja daarvoor! Wat een prachtig uitzicht. We hadden stiekem gehoopt jullie "toevallig" nog ergens te kunnen treffen, maar zijn intussen in de buurt van Barcelona. Moeten de vervangcamper 5 mei weer inleveren, in Beilen. Dus wel genieten onderweg, maar ook kilometers maken. Die ontmoeting vindt vast nog wel eens plaats. Intussen genieten we ook van jullie mooie plekjes, dank daarvoor en heel fijne tijd!

Wilma 2022-04-19 19:07:06

Prachtig wat een mooie groene omgeving. Wij genieten met jullie mee. Je mooie foto’s lijden ons door dit mooie gebied heen. Fijne reis! Groeten Pieter en Berta Smilda

Berta Smilda 2022-04-19 20:07:26

Wat een prachtig stukje Spanje is dit. Maar je schrijft dat het vandaag nog goed weer is maar dat daar verandering in komt. Niet opnieuw regen hoop ik toch hè? Die plaatjes met die mooie blauwe luchten zien er juist echt prachtig uit. Heerlijk om jullie belevenissen te lezen en de foto's te bekijken. Ik wens jullie nog een fijne reis verder. Geniet lekker!

Kees Koele 2022-04-19 21:46:12

☑️👌🏼 Flinke klim hoor! Prachtig daar! 🙋‍♀️😎✨

Luisa 2022-04-20 09:05:17

Wat is dit toch een prachtig deel van Spanje, landschappelijk gezien dan. Jullie hebben geen haast en kunnen er dus royaal van genieten. Het deel van Spanje tot iets voorbij Ronda het land in hebben ook wij ( in een ander leven) ooit bezocht. Een angstwekkende kloof dat wel. Geniet nog heerlijk van het mooie weer. Groetjes van P&W.

Peter Kee 2022-04-20 10:24:16

Sluit mij bij de voorgaande reacties aan:mooi gedeelte waar jullie zijn,geniet er maar van!