Pamplona

Spanje, Pamplona

26-3 Gisteravond begon het rond 6 uur te regenen en vanmorgen toen we wegreden regende het nog steeds. We gaan de Pyreneeën over naar Pamplona. Het is een prachtige rit, de regen is inmiddels overgegaan in sneeuw, hoe hoger we komen hoe meer sneeuw. We rijden door een prachtig winter landschap. De rit is nog geen 80 km maar de snelheid is vaak maar 30 km. Over de pas aan Spaanse kant begint het weer op te knappen en hebben we af en toe wat zon.

We komen om 12 uur aan op de CP dan zijn er nog wat vrije plekken maar niet op iedere plek stroom, veel aansluitingen zijn stuk/vernield. Even wachten en opletten, ja er gaat iemand weg betere plek met stroom. Dan het aanmelden bij de terminal is ook een dingetje, onduidelijkheid troef, we hadden het al op internet gelezen. Met creditcard gelukkig geen probleem. Een uur later is het complet.

Na de lunch ga ik even een uurtje plat om wat energie bij te tanken, ben ook behoorlijk snotterig. Mijn afweermechanisme heeft natuurlijk een behoorlijke knauw gehad de laatste weken.
‚ s Middags gaan we kort naar de stad, alleen naar de kathedraal, een onooglijk gebouw aan de buitenkant, je zou het bijna overslaan, maar van binnen pracht en praal. Er staan ook 2 baren(tronos) met heiligen beelden die tijdens de processie door sterke mannen door de straten worden gedragen.

Met het toegangskaartje loop je ook door het museum en het klooster. Een wandelroute door de gangen en ruimtes van het klooster. Het gotische kloosterhof is prachtig.
Naast het mooie stadhuis, het Ayntamiento, is de VVV, dat nu wel open is. Even een stadsplattegrond voor morgen gehaald, voor vandaag zijn deze 2 uurtjes me genoeg. Weer even bijtanken voor morgen.
Groetjes Ina en Marinus

Je zou bijna vergeten dat het nog best vroeg in de tijd is en dat er op hoger gelegen delen zoals de Pyreneeën nog sneeuw kan vallen. Maar dit maakt jullie reis ook wel afwisselend. Maar wel fijn te lezen dat in de richting van Spanje de zon doorbrak. Wat een prachtige foto's weer Ina. Mooie gebouwen, prachtige pleinen, echt prettig om daar rustig de tijd voor te nemen om te bezichtigen. Veel plezier en lekker genieten.

Kees Koele 2024-03-26 18:58:20

Welkom in Spanje. Mooi interieur in die kathedraal

.Mike 2024-03-26 22:48:40

Hallo, ich bewundere Euch. Das wird sicher eine schöne Reise. Wir haben vor, in den nächsten Tagen eine Toskana Rundreise (3-4 Wochen) zu unternehmen. ich hätte eine Frage an Euch: Wie heizt ihr eigentlich Euren Camper ? Das Heizen mit Gas kostet ja viel Gas. danke für Eure Antwort und alles Gute von Susanne

susanne 2024-03-27 06:41:18

Wauw fantastisch die sneeuw en de foto's 😊gelukkig schijnt de zon weer vandaag 😜 gisteren bar en boos, maar oh zo goed voor de natuur 😍rustig aan hoor Ina. Groetjes.

Karin 2024-03-27 10:15:49

Prachtige reis weeral. Heel mooie streek ook, Frans en Spaans Baskenland. Jullie zitten nu op zowat 100 km van een uniek woestijngebied, Bardenas Reales. Misschien een ommetje waard. Je kan daar ook een mooie rit met de camper doorheen maken. Nog heel veel reisgenot, wij genieten met jullie mee.

Lea en André 2024-03-27 21:31:16

Hoi Marinus & Ina. Inderdaad een prachtige rit naar Pamplona. Een oud collega woont en leeft daar tegenwoordig als acteur. Hij heeft mij destijds ook foto's gestuurd m.b.t de stierenrennen die daar worden gehouden waarbij gebruik wordt gemaakt van tonnen tomaten. Een in mijn ogen typisch gebruik daar. De rit heeft prachtige foto's opgeleverd. Zo ook de foto's in de Kathedraal. Verbazingwekkend is dat er zoveel pelgrims liepen onderweg langs de snelweg. Doodsgevaarlijk zo !! Prachtige vloer in het klooster. Veel plezier samen, laat de verkoudheden dat maar niet vergallen !! Groetjes, Peter.