Monschau

Duitsland, Monschau

27-12 We gaan een stukje Duitsland in en rijden in een uur naar Monchau dat 4 km over de grens met België ligt.
We hebben echt mazzel als we op de eerste P aankomen, waar ook 4 camper plekken met stroom zijn, rijdt er net een camper weg. In 15 minuten loop je naar het centrum, de gezellige Alt stadt. Heel jammer het mooie Rote Haus uit de 18e eeuw is in de winter gesloten. Een volledig ingerichte huis van de stoffen handelaar JH Scheibler. Het stadje had destijds een grote en bekende textielindustrie.

We lopen een beetje kriskras door het centrum en dan gaan we voorbij de Markt ergens een trap op de Kierberg op. Een hele lange trap, slingerend omhoog waar geen eind aan kwam. Maar dan heb je een mooi uitzicht over de stad met een bankje om even uit te rusten pfffff.

We wandelen verder door via een pad over de helling met uitzicht op de stad. Dit gaat slingerend omlaag prettiger lopen.We komen zo weer beneden in het oude centrum. Het is gezellig druk met overal eet en drinkgelegenheden. Maar wij gaan naar de camper terug, de temperatuur is inmiddels even boven nul tijd voor een Glüh wijn. We blijven hier overnachten dus we lezen wat en oriënteren ons over de volgende stop.
Dat is ‘s winters toch altijd even wat ingewikkelder dan zomers.
Groetjes Ina en Marinus

Monschau. Eens in de zoveel jaren: Verplicht bezoeken! Een echte parel in de Eifel.

Fred & Els 2022-12-27 21:33:23

Wederom: prachtig. Moet ik toch nog eens zien, met droger weer dan ooit, tientallen jaren geleden, toen we Monschau bezochten😉

Louise 2022-12-27 23:03:43

Nog nooit geweest. Wordt genoteerd.

Mike 2022-12-27 23:09:54

Wat een leuke Altstadt. Doe maar voorzichtig met al dat geklauter :-) Wij overnachten in Bernkastel aan de Mosel direkt aan ook een prachtige binnenstad. Lekker rustig in de winter. Gek genoeg veel amerikanen onderweg. Gisteren waren we in Traben, vandaag naar Cochem en morgen bezoeken we vrienden in Trier. Veel plezier onderweg!

Sandra & Michiel 2022-12-28 09:36:58

Duitsland heeft ook een mooie bouwstyle, vind ik. Wij rijden nu in België, wat een gekkenhuis op de weg 😣. Een goede jaarwisseling en een mooi en gezond nieuw jaar 🙏❣️

Karin 2022-12-28 12:29:56

Hallo Marinus en Ina. Toch altijd weer leuk Monschau, met z'n vakwerkhuizen en de vaak roerige Roer. Ook wij hebben er leuke herinneringen aan. Martijn heeft daar bij een winkeltje met een 'oude baas' zijn eerste 'Zwitserse' zakmes mogen uitkiezen !! Hij is er door de jaren heen zeer content mee geweest. Misschien moeten ook wij daar 'nu het nog kan' nog maar eens gaan kijken. Fijne voortzetting van jullie reis toegewenst. Groetjes van P&W !!

Peter Kee 2022-12-29 15:02:13

Monschau, het komt mij wel bekend voor. Ik ben ook een aantal keren in Luxemburg geweest en heb vanuit daar ook tripjes gemaakt naar Duitsland. Prachtig te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Ik lees jullie verhalen wel maar ben wat trager met reageren. Ja, toch die drukke feestdagen hè. Fijne jaarwisseling en een heel gezond en reislustig 2023 wens ik jullie alvast.