Kourion

Cyprus, Kourion

We gaan naar Kourion maar een stukje voor de archeologische plek zien we een afslag met bordje naar het klooster van Christ of Symvoulas/St/George. Het is een groot gebouw in de verte, poort is dicht en bordje vermeld alleen voor mannen. Maar erbij is een een klein oud kerkje. Er zitten 2 mensen te bidden dus weer niet zo gemakkelijk een foto te nemen. Er is een uitgebreide bibliotheek en winkeltje waar je van alles kunt kopen tot eieren aan toe.

Dan rijd je langs Episkopie de Britse RAF basis, klein stukje verder ligt het belangrijkste heiligdom van Kourion dat van Apollo Hylates. Er is een gedeeltelijk gereconstrueerde tempel voor de god die als de beschermer van de bossen en de wilde natuur werd vereerd. Het is een klein terrein maar we lopen er heerlijk alleen.

Klein stukje verder is het stadion, ooit een Romeins stadion met 6000 plaatsen waar de pentatlon plaats vond,hardlopen, verspringen, worstelen, speerwerpen en discuswerpen. Alleen voor mannen ook qua kijkers want de deelnemers waren naakt, net als destijds in het oude Olympia!

Dan is het een klein stukje naar de archeologische plek Kourion. Het antieke Kourion was het centrum van het culturele,politieke en religieuze leven. Gesticht in de 12e eeuw v.C. door Myceense Grieken. Het lag op een plateau dus een goedverdedigbare plaats, dit gaf macht aan het omliggende vruchtbare gebied. Het is verwoest door aardbevingen in de 4e eeuw.

Het is een vrij groot terrein met als belangrijkste punten, het theater, het huis van Eustolius een woonhuis van een rijke burger. Mooiste punt is de mozaïek van Ktissis als vrouw met een Romeinse meetlat in de hand als personificatie van de bouwkunst. En een tekst bij de ingang van het huis vrij vertaald:Treed toe tot het geluk van dit huis.

Verder zijn er te zien : de restanten van een Basiliek, de Agora(het marktplein), het Nymphaeum (de openbare baden) met badhuizen en zelfs een soort zwembad. En de huizen van Achilles en de Gladiatoren die zoals ik achteraf zie ook mozaïeken hebben. Deze hebben we overgeslagen het is best een vermoeiend terrein , heuvel op en af. Over alle plekken is natuurlijk veel te vertellen, ik laat het hier bij.

We vinden het wel genoeg zo en rijden naar de baai beneden waar we op een terras in het zonnetje een soepje eten.
Als laatste rijden we het grote schiereiland Akrotiri op. Hier zijn in de winter vele flamingo’s te zien. Ja heel in de verte zien we de vogels maar de weg loopt er niet vlak langs dan moet je toch echt een verrekijker hebben. We kijken nog even bij het zgn kattenklooster, klooster stelt niks voor en in de omgeving lopen veel katten, nou die lopen op heel Cyprus in grote getalen.

Weer terug naar het appartement, kijken of we stroom hebben. Vanmorgen was er van 8-11 uur geen stroom ivm werkzaamheden. Volgens de mannen had de eigenaar iedereen gewaarschuwd, nou ons niet. Toevallig had ik net thee gezet en broodjes geroosterd. Ja we moeten het nu zelf verzorgen, is even wennen.
Groetjes Ina en Marinus

Mooie foto’s!Heb het album van 25 jaar geleden erbij gehaald en nog wat zaken van jou geleerd!Zo zie je maar dat je daarvoor nooit te oud bent!Veel ook herkend en ook dezelfde foto’s!Intussen hoop ik dat jullie weer stroom hebben,zal toch niet wat langer duren?Geniet van al het mooie dat jullie nog tegen komen en dat de gezondheid jullie niet in de steek laat!Groet vanuit een nu weer “warm” land!

Marianne 2021-12-29 01:49:16

Toen ook al een stroomstoring. Altijd zorgen dat alles is opgeladen😉 Benieuwd hoe het gisteravond is afgelopen. Facebook zie ik altijd sneller maar ben nu de achterstand aan het weglezen. Leuk, dat kerkje en winkeltje et cetera. En een goede indruk van het interieur. Prachtige omgeving, genoeg te zien!

Louiza 2021-12-30 17:42:08

Dank je wel voor je verslag Ina, jullie hebben deze dag wel prachtige dingen gezien. Er lijk ook veel aandacht besteed te worden aan de conservering van het geheel. Het deed mij erg denken aan Romeinse badhuizen die verwarmt werden in hun tijd al. Geef het volk brood en spelen is er nooit meer uitgesleten !! Mooie foto's hoor !! Groet van P&W voor jou en Marinus !!