Centraal Griekenland

Griekenland, Delphi

14-9 We gaan weer verder langs de Golf van Korinthe, een prachtige route met voor camperaars veel mogelijkheden ergens te staan. Of al wil je maar even ergens stoppen voor koffie of lunchpauze, parkeergelegenheden plenty! Wij rijden Galaxidi in om daar bij de haven waar je ook gemakkelijk kunt parkeren voor een koffiepauze. Dan proberen we net voorbij Itea, de drukke havenplaats, bij Kirra een plekje bij het water te vinden. Kirra was de oude haven waar de pelgrims aan land kwamen om Delphi te bezoeken. Dat valt ons tegen dan is de keus snel gemaakt het wordt Camping Delphi, ook weer handig ivm wasmachine!

In 2010 waren we hier ook, de camping ligt even boven Chrisso met een mooi uitzicht over het dal naar Itea, ook vanaf het zwembad. Hier beneden zie je de grootste olijven boomgaard van Griekenland. Delphi hebben we toen bezocht dat gaan we nu niet meer doen ook het iets verder gelegen klooster Osios Loukos hebben we toen bezocht.

15-9 We gaan nu een route door de bergen rijden richting Thebe, de route hebben we gereden toen we naar Evia gingen, nu buigen we bij Thebe weer af naar de Golf van Korinthe. In het bergdorp Arachonva maken we een wandeling het dorp ligt op 1000 m hoog op de zuidhelling van het Parnassus massief. Vanaf hier kun je verder naar het Parnassos ski centre.
Het is een toeristisch dorp bekend om zijn houten producten , vloerkleden en zijn zwarte wijn.

We dalen in rap tempo naar beneden(goede weg) en komen dan bij Livadeia waar we boodschappen gaan doen, hier zit een Lidl en er pal naast een AB prettiger kun je het niet hebben. Je komt dan in een vlakte tot aan Thebe, dit is een agrarisch gebied waar veel katoen verbouwd wordt.

Thebe(Thiva)was in de oudheid ook een belangrijke stad en tegenstander van Athene, dit kwam door hun verschillend politiek systeem. Athene had een democratie en Thebe een oligarchie, hierdoor was er 2500 jaar geleden voortdurend strijd en oorlog op de vlakte rond Thebe. Nu is die strijd tussen de verschillende systemen er nog steeds.

Dan gaan we weer de bergen in met veel bos maar ook waar veel bosbrand geweest is. We dalen af naar de kust en zijn begin van de middag in Porto Germeno aan de Alkionische Golf een gedeelte van de Golf van Korinthe.
Groetjes Ina en Marinus

Dag Marinus en Ina, wat nemen jullie mij mee in jullie prachtige reis. Ina jij schrijft beeldend en prachtige foto’s. Nog heel veel reis plezier. Groeten uit Groningen!

Berta Smilda 2022-09-15 18:37:06

Camping Delphi, je kunt slechter staan. Prachtig daar!

Nico Bloot 2022-09-15 19:52:47

Ina,wat een mooie omgeving en daarvan maak je ook nog zulke mooie foto’s !En de plekjes die jullie al dan niet op een camping hebben!Geniet er maar goed van en een voorspoedige verdere reis!

Marianne 2022-09-15 23:00:07

Inderdaad prachtige tocht. Porto Germano vonden wij verrassend mooi qua ligging. Behoorlijke bosbranden daar afgelopen zomer. Nog zichtbaar? Geniet lekker. gr. Edso

Edso 2022-09-16 09:44:07

👍🏼👍🏼👍🏼

Λουίζα 2022-09-16 15:26:18

Hoi Marinus en Ina, we hebben jullie reis vanmiddag gelezen en zijn helemaal bij. M.n. de route overland door oa. Montenegro en Albanië was nieuw voor ons, dus interessant om te lezen. Verder leest het verslag prettig, goede info en mooie foto's. We zullen jullie nu volgen op jullie verdere reis door Griekenland, veel plezier, goede gezondheid, Groeten , Everdien en Thole

Everdien en Thole 2022-09-16 18:26:06

Erg mooi daar. Het zwembad ligt een beetje hetzelfde als bij ons 😊. Fijne reis en groetjes.

Karin 2022-09-16 19:14:13

Hoi Marinus & Ina, Wat een prachtige route langs de Golf van Korinthe ! Op de derde foto zie ik allemaal bomen die geleden hebben onder een grote winddruk. Dat betekent dat het hout alleen nog maar gebruikt kan worden voor houtkachels. Dat is de tol die wordt betaald voor de vorming van druk en trekhout. Het meest merkwaardig vond ik het feit dat de wind veelal lijkt te komen uit de richting van de bergwand!! Dat moeten dan al haast zg. 'valwinden' zijn, en dan verbaast mij de heftige scheefstand van de betreffende bomen niet. Ongelofelijk ook dat er een zo'n grote olijfboomgaard zo dicht aan de kust ligt. Ontzettend leuk om een plaatje van een eendenhotel te hebben gezien. Volgens mij was dit best een gezellige plek om te zijn. Veel genoegen nog aan de Alkionische Golf, onderdeel uitmakend van een andere Golf. Ik had deze naam als niet Camperaar nooit eerder gezien. Groetjes van P&W.