Ingolstadt

Duitsland, Ingolstadt

Zaterdagavond hebben we met Sandra en Michiel tapas gegeten in een Spaans restaurant, met daarna een wodka caramel. En als toetje een ijsje opgediend in een vrucht, nl een sinaasappel, citroen en een halve cacaoboon. We vroegen ons wel af waar ze het walnoot ijs in zouden opdienen.

Zondag om 12 uur vertrokken uit Herrentrup/Blomberg, onderweg kregen we al 2 x appje van zoonlief over het slechte weer dat er aan kwam en dat we op tijd een veilige overnachtingsplek moesten zoeken. Alle scholen in de deelstaat Hessen zijn maandag dicht. Michiel kreeg ook bericht van het werk, alle afspraken waren afgezegd en men mocht of thuis blijven of thuiswerken.

Om 6 uur ging de telefoon of we al een plekje hadden, we waren bijna bij de CP(met stroom) in Ingolstadt, 75 km ten noorden van München.
We kennen deze CP, hebben hier vaker overnacht daarom zijn we tot 6 uur doorgereden. We hadden onderweg wel een beetje wind en zagen donkere wolken ten westen van ons. Bij Würzburg werd het weer steeds beter met af en toe een zonnetje en totaal geen wind meer.

Dit is een prima CP, staan goed in het midden met de bomen niet vlak naast ons en met aan de westkant een dijk, een beetje beschut dus. De CP is een apart gedeelte op een grote parkeerplaats net buiten de oude binnenstad. We horen net om 10 uur op de radio dat in heel Beieren ook alle scholen morgen gesloten zijn. We blijven hier maandag staan, ik ga op internet maar eens kijken wat er te doen en/of te zien is in Ingolstadt.

In de vroege ochtend komt de regen en storm pas, men spreekt hier van de orkaan Sabine. In de loop van de ochtend klaart het op en wordt het zonnig, we gaan de stad in. Ingolstadt is een oud Middeleeuws vestingstadje aan de Donau met een mooie oude binnenstad met diverse bezienswaardigheden en musea. Hèt gezicht van de stad is de Kreuztor uit 1368, een achthoekige toren op een vierkante onderbouw in de oude westelijke stadsmuur.

We maken een wandeling via de Taschentorturm, Kreuztor, de kerk met de lange naam Das Mūnster zur schönen Unsere Liebe Frau. Een kerk waar men in de loop der eeuwen steeds iets bijgebouwd heeft. En aan de andere kant van het oude centrum het Neues Schloss Ingolstadt met het Beierse Legermuseum.

Daarna weer gauw terug want rond het middag uur komt er weer behoorlijk wat regen en wind aan. Na het eten is het weer zonnig dus we gaan weer de stad in, nu naar de mooiste kerk van Beieren de Asamkirche Maria de Victoria. Maar dat is balen, op maandag gesloten. Een kerk met mooie beschilderde muren en plafond, heel erg jammer.

De binnenstad is een leuke winkelstad en heeft mooie panden met diverse mooie details. Maar wij gaan weer op tijd terug want om half 5 is er weer regen voorspeld, het weer blijft onstuimig. Prima beslissing om hier te blijven, we hoorden op de radio dat er in de regio diverse files en wegafsluitingen waren en bij München zaten heel veel huishoudens zonder stroom.
Geen idee of we morgen vertrekken , eerst de berichten maar checken, groetjes Ina en Marinus.

Hoi, de omstandigheden bepalen bij camperaars vaak hun programma. Goede beslissing. Duitsland is volgens mij een onderschat vakantieland. Veel cultuur, mooie natuur en bevestigd door de eerste foto’s ook culinair prima. De storm in NL hebben jullie kunnen vermijden. Hopelijk in Oostenrijk straks mooie blauwe luchten en goede sneeuw. Blijf genieten! Gruss Gott.

Peter 2020-02-10 19:57:20

Dat ziet er weer goed uit. Duitsland is ook zeker de moeite waard. Fijne vakantie en veel veilige kilometers. Het waait hier nu nog pittig. Doe rustig aan. Gr. Karin

Karin 2020-02-10 20:58:32

Uitgelezen stekkie daar en een hoop te zien dus blijf er maar een paar dagen, in ieder geval hoog genoeg voor droge voeten ha ha.!! Prettige vakantie hè, Gr. René

René 2020-02-11 18:11:34

Van de nood een deugd maken. Met de camper heb je veel keus om een plekje te vinden.

Mike van der Vliet 2020-02-11 19:13:04

Hi Marinus & Ina. Fijn dat jullie goed en veilig zijn aangekomen op de Cp. De Duitsers hebben om het gemakkelijk te maken dezelfde storm die over ons land raasde, de naam Sabine gegeven. Dat had ik vandaag al ergens gelezen. Zondag was het windkracht 8-10 Bft. op een paar van de eilanden zelfs windkracht 11 bij code oranje. Men schat de schade vooralsnog op ca. 150 miljoen euro. Ik heb begrepen dat de volgende storm Dennis al met rasse schreden nadert en zal ons volgende weekend een beetje extra proberen te ontwrichten. Het is niet anders, het hoort er allemaal bij in de winter. Goed dat jullie je vooralsnog aanpassen aan de weersomstandigheden. Warme groet van Peter & Wilna.