Mantova

Italië, Mantova

11-4 het is zwaar bewolkt, wat een verschil met gisteren, prima dag om te vertrekken. We gaan via de Brenner Italie in naar Mantova, een onbekende stad voor ons. Mantova is omgeven door water, het ligt bij een paar kleine meertjes met het riviertje de Mincio en een Middeleeuws kanaal Rio. Het is ook een UNESCO werelderfgoed locatie. Het is de stad van de bekende invloedrijke Gonzaga familie die in 1328 aan de macht kwam.

Vlak voor de brug bij het centrum is een CP met alle faciliteiten maar voor de hoofdprijs. Wij hebben niets nodig en gaan naar de grote betaalde P bij een benzine station daar vlak bij. Het weer is opgeknapt, sluierbewolking met wat zon en een aangename temperatuur.
We steken de weg over en lopen via wandel/fietspad naar de grote P Campo Canoa (tegenover de CP). Hier vertrekt om de 12 minuten een gratis shuttle bus naar het plein bij Palazzo Ducale, echt perfect geregeld.

Tegenover Palazzo Ducale is de Dom die we in lopen, een protserige kerk, met 4 bouwepisodes. Dan lopen we door naar het plein bij de Rotonda van San Lorenzo de oudste kerk van Mantova. De kerk ligt inmiddels 1,5 m onder het maaiveld. Hier tegenover zit het toeristenburo waar we wat info halen, inclusief blaadje met openingstijden want men sluit hier veel bezienswaardigheden tijdens de siësta!

Op heel veel plekken zien we de Sbrisolona taarten, een klassieke dessert van Mantova, het is kruimeltaart van oa maïsmeel, amandelen en hazelnoten die al in 1600 door de boeren gemaakt werd.

12-4 We lopen nu naar de stad via het wandelpad en gaan eerst naar het Palazzo Ducale een van de belangrijkste gebouwen in Mantova. Het is een complex van gebouwen uit de 14-17e eeuw van de adellijke familie Gonzaga. Het heeft 500 kamers verbonden met elkaar door gangen en galerijen, er zijn 7 tuinen en 8 binnenplaatsen. Het bekendst van het paleis is de bruidskamer, Camera degli Sposi, vanwege zijn fresco’s.

Je loopt ook eerst naar deze kamer in het Castello San Georgio. Het is te veel om op te noemen wat je allemaal ziet grote zalen, mooie vloeren, gangen en vooral plafonds. Veel zalen over Grieks en Romeinse geschiedenis.en heel veel beelden. Het zijn zoveel gebouwen maar er staat een duidelijke looprichting, anders raak je volledig de weg kwijt. Ik zal proberen bij diverse foto‘s wat info te schrijven.

Daarna een kijkje in de Basiliek St.Andrea, want die sluit om 12.00, pracht en praal natuurlijk maar wel wat sfeervoller dan de DOM. Hier tegenover is de klokketoren met het astronomische uurwerk, een zeer gecompliceerd 24 uurs uurwerk. Op de diverse verdiepingen wordt wat over tijd in het algemeen en de werking van het bijzondere mechanisme verteld.

Na een lunchpauze stappen we ergens in het centrum op de shuttle bus, nu naar Palazzo Te, een stukje buiten het centrum. Geweldig systeem die gratis bus om de 12 minuten.
Een beetje het zelfde beeld als Palazzo Ducale maar duidelijk wat minder en met ook wat kunst tentoonstellingen. Ik ben ondertussen bekaf dus we lopen hier wat sneller doorheen. Het bekendste hier is de Camera Dei Giganti(de reuzen).

Hier vandaan weer met de shuttle naar Palazzo Ducale, overstappen op de shuttle naar Campo Canoa. Met lunchpauze en 2 koffiepauzes, net te doen voor me, kwart voor 4 uur waren we weer terug. Veel gezien, veel over te vertellen maar foto‘s zeggen soms meer als de tekst. Voor de geschiedenis maar even op internet kijken! We vonden Mantova zeker een bezoek waard, morgen komt er regen vandaar dat we de belangrijkste dingen vandaag hebben bezocht, morgen gaan we weer verder naar het zuiden.
Groetjes Ina en Marinus.

Mantova 😳, voor velen (ook ik) onbekend. Maar zeker bezienswaardig en met een rijke geschiedenis. Interessant dat families zoveel hebben nagelaten. En dat in héél Italië. Het land met de meeste cultuur/geschiedenis/architectuur/kunst enz. in de meest brede zin. Het heden is vaak niet te verklaren zonder het verleden. Heerlijk ook dat je je programma kan afstemmen op de (weers)omstandigheden. Veel gedaan vandaag, morgen weer km’s naar andere uitdagingen. En…..op z’n tijd ook relax momenten?! Fijne reis verder.

Peter 2023-04-12 22:22:10

Prachtige foto's weer hoor.

John&Marian 2023-04-12 23:44:17

Dank je wel voor het verslag over jullie belevenissen in Mantova ! Ongelofelijk hoeveel mooi cultuurgoed door de jaren heen bewaard gebleven is in de buurt van het riviertje de Mincio. Geen wonder om na het bezichtigen van al dat moois moe geworden te zijn ondanks de gemakken van de prachtige strak georganiseerde busverbindingen. Ik heb nu al een kwartier jullie foto's nauwgezet bekeken, en ben er nog niet klaar mee. Straks nog wat naslaan op het internet. De Mantovaanse kruimeltaarten beloven een bijzondere lekkernij naast de koffie die daar wordt geschonken. Naast het astronomische uurwerk van o.m. Praag is het toch bijzonder om ook zo'n bijzonder uurwerk aan te treffen in Mantova, een toch voor ons eigenlijk minder bekende stad. Jullie hebben mij weer weten te verbazen met verhaal en foto's. Heb een goede reis morgen op strooptocht naar de wat meer verborgen kanten van Italië !! Groet van P&W

Peter Kee 2023-04-13 00:21:11

Superleuk en lekker rustig zo te zien. Geniet maar lekker. gr. Edso

Edso 2023-04-13 07:10:02

Wat een pracht en praal hebben die families uitgestraald. En wat een vakmanschap van die mensen die dat moois gemaakt hebben.

Mike 2023-04-13 08:58:59

Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Heel die stad is een groot kunstwerk. DIT is echt genieten.

Adrie en Arthur 2023-04-13 10:03:36

Wat een pracht en praal in Palazzo Ducale. Je kijkt je ogen uit. Schitterend om hier doorheen te lopen. Je hebt wel de tijd nodig om dit alles te bekijken en dat hebben jullie gelukkig. Ben benieuwd of jullie nog meer van deze voor jullie, en ook voor mij, onbekende pareltjes tegen komen op jullie reis. Gr. José

José 2023-04-13 13:18:20

Ja Mantova, prachtige stad. Wij stonden vorige week in Borghetto (verborgen pareltje tussen Peschiera del Garda en Mantua. Zie www.elenes.nl Over de gehele afstand loopt een fietspad langs de Mincio. Echt aanrader om zo naar of van Mantova te fietsen.

Elenes 2023-04-13 14:57:32

@Elenes Wij hebben die fietsroute in 2014 gereden van uit Peschiera te lezen op www.opstapmetdecamper.nl

Ina 2023-04-13 17:42:16

Leuk. Ga het nalezen, wanneer we thuis zijn. Oh ja die harde kruimelkoek kregen we als lunchdessert bij onze Italiaanse vrienden met de tip er met gesloten vuist een klap(je) op te geven. Dan breekt ie in stukjes en kun je snoepen 😉

Elenes 2023-04-13 18:00:03

Indrukwekkend. Schitterende plaatjes 📸👌🏼 Fijn dat het gelukt is met alles door elkaar (en dat je WhatsApp weer werkte😉).