Albanië

Albanië, Shkodër

29-8 Vandaag was het maar een klein stukje naar Shkodër in Albanië. Natuurlijk weer het nodige oponthoud bij de grens, iedereen wordt gecontroleerd, niks van rijdt u maar door.Vorige keer stonden we op camping Legjenda maar er is sinds kort een nieuwe kleinschalige camping aan de rivier de Drin, camping River waar we om half 12 aankomen. Heerlijk plekje met schaduw en heel veel ruimte om ons heen. In de rivier zwemmen wat eenden en op de camping lopen wat kippen en een haan.

Wij wagen ‚s middags ook even een poging wat te zwemmen, maar er is een sterkte stroming op bepaalde plek bij het eilandje is er nauwelijks stroming. Het is natuurlijk „fris“ , nou ja ik kan wel zeggen dat ik in de Drin gezwommen heb 😉.Gevaren hebben we er in 2019 met de veerboot naar Valbona, een heel mooi tocht.

‘S avonds komt er weer veel binnen, camper(busjes) maar ook wat tentjes.
Wij gaan op het terras wat eten, dit moet je van te voren bestellen, 3 menu’s vlees, vis of vegetarisch(groente). Uitgebreid met soep vooraf en fruit toe.

30-8 We gaan verder naar het zuiden, drukke weg, af en toe stukje autobaan, maar landschappelijk een saai stuk. Ander land heel andere gewoontes, zo fietst er wel eens iemand aan rechterkant tegen het verkeer in. Diverse mensen die over de vangrail van de 4 baans drukke weg klimmen aan om de andere kant te komen. Tractor op de snelweg en veel fruitstalletjes langs de weg.

Rond Lezhe is het heel lang file rijden, stoplichten zijn er niet in de stad, daar regelen politieagenten het verkeer met het omhoog houden van een bordje, groen of rood. Het stuk daarna na Durres is heel erg druk. Rond Fier is de drukte voorbij en is het relaxed rijden op de autobaan.
Voor Vlorë , bij Narte gaan we er af en rijden naar de lagune van Narte. Hier ligt in het binnenmeer, waar veel zout wordt gewonnen, het St.Mary’s Monastery uit de 2e helft van de 14e eeuw.

Het klooster ligt op een klein eilandje dat nu bereikbaar is via een lange houten steiger. We zijn er om 1 uur eten eerst een broodje en lopen dan naar het klooster. Het is zelfs open, borden van niet fotograferen maar er is geen mens te zien afgezien van wat toeristen, verlaten verwaarloosde bijgebouwen. Het zou een mooie iconastase hebben, maar dat valt tegen. De iconen op de iconastase lijken wel nep, papieren foto’s?

We dachten hier ergens te overnachten maar zien dat toch niet zitten. Er is nauwelijks parkeergelegenheid, we staan zelfs in het zoutmeer! Stukje terug zijn stranden waar het nu druk is en warm en straks natuurlijk verlaten. Vlorë is de maffia stad van Albanie dus we rijden een klein stukje verder.

We kennen een prima CP in Radhimë bij een restaurant aan het strand waar we in 2019 stonden, met alle voorzieningen incl. wifi. We mogen van de ligbedden op het strand gebruik maken, maar dat is niet echt ons ding een strand. Net er voor is een kleine camping wel pal aan het water, maar hier is het rustiger, we staan er als enigste en ook met zeezicht.
Morgen weer verder de mooie route over de Llogara pas, we hebben hem al 2 keer gereden, 1ste keer met helder weer, 2e keer reden we door de wolken.
Groetjes Ina en Marinus

Heel andere sfeer weer, zo’n grens over. Met hangmat! op jullie hippieplek😃 En leuk om jou even ontspannen tussen de kippies te zien. Weer zo’n fotogenieke boom, bij klooster. Verveelt nooit. Doedoeg🙋‍♀️😘

Louise 2022-08-31 11:39:46

Mooi Ina, je bent Drin gesprongen en je hebt gezwommen. Er is daar in ieder geval nog water,de waterstand wordt zelfs in Holland nu nijpend waardoor schepen alleen met een sterk verminderde lading, ten opzichte van gebruikelijk nog wat steenkool en o.a. bouwmaterialen etc kunnen vervoeren. We leven in meerdere opzichten in een rare tijd. Er is inmiddels sprake van Hyperinflatie. Je hebt mooie foto's gemaakt van o.m. van het st. Mary's klooster dat stamt uit de 2e helft van de 14e eeuw. Als je de foto's goed bekijkt kun je alleen maar vaststellen dat er in die tijd toch al prachtige gebouwen zijn verrezen, die getuigen zijn van goed vakmanschap. Ik vind het een prachtig klooster. Heel apart om eens te mogen parkeren in een zoutmeer overigens, en dan ook nog eindeloos over een zeer lange steiger kunnen lopen dat ontsluiting biedt naar het eilandje. Het is toch weer een avontuur dat Albanië. Een kijken wat dat land nog meer aan verrassingen voor jullie in petto heeft. Ik hoop dat de weergoden jullie tijdens het rijden over de Llorgapas welgevallig zullen zijn. Je had een lekker plekkie daar zo naast de Camper Marinus !! Leuk trouwens dat de schoenen in de bomen groeien in Albanië...nooit geweten !! Mooi vervolg van jullie reis toegewenst en recht zo die gaat !! Groet van P&W.