Dordogne

Frankrijk, La roque Gageac

We zijn in La Roque Gageac aan de Dordogne, ook behorende bij een van de mooiste dorpen van Frankrijk en ook onder aan een klif gelegen. Ooit een militaire vesting, later handelsplaats maar ook vissersdorp. Tijdens de 18e eeuw was hier een zeer bloeiende binnenscheepvaart met de speciale platbodems waarmee van alles vervoerd werd. Met de komst van het spoor raakt de scheepvaart in verval.

In januari 1957 kwam er een rotsblok van 5000 tot 6000 m³ los van de wand en viel op het dorp. Er werden een tiental huizen verwoest waarbij er 3 doden vielen en de weg meerdere jaren afgesneden was.

We staan op de CP aan het water, het is prachtig weer en zondag dus het is druk met dagjes mensen. Je kunt hier met een boot, een replica van een zeilboot uit de 18e en 19e eeuw, een tochtje van een uur maken. Je gaat dan ook weer langs langs een aantal kastelen en je kunt kano's huren en een tocht maken van 2 uur waarna je weer hier terug gebracht wordt.

Wij maken een wandeling door het straatje boven de beneden straat en boulevard waar je dus nog wat van het oude dorp ziet en natuurlijk een mooi uitzicht over de rivier hebt. Hier zie je duidelijk dat het een microklimaat heeft , bijna Mediterraan, het ligt heel beschut en op het zuiden.Er is een kleine tuin met bananenbomen en een bambousaie, tuin met bamboe. De planten die langs het het kleine straatje boven staan doen ook Mediterraans aan.

Maandagmorgen eerst een klein stukje terug gereden naar het Middeleeuwse stadje Domme boven op de berg met uitzicht naar het dal van de Dordogne. Aan de vele parkeerplaatsen buiten het stadje te zien moet het hier in het seizoen vreselijk druk zijn, nu gelukkig niet.We halen bij de VVV een stadsplan waar een leuke wandeling op staat. De wandeling gaat door het stadje en een groot gedeelte langs de XIIIe eeuwse stadswallen en poorten, we zien ook weer diverse bananenbomen.Net als op zo vele plekken hier zijn er diverse grotten,die onder het hele stadje doorlopen.

We hadden eigenlijk een camping uitgezocht een stukje verder langs de Dordogne maar morgen is het oktober en sluiten heel veel campings hier of zijn al dicht. Camping La Plage in Vézac, maar 1 km voorbij La Roque Gageac is nog wel open. We nemen een kijkje en doen het, we staan aan de rivier met prachtig uit zicht hierop en stukje verderop de rotswand van Gageac. Er komen steeds boten en kano's voorbij, dit zijn de plekjes waar we van houden.

Plan was om vandaag dinsdag naar de tuinen van Marqueyssac te gaan hier slechts 2 km vandaan. Internet gaf gister echter de hele dag regen aan, 's slechts heel weinig maar precies rond de middag het meest. We nemen de gok niet, het is prachtig weer en zitten de hele ochtend lekker in het zonnetje met het geweldige uitzicht. Om half 2 begint het ineens te waaien en hevig te regenen, het duurt nauwelijk een uur. De rondwandeling in de tuinen met ook een kasteel, die boven op de klif liggen met prachtig uitzicht natuurlijk, is 8 km. Misschien morgen als het beter weer is, we hoorden dat we er gemakkelijk met de camper kunnen parkeren.
Groetjes Ina en Marinus

Wat een prachtig dorpje, la Roque Gageac, Ina en Marinus. het lijkt wel alsof de huisjes tegen de rotsen aan gelijmd zitten. De Bamboetuin is toch wel heel apart, het lijkt wel op een Bamboetuin die wij gezien hebben in China (Chengdu) hij is klein maar ziet er goed uit. Kun je nagaan, hoe warm het in het dorpje moet zijn zomers. Prachtig de Herfststijlloos en ook het rosetvormige gebrandschilderde raam van de kerk. Al met al een bijzondere plek !!