Hameln

Duitsland, Hameln

Maandagmorgen weer vertrokken, het is maar een klein stukje naar Hameln dus we zijn er al om 11 uur. Er zijn diverse plaatsen voor campers om te staan, wij kijken eerst bij de Campingplatz Hameln. We gaan op de CP staan vlak voor de camping met uitzicht op de Wezer. Het is een kwartier lopen naar de mooie oude binnenstad waar we al eens waren met Sandra en Michiel.

We maken een wandeling door de stad met een koffie en een lunchpauze. De stad heeft prachtige gebouwen met mooi houtsnijwerk. In de Osterstrasse staat het mooie gebouw van het museum met daarnaast het museumcafé dat een plaatje is. Maar er zijn heel veel mooie eeuwen oude panden in de binnenstad.

Bij het Rathaus is een carillon dat op bepaalde tijden speelt en dan komt er ook een draaiplateau met een kleine voorstelling van de rattenvanger waar eerst de ratten achteraan lopen en later nog een keer en dan de kinderen. Het is het volksverhalen vertelt door de gebroeders Grimm.

De rattenvanger kwam naar Hamelen om de rattenplaag te bestrijden. De bevolking beloofde hem een betaling. Hij lokte de ratten met een fluit en liet ze verdrinken in de Wezer. Omdat het stadsbestuur weigerde te betalen, kwam hij terug toen de inwoners in de kerk zaten, speelde fluit en lokte 130 kinderen mee. Hij leidde hen een grot binnen en sloot ze op. In de moderne versie heeft het een Happy End, het krenterige stadsbestuur betaalt en zo komen de kinderen terug.

Wij hebben op aanraden van Sandra de Luca app op onze telefoon gezet. Veel eet en drink gelegenheden werken hiermee, je scant een QR code die op het menu of het tafeltje staat en zo check je in en kan men de gegevens van je zien ivm besmettingen dan kun je een waarschuwing krijgen bij vertrek log je op je telefoon weer uit. Simpel en snel, geen gedoe met controle van je coronacheck.
2 keer dus gebruikt vandaag, 1 check in per familie is genoeg.

We rijden richting Minden ook weer vlak bij maar eerst kijken we even bij het gedenkteken van keizer Wilhelm op een heuvel. Het Kaiser Wilhelm Denkmal is een monument in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, ter ere van keizer Wilhelm I van Duitsland.

Het ligt op de oostelijke kant van de Wittekindsberg, bij de zogenaamde Poort van Westfalen (Porta Westfalica). Het werd gebouwd tussen 1892 en 1896 in de toenmalige Pruisische provincie Westfalen. Het bouwwerk is circa 88 meter hoog en is vanuit de wijde omtrek te zien.
We lopen ook even door het kleine bezoekerscentrum waar natuurlijk wat over de geschiedenis van Wilhelm I en over zijn opvolger Wilhelm II vertelt wordt die het monument op 18 oktober in 1896 opent. Op de foto’s te zien een grote happening.

Daarna rijden we naar Minden naar de grote P aan de Wezer, via een loopbrug loop je zo het centrum van de oude stad in. Het begin doet erg rommelig aan op veel plekken is men bezig met werkzaamheden etc. Dan komt een groot winkel gebied met de bekende namen zoals C&A en H&M die dan weer in nieuwe grote panden zitten. Weinig mooie oude gebouwen, we proberen het in de bovenstad waar je nog iets van vroeger ziet. Het doet vervallen en rommelig aan, we zijn natuurlijk verwend na de mooie stadjes Blomberg en Hameln.

We gaan verder naar Nienburg, hier staat de CP aan de Wezer helemaal vol. Door naar een andere gratis P, een mega groot grasveld waar 2 campers staan. Ogen en verstand gebruiken, het staat ons niet aan wat we er zien.
Ja soms zit het niet mee, dus door naar Mehlbergen waar een jachthaven is. Hè hè eindelijk goed plekje. Morgen maar eens kijken wat we gaan doen.
Groetjes Ina en Marinus

We zijn virtueel met jullie meegereisd. Veel herkenning. Jammer dat Minden een bouwput was. Ook jammer dat Nienburg vol stond. Maar......Fijn te lezen en te zien dat jullie het naar jullie zin hebben. Vooral doorgaan daarmee! Groetjes.

Fred & Els 2021-09-21 19:28:48

Dank dat ik weer een hoop geschiedenis via jullie trip bij leer. Veel plezier nog verder. gr. Edso

Edso 2021-09-22 09:08:38

Hi Marinus en Ina, Hier in Nederland is de eerste grondvorst van het jaar een feit. Jullie hebben Hamelen maar weer opnieuw bezocht. Ik herinner mij de foto's van jullie eerdere bezoek. het heeft naast jouw verhaal Ina, weer een aantal prachtige foto's opgeleverd. Zo ook foto's van prachtige deuren, nog eens wat anders dan de Bruynzeel deuren Marinus. Wat een fantastisch advies van Sandra om wederom een handige app op jullie telefoon te zetten waar jullie iets aan zullen hebben tijdens de reis. Jammer dat Minden, in ieder geval de bovenstad zo aan het vervallen lijkt. Er is in ieder geval nog iets van de oude binnenstad over, i.t.t. de binnenstad van o.m Zaandam, het is droef !! Kijk uit naar pauzeplekjes bij een pomp of zo, dat komt jullie ook ten goede. Gr. Peter.

Peter Kee 2021-09-22 10:25:27

Ik herinner mij het uitzicht bij het Kaiser Wilhelm monument. Mooie panden, hebben wij niet zo veel in Nederland.

Mike 2021-09-22 10:31:25

Kan je ook bestellen en betalen met Luca app?. Ik zag dat van de week namelijk hier voorbij komen. Ik vind het best handig. Geen gezeur en gedoe. Mooie foto's weer en een prachtig verhaal over de rattenvanger, ik kende deze versie niet 😊 Groetjes en een fijne vakantie. Fred en Karin