Pizzo

Italië, Gizzeria lido

7-4 Stukje terug ligt Cirella, tussen Diamante en Cirella liggen een aantal CP’s. KLeinschaliger en rustiger maar ja wel verder van de stad.
Wij fietsen de berg op naar de ruïnes van het oude Cirella. Wat een klim, laagste versnelling en ook nog gas geven. We lopen een stukje door de resten van de oude stad op een paar borden zien we nog wat info staan, het hoogste was een kasteel en ergens de restanten van een kerk met nog een deel van de toren.

Helemaal doorkruisen doen we het niet om valpartijen de voorkomen, is voor mij niet te doen. Het uitzicht is natuurlijk mooi zowel naar de kust als naar de bergen. Er is een oud theater waar men nog uitvoeringen geeft maar de poorten er naar toe zijn dicht, jammer. Daarna fietsen we het dorp in en gaan op een bankje op een pleintje even zitten om alles eens rustig te bekijken.
‘s Middags fietsen we nog een keer naar Diamante om daar op de boulevard wat te eten.

8-5 Het weer is omgeslagen het is zwaar bewolkt en het spettert wat of een kleine bui. We rijden verder naar het zuiden over de SS18, door stadjes en dorpjes, overal Lido’s langs de kust, maar er is nergens nog iets opgebouwd. Amantea is nog een redelijk grote stad, daarna wordt het rustiger aan de kust. Het is hier best nog wel een druk bevolkt gebied, Calabrië is ook het armste gebied van ItaIië en dat is goed te zien.

Bij Falerna Marina is een grote P volgens P4N, maar inmiddels parkeren verboden voor campers. Ach we interpreteren de regels maar even op zijn Italiaans en we eten er een broodje. Duidelijk een toeristische plek er staat ook een kermis voor de kinderen, maar alles natuurlijk nog dicht.

Volgende plekje is bij het Lido van Gizzeria, prima rustige plek. Als het even droog is maken we een klein rondje dorp, duidelijk een vakantie dorp met huizen blokken waar nu niemand in zit.
Plan is om naar Pizzo te gaan maar nu is niet de goede timing, regen en ‘s middags zijn de dorpjes/stadjes niet op zijn gezelligst.

9-5 Gisteren 100 km gereden nu een ritje van 34 km en weer dwars door het oude centrum van Pizzo pffffff. Maar we staan beneden in Pizzo aan het water, mooi plekje maar inmiddels regent het weer. We wachten het even af, de weer apps geven 2 uur droog aan om 11 uur. Als het droog is lopen we via trappen naar boven, Pizzo ligt boven op een plateau, hier staat ook het kasteel. Hier is Joachim Murat dood geschoten, de koning van Napels.

Murat was de zwager van Napoleon en destijds tot koning van Napels benoemd nadat hij een blitzcarriere in het leger gemaakt had. Maar na Napoleons nederlaag in Waterloo liep het met Murat ook slecht af, hij werd dood geschoten in Pizzo!

We waren hier in 2007 ook, maar inmiddels is het behoorlijk toeristisch geworden. Wat opvalt is dat we overal Engels horen praten. We lopen een rondje door de stad, oh wat is het verwaarloosd allemaal. Er rijden nu diverse tuktuks die een rondje stad maken en ook naar de Piedigrotta gaan, een grot met beelden die ooit door schipbreukelingen gebouwd werd na hun redding.

We slaan het over, zo ook het kasteel dat zowaar open is. We gaan op de Piazza della Repubblica een ijsje eten, de specialiteit van Pizzo, Tartufo di Pizzo. Het heeft niets met truffel te maken de naam is gebaseerd op het Italiaanse woord voor truffel, omdat het zoete dessert het uiterlijk heeft van een truffel. Het traditionele Tartufo di Pizzo ijs is gemaakt van hazelnootijs met een vulling van chocoladesaus, waarna het wordt verpakt en in de vriezer gelegd, voor het serveren wordt het in een mengsel van cacaopoeder en suiker gerold.

De naam Garibaldi, de vrijheidsstrijder uit Calabrië, kom je overal tegen straten, pleinen, fonteinen etc. Samen met de koning van Savoye heeft Garibaldi gevochten tegen de Fransen(Bourbons) en tegen het Vaticaan. Italië werd in 1861 pas het land zoals wij het kennen.

We zijn net op tijd terug als het weer licht begint te regenen, het wordt een leesmiddag met mooi uitzicht en regelmatig mensen die beneden een kijkje komen nemen en ook de tuktuks maken hier een stop.
We staan prachtig dus blijven hier vannacht en gaan morgen naar Tropea ook niet onbekend voor ons.
Groetjes Ina en Marinus

Overal restanten van de rijke Italiaanse geschiedenis. Jullie doen er moeite voor om veel te bekijken en te bezoeken 👍. Tropea is leuk, wel behoorlijke trap van CP maar het centrum. Dat kan jij nu met groot gemak? aan!! Wij nu op Camp Palme, heerlijke rust. Weer een prima tip. Morgen op de fiets naar Korcula.

Peter 2023-05-09 14:51:41

Wat een prachtige plaatjes weer bij het verhaal over de historie van dit deel van Italië. Ik heb me echt verbaasd over hoe verpauperd het er allemaal uitziet. Maar regen helpt dan zeker ook niet. Tussendoor het zonnetje is wel prettig. Toont het allemaal toch weer wat vriendelijker.

Kees Koele 2023-05-09 19:53:18

Gefeliciteerd Marinus , Ina ook natuurlijk

Guda 2023-05-10 11:27:53

Ondanks dat het ‘niks voor jou was’ (aldus de verkenner), mooie plaatjes van kasteel, ruïne en omgeving🌼 Aan het ijs! ‘t Is ook wel Italië natuurlijk! Nogmaals, heel mooi die closeup van bloem. De kleur ook👌🏼 Fijne verjaardag verder, doedoeg😘

Louise 2023-05-10 15:03:32

Hi Marinus & Ina, Leuk om gezien te hebben, wat er nog over is van de ruïnes van het Oude Cirella. Jullie moesten er wel wat voor over hebben, dat wel !! Calabrië was ook toen ik pakweg 17 jaar oud was al een heel erg arm en sober gesitueerd gebied. Ik heb een aantal weken gewerkt in Napels en op Capri voor de Universiteit van Amsterdam, toen ik op het Biochemisch lab. werkte. Er werd daar met haaien gewerkt die verbleven in grote bassins. Het was er bloedheet, en de haaien waren verrassend snel. Oppassen geblazen dus. Wat een prachtige boom Ina, de koraalboom in Gizzeria !! Ook je foto van een afzonderlijke bloem ziet er prachtig uit!! Mooi die diepte werking van deze foto. Wat een nattigheid door de regen in dat dorp pffff!! Mooi de foto waar je links naar beneden gaat en rechts naar hoger gelegen stukken van het dorp. En ja de Garribaldi fontana, een naam die ik ook geregeld tegenkwam op Sardinië in Alghero. Zijn naam pronkt o.a. op de grote ronde bastion daar !! Als sluitstuk je mooie foto genomen vanaf een plek bij het kasteel !! Dank jullie wel voor jullie verhaal en foto's, altijd weer leuk. Groet van Peter & Wilna.

Peter K. 2023-05-11 14:42:55

Wauuww, zoveel werk, zo een uitgebreid verslag...PRACHTIG 🍀😎