Bolsward

Nederland, Bolsward

We staan op de stadscamping van Bolsward, niet echt een aanrader maar hij ligt tegen het centrum aan. Er zijn 2 boerencampings buiten de stad maar 1 is er nu het hele jaar gesloten ivm corona en de andere is geen optie,het regent dus fietsen willen we niet, nu kunnen we als het even droog is lopend de stad in.

Bolsward, gebouwd op 3 terpen, die meer dan 1000 jaar geleden pal aan zee lagen. De zeearm de Marne verzandde en in de middeleeuwen nam Makkum, dat nog wel aan zee lag, de rol van havenplaats over. Men richtte zich toen op de zuivelhandel, met name boter, voor Amsterdam. In 1455 kreeg Bolsward stadsrechten en behoorde de stad tot één van de Hanzesteden van ons land. Op de oudste terp van de drie terpen is de Sint Martinikerk gebouwd.

Om 1 uur wagen we het en gaan de stad in, af gezien van af en toe wat regen is de grootste tegenvaller dat het pronkstuk van Bolsward, het oude stadhuis, compleet in de steigers staat. De oude binnenstad heeft wat grachten met mooie panden, met aparte gevels en gevelstenen. Maar verder valt de stad ons tegen.

In 1980 is de Broerekerk verbrand, men heeft er nu een glazen dak boven gemaakt en hij wordt nu voor culturele doeleinden gebruikt.
De stad wordt op internet aangeprezen met oa maak een wandeling over de stadswallen, dit is slechts een klein stukje Hoog Bolwerk, precies tegen over de camping(en zwembad).

We lopen toch even naar de St.Martinus kerk hier vlak bij en laat die nu open zijn. De kerk heeft bijzondere houten koorbanken en
preekstoel met middeleeuws houtsnijwerk. In het koor zijn diverse bijzondere grafzerken.
We hopen morgen op wat beter weer, groetjes Ina en Marinus.

PS ‘s Avonds lopen we nog even een rondje voor herkansing, dat is het voordeel van een camping bij de stad. Het is koopavond, niet dat we iets kopen willen het maar geeft even wat meer sfeer. Maar Bolsward heeft het niet voor ons.

Vanuit Oirschot (bij zeer wisselvallig weer) Dank & Groeten.

Fred & Els 2020-06-05 17:50:47

Jullie ook flinke regen vandaag 🙄, wij hebben er om die reden een ‘verplaatsdag’ van gemaakt. Nu op CP Stoutenburght in Blesdijke 👍 en kijken naar de voorspelling voor (over)morgen. Vrienden van ons die we zouden treffen zijn vanwege de regen naar huis en komen volgende week (beter weer??) weer terug. Met een goed boek en vanaf 17.00 uur een goede wijn is het ook prima. Had ‘hausgemachte erwtensoep’ meegenomen, komt met deze temperatuur goed van pas 😂. Komende week (deel van) de Elfstedentocht fietsen. Jammer dat de kerk niet de ‘St. Marinuskerk’ is genoemd. Gemiste kans 😏. Blijf genieten & gezond.

Peter 2020-06-05 17:52:43

Hallo Ina en Marinus, Ina wat maak je mooie foto’s en je ziet de details. Prachtig! Wat hebben jullie er een mooie Nederlandse reis van gemaakt. Nog veel plezier en pas goed op elkaar.

Berta Smilda 2020-06-05 20:19:14

Hi Marinus & Ina. Iets verlaat door computer problemen, wil ik jullie alsnog laten weten de foto's en je verslag leuk te vinden. Ook in Bolsward is een verscheidenheid aan huizentypen te vinden, doorgaans behoorlijk onderhouden. Een paar jaar geleden werd er in de binnenstad veel aandacht besteedt aan diverse panden, om ze weer in oorspronkelijke glorie aan voorbijgangers te kunnen tonen. Ook het beroemde Hinz orgel van de St. Martinikerk heeft een belangrijke restauratie ondergaan, om weer in oude luister hersteld, van zich te kunnen laten horen. Dank je wel en heb het goed samen in Nederlands noordelijke provincies. Groet van Peter & Wilna!