Rouen

Frankrijk, Amiens

Woensdagmorgen heel Amiens door gereden om bij een LPG pomp te komen wat een ongeorganiseerde routes, chaotisch. Toen toch daarna via de tolweg naar Rouen omdat we even buiten Amiens al tegen een wegomlegging aanliepen. In Rouen verliep het ook niet soepel de P op de kade was afgesloten volgens de WOMO en de P op het eiland in de Seine was ook afgesloten niet bereikbaar. We waren het een beetje zat en zijn naar Pont de l'Arche gegaan naar een kleine camping aan de Eure , die op deze plek in de Seine uitmondt.
Het is een leuk klein plaatsje, met een oud Middeleeuws centrum met nog diverse vakwerkhuizen.

We gaan donderdag met de bus van 10 uur naar Rouen, het is 18 km maar absoluut niet te fietsen. De bus brengt je in 40 minuten in het centrum van Rouen. In Rouen is Jeanne d'Arc, bijnaam de Maagd van Orléans, door de Engelsen ter dood veroordeeld en op de brandstapel gezet. Ze was voorvechtster voor de Franse zaak, de stad is wisselend Frans, Engels en weer Frans geweest.Tijdens de 100 jarige oorlog met de Engelsen in de 15e eeuw was ze aanvoerster van een klein leger en bevrijdde de stad Orléans van de Engelsen en werd zo een nationale heldin en vijand nummer 1 van de Engelsen. In 1920 is ze heilig verklaard.

We lopen als eerste naar het Rue de l'Horloge al sinds de Middeleeuwen een populaire straat. Er is een poortboog met het Gros Horloge dat in de 16e eeuw uit de klokketoren werd weggenomen zodat de mensen beter konden zien hoe laat het was. We bezoeken de toren en krijgen een audiotour mee in het Nederlands.Je komt op diverse verdiepingen, er wordt veel verteld en je kunt de kleine ronde raampjes in de hoeken bij het uurwerk openen voor mooie foto in de straat. Er zijn heel veel oude kleurige vakwerkhuizen in het oude centrum.

Daarna natuurlijk naar de kathedraal Notre-Dame, er is veel over de stijlen en diverse torens te vertellen. Maar het interieur vonden we somber, donker, nee dan is de kathedraal van Amiens veel mooier van binnen.

Heel veel plekken om wat te eten natuurlijk, maar wij vinden een klein Perzisch restaurantje, even wat anders.Dit was vlak bij de Saint-Maclou kerk, die van 12 tot 2 uur gesloten was, maar als we er weer voor staan zien we dat hij alleen za,zo en maandag open is. Missen we de speciale houten wenteltrap naar het orgel. De kerk heeft ook houten deuren, je ziet hier bij de huizen veel houtwerk dat mooi bewerkt is.

Dan naar het Aitre Saint-Maclou vlakbij, het moet een mooi binnenhof van vakwerkhuizen zijn. In de 14e eeuw werd het als begraafplaats gebruikt tijden de pestepidemie toen bijna 3/4 van de bevolking hieraan bezweek. De omlijstingen boven deuren en op de gevels, ook weer van hout, vertonen uitbeeldingen die met de dood te maken hadden, zoals doodskoppen, beenderen en materiaal van grafdelvers. Helaas wordt het gerestaureerd dus is het er een rommeltje, jammer.

Als laatste lopen we weer via het Gros Horloge naar de oude markt: Place Du Vieux Marché waar ook de kerk van Jeanne d'Arc staat. Dit is een moderne kerk uit 1979 en heeft een beetje een vlamstructuur. Binnen zie je de mooie oude glas-in-lood ramen van de Saint-Vincent kerk die in de 2e WO volledig vernield is. Maar de glasramen heeft men toen tijdig uit de kerk gehaald. Naast de kerk staat een groot kruis, dit zou de plek zijn waar Jeanne d'Arc werd verbrand. Het plein heeft ook weer prachtige vakwerkhuizen.
Na nog een koffie op een terrasje gaan we weer naar de bus, er zijn natuurlijk nog diverse dingen te bezoeken ook ivm Jeanne d'Arc, maar we vinden het zo genoeg.

Vrijdag onze laatste dag in Ponte de l'Arche, eerst 's morgens naar de kapper dan hebben we dat ook weer even gehad. We hebben van de camping een kaart met fietsroute langs de Eure en met een stuk langs de Seine. Je fiets langs de rivier en door de velden ergens willen we over steken naar de Seine. Ondanks de bordjes en kaart is het toch af en toe zoeken, via het recreatie meer Lac des Deux Amants komen we toch weer bij de Eure via klein stukje snelweg pfffff. Toch een route van 48 km gefietst vandaag maar Ponte de l'Arche is toch verre weg het leukste dorpje aan de Eure.
Groetjes Ina en Marinus

Geweldig, die foto’s vanuit de klok!

Louise 2019-09-06 19:20:00

Dank jullie wel voor dit mooie reisverslag!

Jaap de Boer 2019-09-07 09:01:53

Oww, wat prachtig...maar ik val in herhalingen. Rouen is een stad van mijn hart. Nog kort geleden vlogen wij over deze prachtige stad en konden het heel herkenbaar in de diepte zien liggen. Toch weer eens iets anders.