Dinkelsbühl

Duitsland, Dinkelsbuhl

19-10 Vanmorgen al om half negen vertrokken maar alles zat tegen, behalve het weer. Veel oponthoud, druk, omleiding bij Lermoos. In noord Italië was het zwaar bewolkt maar op de Brenner hadden we al zon en verder Oostenrijk door werd het al zonniger. Via de Fernpass zuid Duitsland in, we hebben al heel vaak bij Rothenburg Ob der Tauber gestaan maar nu staan we in Dinkelsbühl, een nieuwe plek voor ons.

Door al het oponthoud komen we pas om half 5 op de CP aan. Het spettert af en toe een beetje, toch gaan we een wandeling door het mooie stadje maken. De voorspellingen zijn voor morgen niet goed dus gaan we ondanks dat het al laat is toch even lopen. Ook prettig na zo’n lange dag zitten.

Het stadje is heel kleurrijk en zeker zo mooi als Rothenburg Ob der Tauber. Iedere zijstraat die je inkijkt is even mooi en kleurig, overal aparte details aan de gebouwen en de bijzonder uithangborden. Het valt ons wel op dat er nauwelijks vakwerkhuizen zijn.

20-10 Het is droog en we gaan nog een kleine wandeling door het stadje maken, het is één groot kleurenpalet. Het zal wel een schoonheidscommisie zijn die beslist welke kleur je huis wordt. Gister bij de VVV zelfs een folder met rondwandeling in het Nederlands gekregen. We lopen nu ook de St.Georg kathedraal in, een laatgotische hallenkerk met bijzondere details, zeer de moeite van een bezoek waard.

We gaan weer 300 km verder naar het noorden en staan nu op een CP in Fritzlar, een stad met een mooie oude middeleeuwse binnenstad. De CP die we uitgezocht hadden vlak bij het centrum was niet toegankelijk door bouwwerkzaamheden. Dan moet je op zoek naar iets anders verder van het centrum, het motregent dus een wandeling gaan we na het eten wel doen.

Het is om 7 uur droog , we lopen nu naar de oude binnenstad, ruim 1 km waarvan laatste 300 m klimmend via brede trapopgang. Sfeervolle zo mooi verlicht echt ook weer een Gbr. Grimm stadje.

21-10 Het is vanmorgen droog en we lopen nog een keer naar het oude centrum, nu bij daglicht zijn de details beter te zien. Er is een kleine markt op het marktplein bij de grote Rolandsbron uit 1564, toen werd via houten pijpen het water uit het Ederdal omhoog gepompt.

Bij de Dom is een standbeeld van Bonifatius(ja die in Dokkum vermoord werd) met de bijl waarmee hij de heilige Donareik om hakte en zo de Germanen tot het Christendom bekeerde.

We gaan nu naar Herrentrup/Blomberg, nog 142 km rijden, naar Sandra en Michiel. Dit is dus het laatste verslag van onze reis. Bedankt voor de reacties op het blog, altijd leuk om iets te horen.
Groeten Ina en Marinus.

Genoeg te zien, wél de kleuren maar ‘n heel andere sfeer. Veel plezier met de familie, zo zien jullie elkaar toch weer even. En tot gauw 🤗

Louise 2023-10-21 12:37:57

Vond het leuk jullie belevenissen te lezen en de foto’s te zien. Groetjes

Margot 2023-10-21 13:22:17

Dank voor jullie verslagen van wederom een mooie reis en wel thuis weer. gr. Edso

Edso 2023-10-21 13:43:41

We hebben weer veel gezien en jullie gaan weer lekker huiswaarts. Bedankt voor alle berichten en foto's en doer de groeten aan Sandra en Michiel. Groetjes A + A.

Adrie en Arthur 2023-10-21 16:02:00

Leuk weer om jullie te volgen. En altijd tips die de moeite waard zijn! Benieuwd naar jullie volgende reis 🥰. Blijf ons naar verrassen. Succes met uitruimen, de was etc. etc. 😂

Peter 2023-10-21 16:22:27

Ook dit keer met veel plezier jullie reis gevolgd. Dank voor de gedetailleerde verslagen en de veelal prachtige foto's. En nu op richting het altijd drukke Nederland. Alvast wel thuis!

Nico Bloot 2023-10-21 17:32:04

Hi Ina & Marinus, Jullie hebben in weinig dagen weer ettelijke kilometers onder de Camper door zien gaan, zo ook vlak langs de bakermat van mijn moeder die ligt in de driehoek Stuttgart, Reutlingen en Ulm. Het natuurschoon is erg mooi in Zuid Duitsland, ikzelf heb dat al heel lang niet meer gezien. Wat een mooi stadje waar jullie neergestreken zijn Dinkelsbühl. Het doet zeker niet onder zo te zien voor Rothenburg ob der Tauber.Bijzonder om alle mooie details even te mogen zien. Mooie foto's weer Ina !! Aan alle goede dingen komt een einde, zo ook aan deze vakantie van jullie. Je roerde even Bonifatius aan die bij Dokkum werd vermoord ( in 754) Zijn lichaam werd per paard naar Utrecht vervoerd en begraven in de St Salvatorkerk. Na enige omzwervingen werd hij op verzoek van een aardsbisschop via Mainz overgebracht naar Fulda en bijgezet in een abdij, door hemzelf gesticht in 744. En daar ligt hij nu in de huidige Dom van Fulda die in 1712 werd gewijd. Wij wensen jullie nog een goed laatste stuk naar huis via jullie zoon en schoondochter. Doen jullie Michiel en Sandra de groeten van mij ?? Groetjes van Peter.

Peter Kee. 2023-10-21 18:15:33

Wat een prachtige sfeer foto's weer. Dank voor het mee mogen reizen, fijn dat jullie weer zo'n heerlijke reis hebben kunnen maken. Veilige en goede reis verder en dan Welkom thuis en dan veel leesplezier 😉 Hartelijk groet Mike en Wilma.

Wilma 2023-10-21 22:27:16

Heel erg mooi en sfeervol. Goede reis nog verder en groetjes aan Sandra en Michiel.

Karin 2023-10-22 09:53:33

Mooie reis. Ik heb alles met veel plezier gelezen en bekeken. Tot de volgende keer.

Henny 2023-10-22 14:49:20

Dank je wel voor de reisverslagen en de prachtige foto's van jullie reisavontuur!

josé 2023-10-22 17:10:18

Hoi Ina en Marinus, welkom in Nederland ! Jullie hebben weer een prachtige reis gemaakt waarvan we konden genieten, mede dankzij de mooie foto's. Heel toevallig stonden wij ruim een jaar gelden ook in Fritzlar. Vriendelijke groeten, Everdien en Thole

Everdien en Thole Feith 2023-10-23 15:33:48

Met heel veel plezier genoten van jullie reis,de mooie foto's en de belevenissen. Een goede thuisreis gewenst en wacht met enige spanning op het volgende avontuur!!Vr.Gr.

Marianne 2023-10-23 17:32:03

Welkom thuis. Ik zag de camper weer staan dus we zien elkaar vast snel weer. Het was weer een prachtige reis zoals wij hebben kunnen lezen en zien. Bedankt weer voor alle verhalen en prachtige plaatjes. Heel benieuwd naar welk volgend land de reis gaat. Jullie blog lezen is gewoon verslavend. Moet nu jullie thuis zijn gewoon weer afkicken.