Gennes

Frankrijk, Cunault

We zijn inmiddels 160 km zuidelijker en staan op een CP bij Trèves, 12 km ten westen van Saumur aan de Loire. Dit gebied heeft 120 kastelen en bezit zo de hoogste concentratie kastelen per vierkante km ter wereld.
De streek heeft vele oorlogen meegemaakt het is Frans en Engels geweest, waartegen Jeanne d' Arc toen opstand kwam. Later in de 16e eeuw de godsdienst oorlogen tussen katholieken en hugenoten(protestanten) en in de 2e WO zijn diverse steden flink gebombardeerd.
Scheepvaart is er niet op de rivier, er zijn gevaarlijke stromingen , verschuivende zandbanken, en eilandjes.

Donderdag een bewolkte dag maar er komt vanmiddag zon bij, prima dag om te fietsen. Eerst langs de kerk van Cunault(11e-13e eeuws)waar we vlak bij zitten, in een oud boekje aangeprezen als absoluut gaan zien om de 223 bewerkte kapitelen(kopstukken van de zuilen). Ik heb ze niet geteld en er is niet veel meer van over, bovendien zijn de zuilen zo hoog dat je kramp in je nek krijgt om steeds omhoog te kijken, aanslag op mijn evenwichtsorgaan!

Daarna gaan we op zoek naar de Dolmen van Gennes. Het is even zoeken want we hebben nog geen VVV info dus we moeten het doen met de info van MAPs en de route via smartphone. We zitten het dichts bij de Magdeleine dolmen(prehistorische grafkamer), deze is 14 x 5,70 en 2,70 hoog en stamt waarschijnlijk uit 5000-2000 BC. We fietsen er naar nog een maar die stelt niks voor dus de 3e slaan we over. Daarna fietsen we naar St.Remy la Varenne westelijk van Gennes. Alleen bij Le Thoureil fiets je en kijk je op de rivier, hier liggen ook wat vissersbootjes.

Het is inmiddels 1 uur en we zien een restaurant met terras met mooi uitzicht op de rivier. Dit is een vrij rustig stuk dus ook met weinig/nauwelijks eetgelegenheden. We moeten erg wennen aan het tussen 12 en 2 eten, kom je later kun je het schudden. Ook meteen de vraag of we gereserveerd hebben en dat je geplaatst wordt. We vinden het bijna DDR toestanden om "platziert" te worden.

Er zijn oa 2 dagmenu's we nemen de "duurste" van 22,50 ja het eten hier is heerlijk. Voorgerecht met oa inktvis(?) en daar is de canard weer met roomaardappels en dan een heerlijk toetje. Ik begreep pruim en gecarameliseerde(?) amandel, niet alleen een plaatje om te zien maar ik vond het heerlijk. Marinus zegt dat hij liever een ijsje heeft nou ik niet. We zitten in de Anjou streek dus een Anjou wijn er bij,lekker gegeten. Als we weer terug zijn zitten we lekker in de zon bij de camper.

Vanmorgen 15 km westelijker gereden naar Saumur, waar we op camping L'ile d'Offard staan. Deze camping ligt op het eiland in de Loire, bij Saumur. Een 5 camping met zwembad en op bepaalde plekken uitzicht op het kasteel van Saumur. Het internet is in ieder geval geen 5. Eerst ons maar eens even oriënteren wat we hier gaan doen.
Groetjes Ina en Marinus

Echt frankrijk is prachtig! Alleen die tijden ☹️🙄

Karin 2019-09-13 17:38:33

Hoi Marinus&Ina, voor mij geen info meer van het internet of reisboeken kopen 😂, lees de verslagen van Ina en je bent volledig gedocumenteerd en voorbereid. Koester je gave! Jullie doen het voorwerk aan de Loire, (laat alle mooie plekken maar weten), wij volgen 😂, zal nog wel een weekje duren, want Normandië is ook zeer de moeite waard. We leggen na Honfleur onze focus op alles wat met de 2e WO te maken heeft gehad. Jullie nog een fijne reis verder. Groet van Peter