Cadiz

Spanje, El Puerto de Santa María

25-4 Tijdens de reis is het altijd keuzes maken van waar gaan we naar toe. In dit deel van Andalusië hebben we al diverse plekken bezocht. Gibraltar slaan we weer over, maar Cadiz daar gaan we voor de 2e keer naar toe omdat het ons zo goed bevallen was de vorige keer.

We staan op een camping in El Puerto de St.Maria, stukje ten noorden van Cadiz. De camping ligt bij het strand net buiten de stad, we gaan op de fiets op verkenning uit ivm de boot morgen naar Cadiz. Daarna fietsen en lopen we wat door de stad. Het heeft een paar bezienswaardigheden, de Fuente(bron), het kasteel en de stierenvechters arena. Columbus vertrok 2 keer vanuit deze stad naar Amerika.
En natuurlijk diverse bodegas zoals van de Osborne , we zitten tenslotte in de zgn sherry driehoek.
Achter in de middag lopen we een stuk over de boulevard langs het strand.

Cadiz is de oudste stad van Spanje en gesticht in het jaar 1104 voor Christus. De Feniciërs zagen het belang in van de natuurlijk beschutte haven en maakten er een belangrijke handelsstad van. De Feniciërs en Columbus hebben de stad groot gemaakt. De stad floreerde als nooit tevoren onder het Moorse volk (een Islamitisch volk uit noord-Afrika). In 1262 kwam er een eind aan de Moorse periode door de verovering van Alfonso X de Wijze.

26-4 We zouden met de boot en ook de fiets mee naar Cadiz gaan maar toen we vanmorgen bij de haven aankwamen bleek dat de boot problemen had, in zo’n geval bel je natuurlijk voor een bus, hoe herkenbaar voor ons!!! Men wist ook niet of het morgen verholpen zou zijn, dan met de bus maar dus geen fietsen mee helaas😫.

We hadden graag aan de buitenkant de stad rond gefietst, dit helemaal te lopen is ook met bezoek in de stad geen optie, jammer. Maar toch genoeg gezien, wel lagen er 2 cruise boten en dat gaf wel drukte in de stad, hordes mensen die achter een gids aanliepen. Maar als je even van de bekende plekken zoals de kathedraal, de markt wat verder de stad inloopt ben je dat snel kwijt.

De cathedraal Nueva zijn we niet in geweest belachelijke prijs vonden we. Wel naar boven geklommen in de Torre Tavira, toren van een gegoede familie uit de 18e eeuw. De camera obscure demonstratie was helaas niet beschikbaar op dat moment.Gebouwd om scheepsbewegingen in de gaten te houden, ooit waren er 126 torens.

Natuurlijk de markthal even ingelopen met heel veel soorten vis. Dan nog een bezoek gebracht aan Hospital de Mujeres, ooit een ziekenhuis voor vrouwen en armen. Het was zoeken ondanks dat we een plattegrond van de VVV hadden, maar het is een wirwar van straten en niet in ieder straat staat een naam aangegeven. Het heeft een mooie binnenplaats en een monumentaal trappenhuis(je mocht niet naar boven). Nu zijn er kantoren van de stad o.i.d. Wel is er een kapel met een schilderij van de Griekse schilder El Greco, Sint Franciscus in extase. Hij schilderde vooral in Spanje en is in Toledo overleden. Hij was erg geliefd onder hoogwaardigheidsbekleders en schilderde vooral religieuze werken en portretten. De toegang voor pensionada‘s is maar €2.

Af en toe loop je een minder bekende kerk binnen, op een plein koffie gedronken en als laatste een stuk langs de boulevard gelopen vanaf Castillo de Santa Catalina terug naar de Cathedral Nueva. Waar we op het plein wat eten, gelukkig is het nu veel minder druk. We vinden het een leuke relaxte stad, alhoewel er veel verwaarloosd is, maar het heeft een leuke sfeer als je door de smalle straatje van de binnenstad loopt. De boot vaart nog steeds niet dus met de bus weer terug.
Groetjes Ina en Marinus

Hoi Ina&Marinus, leuke, sfeervolle foto’s weer. Uit alles blijkt dat jullie genieten. Baluh van de boot, morgen nieuwe poging? Fietstocht is idd leuk, het fietspad in en rond de stad wordt ‘groen’ aangegeven. Met de fiets is je actieradius groter, maar alle bezienswaardigheden liggen niet zo heel ver uit elkaar. Leuk weer je verslag te lezen, onze herinneringen komen terug. Het ga jullie goed, blijf genieten samen. Met groet, Peter

Peter 2022-04-26 21:37:59

Hoi Ina en Marinus, wat een prachtige foto's weer en weer zo'n uitgebreid verslag. Zo te zien aan de prachtig blauwe lucht hebben jullie redelijk mooi weer. Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Geniet van jullie vakantie en ik kijk al uit naar een volgend bericht.

Kees Koele 2022-04-26 22:08:23

Gelukkig weer iets beter weer voor jullie Ina & Marinus. Wat is Cadiz een mooie stad. Ik wist niet dat het de oudste stad van Spanje was. Weer een mooi verhaal en foto's !! Zelf mag ik ook altijd plaatselijke vismarkten bekijken. Mooi om de vaak anderssoortige vissen nog even te kunnen bekijken voordat zij worden verorberd. Ook de oude brievenbussen in de vorm van leeuwenkoppen zijn gelukkig door de jaren in stand gehouden. Vervelend dat de boot niet voer naar Cadiz. Wellicht gaat het daar net zoals destijds de Griekse boot, met het bij het kantoor geplaatste bordje met als opschrift: De boot vaart morgen !! Veel reisplezier Marinus & Ina. Groet van P &W

Peter Kee 2022-04-26 22:41:48

Aan de kant van het kanaal waar de boot naar Caduz vertrekt, zit een sherryhuis. Proeverij is mogelijk, maar je kan daar liter of tweeliterflessen die ze daar al klaar hebben liggen, laten vullen. Ik vond de creamsherry erg lekker!

De.Vlietjes.op.reis 2022-04-27 09:06:36

Cadiz vond ik in 1989 toen ik er was een verrassende stad. Leuk dat terug te lezen en te zien. Groetjes uit Griekenland

Edso 2022-04-27 14:52:45

Cadiz is echt zo mooi, ik snap dat jullie daar voor de tweede keer zijn👍🏼 Wij vliegen straks weer naar huis, na vijf dagen Parijs 😎 ook een prachtige stad 🥰

Simone 2022-04-27 16:10:35

Het blijft “aanpassen’ en keuzes maken, jammer zonder fiets maar een prachtige stad, mooie foto’s