Spilia

Griekenland, Municipal Unit of Tolofona

12-9 Het is maar een kort ritje van een half uur naar de volgende mooie plek. Het is een mooie kust route met uitzicht naar kleine dorpjes en baaien. Wij gaan naar Spilia maar eerst naar Glyfada het dorp ervoor voor wat boodschappen en de bakker waar we een heerlijke Bougatsa scoren.

Dan hier vlak bij naar Restaurant Bella Vista, hier kun je aan beide kanten van het restaurant staan. We melden ons bij Violetta en haar dochter en brengen de groeten over van Nico uit Nederland. Dat vindt men natuurlijk erg leuk, we vertellen haar dat ze bij diverse camperaars op hun blog wordt geroemd om haar kookkunst. We moeten vooral ook de groeten terug doen aan Nikos en Nel.

Er staan geen andere campers dus we hebben het weer voor het uitzoeken. We gaan voor de stranddouche staan met bomen voor de schaduw . We staan met uitzicht op het kleine eilandje Trizonia. ‘S Middags heerlijk gegeten en natuurlijk de aanbevolen feta fourno en inderdaad top recept. Gevraagd wat er voor spicy kruid in zat of het soms verse peper was, nee het kwam uit een potje(cajun of chili?) En natuurlijk verse oregano, heel erg lekker. Verder waren de spinazie Pie en de lemon sardientjes ook erg lekker.

13-9 We gaan met de veerboot (€2 )over naar het kleine eilandje Trizonia, dat dankt zijn naam aan het „zingen“ van de krekels. Het is slechts 2,4 vierkante kilometer groot en er zijn geen auto’s. Het ligt 400 meter vanaf de kust dus je bent er zo.
Dit kleine eilandje probeerde Aristoteles Onassis in de jaren 60 van de bewoners te kopen toen hij daar geweest was. Hij bood hun een enorme som geld aan maar de lokale bevolking weigerde en zei dat dit specifieke paradijs niet te koop was. Onassis kocht toen het eiland Skorpios (vlak bij Lefkas) in de Ionische zee.

We maken een wandeling links om vanaf de haven, je komt daarna bij de grote jachthaven voor zo‘n klein eilandje. We zien toch hier en daar een paar auto‘s staan maar als vervoer zijn het vooral de golfkarretjes die we zien. Vooral bij de luxe huizen(met zwembad) aan het weggetje bij de kerk.

Vanaf de jachthaven gaan we de heuvel op via een pad met veel losse stenen, gemakkelijk loopt het niet voor mij uitkijken dus!!! De vele amandelbomen die we zien staan er treurig bij? We maken een rondje over de noordkant van het eiland. Je komt dan bij de kerk uit die uiteraard dicht is. Op een terras bij de haven uitrusten met een Frappé, een oase van rust het eilandje Trizonia.

Het is maar een klein stukje lopen van de veerboot naar Bella Vista, we zien dan dat het voor camperaars nog mogelijk is om hier aan de kust te staan en ook vaak nog met stranddouche. Dit is een mooi stukje kust en heerlijk rustig alles kleinschalig.
‚S Middags weer eten bij Violetta en natuurlijk ook weer de feta fourno.
Groetjes Ina en Marinus

Wat is Griekenland toch mooi hè. Zo jammer dat je als toerist, ik bedoel dus mensen die met het vliegtuig worden afgezet, deze unieke plekken weinig te zien krijgt. Jullie maken echt een prachtige reis. Mooie foto's ook steeds weer. Veel plezier. Geniet lekker.

Kees Koele 2022-09-13 16:38:38

Leuk dat jullie naar Bella Vista zijn gegaan. Het is en blijft een heerlijk plekje. We zijn een beetje jaloers…

Nico Bloot 2022-09-13 19:47:55

Wat een leuk uitje naar dat eilandje. Práchtig die foto met kerkje ‘in de bewoonde wereld.’ 🙋‍♀️🇬🇷

Λουιζα 2022-09-13 20:13:50

welke temperaturen zijn het nu in griekenland? Wij wilden ook gaan, maar mijn man was de warmte hier in Belgie beu en durfde Griekenland dan niet meer aan.

gip 2022-09-13 22:32:56

Ziet er weer prachtig uit. Vind sowieso deze kustroute mooi. We hebben hem twee keer gedaan. Die schildpadden kom je ook overal tegen. Vaak op de weg hetgeen een noodstop betekent. Geniet lekker van de rust. gr. Edso

Edso 2022-09-14 07:37:22

Hi Marinus & Ina, Wat leuk, dat een eiland zijn naam dankt aan het zingen van de krekels...Trizonia ! Mooi te lezen dat Arie Onassis niet overal zijn zin in kon krijgen. Hij moest zich dus tevreden stellen met Skorpios !! Ik heb gelezen dat jullie in ieder geval een heerlijke Bougatsa hebben kunnen scoren! Toevallig of niet,,dat laat ik maar in het midden.... heeft iemand mij aanbevolen wanneer ik eens bij een Grieks restaurant zou gaan eten, dat ik eens een Bougatsa tiri (met kaas) of een Bougatsa kima (met gehakt) zou kunnen proberen. Werd warm aanbevolen !! Je weet maar nooit, en jullie als Griekenland kenners hebben ze wellicht ooit al gegeten. Wat een schattig kapelletje staat er in Glyfada trouwens !! Bedankt weer voor jullie relaas en foto's !! Groet van P&W

Peter Kee 2022-09-15 17:14:32

Liebe Ina, lieber Marinus, heute haben wir tatsächlich Mittagspause im wirklich sehr netten Lokal Bella Vista gemacht und die Damen dort herzlich von Ihnen gegrüßt. Die Tochter konnte sich trotz vieler Gäste an Sie erinnern und wir hatten unseren Spaß, nachdem ich auch den super leckeren Feta Fourno gegessen habe. Vielen Dank also für diesen tollen Tipp, wir werden uns sicherlich noch manch anderen aus Ihren Reiseberichten holen. Herzliche Grüße und alles Gute auf Ihrer Weiterfahrt Elke und Horst Ihre Nürnberger Nachbarn vom Camping Delphi