Wismar

Duitsland, Wismar

We gaan naar Wismar ook weer een Hanzestad, klein uurtje rijden van af Lübeck. De CP in Wismar, ook een populaire plek, voor ons was er nog keus genoeg voor een plek maar toen we om half 5 uit de stad kwamen was alles(85 plaatsen) bezet.
Receptie is maar beperkt open dus weer met munten betalen, € 15 en 1 voor de stroom(8 uur). We hebben gisteren in Lübeck toch maar even wat geld gepind, je weet het maar nooit, 4,99 transactie kosten voor de bank, ongelooflijk.

We zitten nu in oost Duitsland de voormalige DDR, voor ons niet onbekend. In de jaren 80 hebben we in Tsjechië 2 oost Duitse families ontmoet waar we ook thuis zijn geweest en hebben de verhalen gehoord hoe het er aan toen ging. Beide families hadden totaal andere achtergrond zo hoorden we de verhalen van uit heel ander perspectief. Ze zijn ook bij ons op bezoek geweest, met 1 hebben we nog steeds contact.
Daarna hebben we het oosten vaker bezocht en hebben we het zien veranderen.

We lopen ‘s morgens eerst naar de oude haven, veel ouds is er niet te zien. Het is weekend er is een vlooienmarkt, dus gezellig maar niet te druk. Veel mensen bij de boten waar je van alles op gebied van vis kunt kopen met of zonder broodje.

‘s Middags gaan we naar de stad en bezoeken de St.Georgen kerk, een leeg groot gebouw waar je wel met de lift naar het uitzichtpunt in de toren kunt. Wij slaan het deze keer over, net iets te veel bewolking. De kerk is door 2 bommen in de II WO getroffen maar later na de Wende pas weer gerestaureerd. Van buiten een imposant gebouw maar van binnen kaal, er worden nu concerten gegeven.

Stukje verderop staat alleen nog de toren van de Marien kerk, die je bijna overal in de stad ergens bovenuit ziet steken. Op het terrein waar de kerk stond heeft men nieuw de contouren van de kerk gemaakt. Hier tegenover staat het Archidiakonat, een mooi voorbeeld van de zg baksteen Gotiek die in de 13e -15e eeuw hier zijn bloeitijd had. Dit is het enigste gebouw in de stad dat in DDR tijd gerestaureerd is toen het ook in 1945 gebombardeerd was.

Ook op het Marktplein staat nog zo’n voorbeeld van de baksteen Gotiek het zgn Alter Schwede. Wismar kwam tijdens de 30 jarige oorlog (1618-1648) bij Zweden en werd pas in 1903 weer aan Mecklenburg terug gegeven.
Op het grote plein staat ook een Paviljoen(Wasserkunst) dat tot 1897 de drinkwater voorziening van de stad was. Rond het plein staan allemaal historische gebouwen, zo ook het Rathaus.

Weer heel anders is de Heiligen-Geist-Kirche, een kerk met een beschilderd houten plafond en tussen de balken voorstellingen uit het oude testament. Zeer aparte constructie omdat er een stuk onder ook weer balken zitten.

Het centrum ziet er mooi uit, verzorgd, ook weer met veel gekleurde huizen, dit zal wel uit de tijd van na de Wende zijn. Ondanks dat het weekend is doet het niet druk aan, heerlijk relaxed. Ook hier natuurlijk de grote bekende merken in de wat grotere winkelstraten.

Als laatste kerk gaan we naar de St.Nikolai kerk, ook weer zo’n imposant mooi groot gebouw, binnen is een stuk afgeschermd en wordt er gerestaureerd. Als je door een zijschip loopt doet alles toch een beetje verwaarloosd aan. De preekstoel is uiteraard wel mooi opgeknapt.
Hier voor de kerk langs loopt ook het beekje de Grube met aan het eind bij zee het bijzonder roze vakwerk gebouw ook destijds een pakhuis.
Een leuke klein stadje met toch wel diverse bezienswaardigheden en bij het Toeristenburo prima informatie zelfs een speurtocht door het Zweeds verleden van Wismar.

Gisteravond ook nog naar de fietsmogelijkheden hier gekeken maar die vonden we niet aantrekkelijk, En vanmorgen af en toe wat spatten regen, reden te meer om straks te vertrekken, we gaan naar Schwerin.
Groetjes Ina en Marinus

Lekker visje kopen aan de boot, mmmmmmm

FritsEllen 2021-10-03 09:20:39

Gaan jullie ook nog richting Kulhsburn aan de oostkust. Dat is zeer de moeite waard om eens te kijken hoe de DDR regering toen woonde in prachtige villa’s en mooie hotels

Koos en RIA 2021-10-03 12:49:03

Het is vandaag een regenachtige zondag, maar we hebben weer veel kerken van buiten EN van binnen gezien, zodat we er weer een week tegen kunnen ! Ziet er allemaal goed uit, maar wel een beetje "Oost-Duits". Kijken weer uit naar het volgende verslag en foto's. Groetjes van A + A.

Adrie en Arthur 2021-10-03 12:55:13

Hoi Ina & Marinus, Wat een leuke stad, Wismar. Wat is er veel te zien! Best bijzondere situaties aan het haventje met de 'winkel' bootjes, zo ook de manier waarop de Grube door de stad wordt geleid. Fantastisch dat veel uit het verleden toch redelijk in stand werd gehouden. Bijzonder dat Wismar na de de 30-jarige oorlog aan Zweden toegevoegd eerst in 1903 weer aan Mecklenburg werd teruggegeven! Ik heb daar ooit iets over gelezen maar heb er nooit meer aan gedacht !! Dank je Ina voor deze geschiedkundige les !! Goeie reis naar Schwerin, daar zijn vast ook weer bijzondere dingen te zien. Wel goed de plaatselijke gerechten bekijken Ina, misschien houd je er weer een goed recept aan over. Groet van P&W.

Peter Kee 2021-10-03 15:50:35

Het is Kühlungsborn aan de Oostzee kust De moeite waard

Ria en Koos 2021-10-04 10:27:02

Weer mooie foto's die jullie verslag goed verduidelijken.