Laatste dag op Sao Vicente.

Kaapverdië, Mindelo

Onze laatste dag hier, eerst maar weer een rondje door de stad.
Mindelo is een gezellige stad met verschillende wijken, de oude met de verschillende markten en de nieuwere met brede straten met palmen. Maar je hebt ook de oude armoedige wijken en sloppen wijken waar je nauwelijks toeristen ziet. Je ziet in Mindelo armoedige dingen maar ook moderne, we zagen een keer 2 politie agenten op mountainbikes.

De contrasten zijn groot met alles, auto’s, huizen, kleding en de winkels. De stad is nog niet echt “op gang”zo na de feestdagen, nog even door de markt Municipale, ook weinig te doen. De vismarkt is vrijwel leeg en ook op de grote markt zijn weinig verkopers, zelfs veel winkels zijn nog dicht. We zien iemand op straat liggen slapen ook een fenomeen dat we meer gezien hebben, en dit keer geen oude dronkaard. In dit gedeelte van de stad zie je de meesten toeristen, ze treffen het niet, al 3 dagen nauwelijks zon. En qua activiteiten staat alles nu op een laag pitje.

We gaan nog een eiland rondje maken, eerst weer zoeken hoe we de stad uitkomen, al een paar keer gereden en een paar keer fout. Heel sporadisch staat er een bord, alleen de weg naar het vliegveld is simpel. Het is toch een stad met 70.000 inwoners.

We komen weer aan de noordoost kust en rijden dan het dorp Norte 1 in, dit ligt net naast de weg dus je rijdt er altijd langs. Klein stukje en in Norte 1 houdt de weg op, maar zeer de moeite waard om de afslag te nemen. Er zijn veel huizen met mooie muurschilderingen. Aan het eind parkeren we en lopen naar het groepje mensen bij een café? De man wil al weglopen als ik een foto wil nemen, hoeft niet gebaar ik, dus hij komt er ook op. Ze spreken nauwelijks een andere taal dan Portugees, maar met wat Italiaans en enkel woordje Engels hebben we toch even een gesprekje. Hij vertelt dat het hele dorp familie is.

Dan gaan we naar Norte 2 , stukje verder, hier zijn wat appartementen gebouwd, het is niet echt nieuw en we zien er nauwelijks iemand. Dit ligt met een mooi uitzicht over de baai en bij het strand.

Als de weg weer landinwaarts gaat rijden we een klein weggetje in, er staat zelfs een bordje richting Vulcao (vulkaan) en sandy beaches. Niet dat we dat zoeken maar gewoon even kijken, pure armoede wat je hier ziet. Op het hele eiland zie je tussen de armoedige huizen nette en soms zelf mooie huizen. Ik denk van Kaapverdianen die in Europa wonen en werken en hier hun vakantie verblijf hebben. Er wonen meer Kaapverdianen elders op de wereld dan in Kaapverdië zelf. Ook zien we nu minder mensen dan toen we hier de vorige keer waren voor de feestdagen.

We rijden nog een klein weggetje in naar Madeiral, zelfde verhaal, pure armoede.Als we weer terug zijn gaan we nog een keer zwemmen bij Hotel Rio Grande, we zitten er heerlijk rustig met nog 2 mensen.
Morgen ochtend worden we om 10 uur opgehaald en vliegen via Sal terug. Een mooie reis, mooie eilanden ieder op zijn eigen manier met mooie vriendelijke kleurrijke mensen.
Groetjes Ina en Marinus.

Weer hele mooie foto’s Ina! Wauw, de mensen daar houden wel van kleur. Jammer van de bewolkte dagen, maar wel lekker warm. Hier kan je je weer warm kleden, brrr! Een goede terugreis🥰

Simone 2020-01-02 23:04:41

Hallo Ina & Marinus, Wat een prachtige foto's weer Ina. Het doet mij denken aan de kleinere dorpen in het noorden van Portugal en aan de Dominicaanse Republiek. De Kaapverdianen hebben zich hun levenswijze in ieder geval niet laten afnemen. Ik heb buren gehad in Poelenburg, die van oorsprong ook van één van de kleinere eilanden daar kwamen. En ook zij brachten die op jouw foto's zo herkenbare manier van leven mee naar Nederland. Dank je wel voor jullie verhalen en foto's. Ons rest jullie een goede terugreis toe te wensen. Ik hoop dat er morgen niet zo'n ondoordringbare mist zal hangen als gisteren. Op vliegveld Eindhoven zijn 12 machines niet naar hun bestemming vertrokken. Voor het eerst was er sprake van een 'nachtopenstelling' omdat meer dan 2000 reizigers daar hun nacht moesten doorbrengen. Behouden vlucht, we spreken elkaar snel. Groet van Peter & Wilna.

Peter. 2020-01-03 01:10:30

Hoi I&M, je geschreven verhalen zijn altijd de moeite van het lezen waard. Maar de bijbehorende foto’s versterken de bijdrage zeer! Natuurtalent? Goeie en veilige terugreis. Thuis weer plannen maken 😏. Jullie levenswijze is inspirerend.

Peter 2020-01-03 10:26:43

We hebben genoten van jullie prachtige verslag.

Dick en Riek Riedijk 2020-01-03 11:42:55

Wat een contrasten van gebouwen, kleuren, landschap, kleding, vervoer etc.