Scala dei Turchi

Italië, Scala dei Turchi

7-6 Boodschappen gedaan en dan ruim een uur om bij de CP bij Scala dei Turchi te komen. Om 11 uur valt er meestal wat te kiezen en wij vinden dat we prima staan. Het is een parkeerterrein en CP waar je in feite geparkeerd staat maar wij staan vooraan overdwars met uitzicht en kijken tegen niemand aan. We hebben sinds lange tijd ook weer wifi.
Gelukkig is het prachtig mooi weer, warm met lekker een beetje wind.

Scala dei Turchi is een natuurlijke attractie in de buurt van Agrigento. De glinsterende krijtachtige klif zou zijn naam hebben gekregen van binnenvallende Arabische piraten, die de kliffen zouden gebruiken om zich te verbergen of toegang tot het land te krijgen. Omdat het te zien was in de romans en tv-series genaamd Commissario Montalbano , werd de plek in de jaren negentig en 2000 zelfs nog populairder.

De klif is gemaakt van een combinatie van mergel, klei en slib. Als gevolg van erosie en afzettingsgesteente zijn de niveaus of gelaagde trappen in de loop van de tijd op natuurlijke wijze ontstaan.
Door erosie en vandalisme is de toegang in 2022 verboden en staat er een hek maar je kunt het nog wel van uit de verte bekijken.

Begin van de middag laten we ons vanaf de CP met de tuktuk naar beneden brengen en lopen stuks langs het strand naar de klif. Daarna gaan we bij het luxe restaurant aan het strand eten. Mooi uitzicht lekker eten maar voor de hoofdprijs. Na het eten lopen we de andere kant uit tot de volgende baai. Terug bij het restaurant bellen we de tuktuk die meteen naar beneden komt en ons weer omhoog brengt, service van de CP.

8-6 Als we wegrijden parkeren we nog even voor de foto van de Skala dei Turchi aan de andere kant. Een stuk verder langs de kust heb je Capo Bianco bij Eracle Minoa, dit was vroeger een Griekse stad gesticht door de bewoners van Selinunte. Het lag op het grensgebied van de Carthagers dus er is ook regelmatig strijd om geweest.De Platani rivier was de grens tussen het Griekse en het Carthaagse gebied.

We parkeren bij de P van het archeologische park en gaan een stuk van de rondwandeling boven langs de kust doen. Het is ongeveer 1,5 km via een redelijk pad, dan krijg je pas het uitzicht op de kaap. Je kunt naar beneden klauteren naar het strand maar dat doen wij natuurlijk niet. Stukje verder kijk je op de riviermonding van de Platani.

Dan houden we het voor gezien, het zal beneden ongetwijfeld een mooi uitzicht op de rotspunt zijn en veel minder druk dan bij de Scala dei Turchi.
De archeologische plek slaan we over het theater is afgedekt en kun je niet in, er is een klein museum en in mijn boek las ik dat het niet veel voorstelde.

Begin van de middag gaan we richting Palermo, we steken dwars over het eiland richting noorden. We kiezen voor de brede gemakkelijke route via de S624, minder spectaculair dan de route ten oosten hiervan. Maar tot onze verrassing is het een route door een wijds en groen landschap waar nauwelijks mensen wonen.
We staan nu in een doodlopende straat geparkeerd in Pioppo(P4N) . Morgen willen we naar de kathedraal in Monreale en parkeren of overnachten daar is niet simpel. Vandaar even voor deze plek gekozen.
Groetjes Ina en Marinus.

Dag Marinus en Ina Het was weer genieten van het verhaal en de mooie foto’s! Zo herkenbaar, wij hebben op de trappen gezeten. Prachtig. Veel plezier verder. Groet van Pieter en Berta Smilda Groningen

Berta Smilda 2023-06-08 20:28:36

Jullie maken weer een mooie reis met aparte ervaringen! Geen voorbereiding tot twee decimalen achter de komma, maar juist spontane keuzes en maar zien wat de route brengt! Die instelling én het inlezen vooraf maakt jullie ervaringen en belevenissen uniek. Mooi om later terug te lezen. Koester alle herinneringen!

Peter 2023-06-08 21:03:07

In 2017 waren wij ook in Monreale Zeer de moeite waard Zal foto’s sturen per whatsapp

Ria en Koos 2023-06-08 21:11:59

Hallo Ina & Marinus. Wat een luxe om vervoerd te kunnen worden per Tuktuk. Wat een bijzondere klif laat je op je foto's aan ons zien. Gelukkig is men plaatselijk tot inkeer gekomen wat het lopen over de klif betreft, het zou zonde zijn als naast erosie ook vandalen de klif nodeloos kunnen beschadigen. Jammer dat de archeologische plek was afgedekt en jullie het terrein ook niet konden bezoeken. Prettige voortzetting van jullie steeds verrassende tocht. Groetjes van Peter & Wilna.

Peter Kee 2023-06-10 00:03:56

Nu dan toch een prachtige reportage van de Turkse trappen! En met de tuktuk vervoerd, leuk, vooral die foto dat ‘ie aan komt rijden met Marinus “op de halte.” Mooie beelden, voelt toch een ietwat ‘familiar’, beetje Matala / Porto Katsiki-gevoel. Een paar mensen erop stoort niet met die prachtige azuurblauwe horizon. ☺️ PS Het lijkt de Acropolis wel, die eerste foto🤣