Sant Elia

Italië, Monreale

15-6 ‘s Middags gaan we met de fiets richting Capo Zafferano, de grote berg die we links voor ons zien. Er loopt een wandelpad naar de vuurtoren dat slaan we over. Klein stukje verder dan kom je in het plaatsje Aspra. Op de boulevard lopen wat Italiaanse toeristen, verder geen buitenlander gezien.

16-6 Vanmorgen om 8 uur eerst even een buitje van een half uur, maar dan is het zo weer zonnig en warm. Er staat een behoorlijke wind als we vertrekken doet Marinus de luifel weer naar binnen. Dan met de fiets steil naar beneden naar Sant Elia. Wat een plaatje van een dorpje, met een klein strand en een inham de zgn Caletta van Sant Elia. Er liepen wat toeristen maar volgens mij allemaal Italianen. Druk zal het niet worden op het strand er is maar een kleine parkeerplaats en bovenaan in het dorp is het een eind lopen naar beneden.

We lopen wat rond en zitten even hier en daar en fietsen dan door naar de haven van het vissersdorp Porticello, hier liggen de wat grotere boten. We gaan weer terug naar de camping de archeologische plek moet nog even wachten, het is inmiddels te warm om daar rond te lopen.

Als we terug zijn is er op een mooie plek waar je alleen staat iemand vertrokken en verhuizen we daar naar toe.We willen hier nog wel even blijven, het weekend komt er aan en dan stromen de campings vol. Maar ik krijg niet de indruk dat dat hier gaat gebeuren daar zitten we te ver van strand/zee voor.

17-6 We gaan op de fiets naar de archeologische plek Solunto, ooit een Griekse stad maar daarvoor door de Feniciërs gestichte handelspost Solus.
De Carthagers hebben er een tijd gezeten en toen kwamen de Grieken en daarna de Romeinen. Maar het werd nooit een welvarende stad en in de 3e eeuw werd de stad door de Romeinen verlaten.

Het is nog geen 3 km maar weer steil de berg op,als je er bent moet je weer stevig omhoog naar de restanten van de oude stad. Je krijgt een plattegrond maar op het terrein zelf is het slecht aangegeven. Alleen het middenpad is voor mij redelijk te lopen, verder met steun via Marinus zijn onderarm want het is voor mij uitkijken dat ik me niet verzwik.

Van 1 gebouw zijn een paar pilaren overeind gezet, het Griekse theater stelt niets meer voor. Een afwatering , een waterput en hier en daar wat mozaïek vloeren, de mooiste was die van het huis van Apocrates. Kamers waar je een heeeeeel klein beetje van freso’s ziet Ach ja weer veel fantasie nodig , bijzonder dat daar ooit een stad was, de plek is mooi met het uitzicht, het is met 26° en de wind net te doen.
Straks uit eten bij de Caletta/inham, groetjes Ina en Marinus

Mooi die vissersboten op het strand. Deze omgeving ziet er fraaier uit.

Mike 2023-06-17 20:28:37

Zooo mooi daar, prachtig. ❤️

Karin 2023-06-17 22:59:37

Ziet er allemaal weer bijzonder fraai uit. Doet me een beetje aan Griekenland denken. Geniet nog maar lekker daar. gr. Edso

Edso 2023-06-18 07:05:27

Toch nog even een levensteken voordat jullie weer naar het vasteland vertrekken. Gelukkig is de lucht weer kraak helder in Italië en kunnen jullie nog een paar weken genieten van al het moois. Prachtige foto's heb je ons weer gegeven. Geniet verder nog en rij voorzichtig. Groetjes A + A

Adrie en Arthur 2023-06-18 11:22:41

Prachtige plekjes weer! Die juweeltjes van foto’s opleveren👌🏼 En je blijft jezelf behoorlijk uitdagen… wel nadat Marinus eerst verkent (en zijn grote fantasie laat botvieren🤣). Voorzichtig! Hopelijk ben je jezelf niet ‘te erg tegengekomen.’ Geen Grieks theater maar wel veel Griekse sferen. Hier een heel benauwde dag. En bewolkt, even wennen na al die Zomerzon 😉🌥

Louise 2023-06-18 12:59:13

Zo met de zon erbij ziet het er weer heel anders uit!Wanneer ik het zo lees dan moet je toch wel een bepaald uithoudingsvermogen hebben om steeds weer trap op trap af te gaan! Maar de uitzichten daar doet men het voor.Mooi dat jullie een plekje hebben dat goed bevalt.Lekker gegeten?Gr.

Marianne 2023-06-18 14:05:56

Mooie reis, veel indrukken en belevenissen. Behalve veel culturele/historische indrukken, hebben jullie ook oog voor andere zaken 💪. Vergeet nooit de smaakpapillen, een hapje/drankje/lekker eten draagt zeker bij aan elke vakantie ervaring. Jullie nemen straks de ferry naar Genua of heb je een andere route? Wij intussen vanuit Patras in Venetië gearriveerd. Fijne tijd verder!!

Peter 2023-06-18 22:09:42

Hoi Ina & Marinus, Wat een mooie plaatjes van deels bewaard gebleven oudheden weer op de plaat. Wat mooi de prachtig gerestaureerde authentieke vissersbootjes, strak in de lak, en wat zijn ze mooi van vorm. Er is toch ook bijna altijd bedrijvigheid rondom zo'n haventje. De archeologische plek laat toch een aantal interessante plekken zien waar onder Casa di Leda waar een afbeelding zichtbaar zou zijn ( niet meer compleet) van de Nimf Leda. Bijzonder is het unieke uitzicht dat je vanaf de archeologische plek hebt op Capo Zafferano. Solunto of salunto was in die tijd samen met Mozia en Panormius (Palermo) één van de drie belangrijkste Carthaagse steden !! Jullie hebben er wel een stevige fietstocht voor moeten maken o.a. vanwege de steilte van het pad om al dit moois te kunnen zien. Wat prachtig de bloemen van de magische Alruin, en dat 'zomaar' bij het strand. Ik had wel kennis van deze plant, maar nooit haar bloemen gezien. Warme groet en liefs, Peter ;-)