Jalón

Spanje, Xaló

13-5 We staan op een kleine CP L’ Estufa bij een wijnboer/B&B vlak bij Jalón, Xaló in het Valenciaans. We staan hier nu met nog 2 andere campers met een prachtig uitzicht over de vallei en wat een rust hier, heerlijk.

De Jalón/Xaló-vallei ook wel de Vall de Pop genoemd, ligt circa tien kilometer landinwaards achter Benissa en heeft diverse wijnboeren. Door de lange hete zomers wordt er een stevige rode wijn geproduceerd, en de zoete witte dessert wijn, Moscatel en Mistella.

De mooie groene vallei heeft een lengte van ca. 30 km met veel wijngaarden, olijf, citrus- en amandelbomen en ligt ingeklemd tussen verschillende bergketens en stroomt het riviertje Gorgos. In deze vallei woonden eeuwenlang de Moren. Dit is in vrijwel alle dorpen goed terug te zien. Jalón is de ‘hoofdstad’ en ligt in het hart van de vallei, er wonen hier inmiddels veel Nederlanders en Engelsen.

In de gehele streek, kom je overal de zgn. Riuraus tegen. Dit zijn karakteristieke gebouwen die van de 18e-20e eeuw werden gebruikt om de muscat-druiven tot rozijnen te lagen drogen. De rozijnen werden via de haven van Dénia/Javea naar Groot-Brittanië, Amerika en Canada geëxporteerd. De meeste riuraus hebben 3 tot 5 bogen, maar er zijn ook kleinere, ookwel riurauets genoemd. Vanaf de CP zien we er een vlakbij in het land staan in de wijngaard.

‘s Middags steken we de weg over en fietsen we naar Lliber een van 9 dorpjes in de vallei natuurlijk ook met een mooi Plaza Major. Dan fietsen we door naar Xaló zoals het hier allemaal op de borden staat. Halen bij de VVV wat info en fietsen en lopen wat door het dorp. Na wat gedronken te hebben op het Plaza Major gaan we weer terug naar de camper.

14-5 Zaterdags is er in Jalón een grote antiek/rommelmarkt, we zijn niet zo van de markten maar gaan nu toch een kijkje nemen. Het hele dorp staat vol met auto’s zo ook de CP tegenover de markt, hier moet je dus op zaterdag niet zijn, wat we al gelezen hadden.

De markt is langs de rivier maar er staan ook veel kraampjes in het dorp met etenswaren, pizza’s, tapas etc. We lopen de markt over en zien van alles maar kopen niets, wij zitten in de fase van “ontspullen”. Het is grappig wat je allemaal ziet, zo ook een grote keramiek zuil(delfsblauw) trekt onze aandacht. We vragen de man wat het is en via mijn Italiaans komen we te weten dat het begin vorige eeuw vooral gebruikt werd om het water te zuiveren (dmv verhitting en filteren) omdat er veel tyfus heerste.

Ook nog even een rondje dorp waar we gisteren al de banken en stalletjes zagen staan er schijnt een feest te zijn deze week. Festa del vi i la picaeta, ik kreeg het niet vertaald in Google Translate.Lopen bij Bodegas Riko naar binnen, een fles wijn voor € 1,25, gevuld uit het vat. Maar het is allemaal zoete dessert wijn en zware rode, niet ons type wijn. We gaan op tijd een restaurant opzoeken want om 2 uur is alles meestal bezet. We hadden gister al even gekeken en bij Riu Rau zit je net buiten de drukte. Na het eten weer terug tijd voor siësta, ik ben dan doodmoe van het slenteren.
Groetjes Ina en Marinus

Prachtig die straatjes ♥️ Groetjes, Karin

Karin 2022-05-14 20:32:32

mooie foto's , het ziet er een leuke plaats uit, mooie camperplaats. een vraagje, zou het mogelijk zijn af en toe een landkaartje bij de foto's geplaatsten ? Dan kunnen we zien waar ongeveer jullie zijn ? greets René

D'Hollander Rene 2022-05-15 13:54:33

Geweldig mooi staan jullie op deze camping!En de straatjes, pleinen en marktjes zijn ook leuk en te doen!Je wordt inderdaad van al dat slenteren wel moe, we zijn ook de "jongsten"niet meer.Kijk maar uit en neem op tijd rust.Genieten jullie er maar weer van, dat staat vast! Groet van uit een "warm"land iedere dag stijgt hier de temperatuur. Marianne

Marianne 2022-05-15 14:45:46

Mooie natuurfoto's, foto's van de rommelmarkt en de typische Riuraus waarin rozijnen gedroogd werden. Dank je wel dat we weer mochten meekijken. Groetjes van P&W