Torrox

Spanje, Torrox

12-4 Vanmorgen met de fiets naar de stad voor wat inkopen en we zijn nu naar beneden naar het Calahonda strand gelopen. Men zegt het meest gefotografeerde strand van Spanje, het lag nu uit de wind dus prima voor de zonaanbidders. Het huisje valt van dichtbij tegen, plasticbloemen en toch wel wat verwaarloosd. Maar een mooi plekje, we proberen beneden rond het Balcon te lopen maar aan de andere kant is het afgezet.

13-4 Vandaag gaan we de andere kant naar Torrox, voorbij de 2 CP’s en dan slaan we eerst links af naar Torrox Costa. Een echte Spaanse Costa, veel flatgebouwen en een brede boulevard langs een klein strand. Waar moeten al die mensen straks zitten in het hoogseizoen. Aan het begin staat de Faro, we parkeren de fietsen en lopen wat.

De vuurtoren is open, je kunt zo naar binnen lopen, er is een kleine tentoonstelling waar je een en ander kunt zien over vroeger, toen stond hier een kasteel en er liggen restanten van een Romeinse villa.
Torrox Costa heeft ook een Balkon gemaakt, het Balkon Mirador.
Rondom de vuurtoren en onder het Balkon door loopt een wandelpad.

Daarna gaan we een paar km de berg op landinwaarts naar het oude Torrox, dit is nog een authentiek Spaans dorpje, dat op dit moment nog niet overlopen is door de toeristen. Parkeren de fiets bij het centrale plein en lopen daarna wat kriskras door de straatjes. Het plaatsje heeft nog wat authentieke details, natuurlijk ook met de gekleurde bloempotten met
bloemen.

Op het pleintje 2 beelden 1 van Almanzor (938-1002)afstammeling van een Arabische familie uit Jemen, gevestigd in de regio Algeciras sinds de islamitische verovering van het Iberisch schiereiland, studeerde in Córdoba en was op zijn hoogtepunt de feitelijke heerser over Al Andalus.
En de Miguero, een man die op een schelp blaast ter info van de werkers op het land.

Daarna drinken we op het plein een wijntje met diverste tapas als lunch, heerlijk relaxte plekje. Een dorpje zeker de moeite waard om even naar toe te fietsen. Als we naar beneden rijden komen we langs de Lidl meteen de boodschappen gedaan.
Terug op de camping lekker in de zon met koffie en een pastel de nata, soms kan ik de verleiding niet weerstaan, mmmmm erg lekker.
Groetjes Ina en Marinus

Leuk verslag weer, altijd ‘iets’ te beleven en te beschrijven toch? Met jouw kennis uit het verleden wordt het ook inhoudelijker. Op camperaars die ik volg op Polarsteps staat soms: “we hebben koffie gedronken en bij de Lidl boodschappen gedaan”, dat is voor volgers nutteloze informatie 🙄. Juist de tips van goede CP’s/campings/P’s enz. en de bezienswaardigheden (met info) die je kunt bezoeken, maken het volgen van andere reizigers soms het omrijden waard tijdens je eigen trip in die regio, los van de keuzes die je zelf maakt. Ben nog steeds blij met jullie aanbevelingen in Griekenland, zelfs van een goede bakker die lekkere bougatsa verkoopt. Het zijn vaak de ‘kleine’ dingen die je herinneringen levend houden. Fijne reis verder, blijf genieten. Geen hordeur/koelkast/enz. ongemakken deze reis 😂. Dat is dan extra genieten voor Marinus!

Peter 2022-04-13 18:35:00

Het lijkt wel vakantie! Schattig huisje (van afstand 😉). Mooie plaatjes📸 Snel even bijpraten🙋‍♀️😎

Luisa 2022-04-14 12:16:33

Hoi Ina & Marinus, Mooi om deze zonnige plaatjes genomen in Torrox te mogen zien. Kenmerkend zijn toch de vergelijkbare bouwstijlen en vooral de vele trappen met wat ik ken van Cordoba. Ook de hapjes die Marinus in zijn greep houdt, zien er erg aantrekkelijk uit. Helaas is dat alles voor ons niet meer weggelegd. Dank weer voor het verhaal en de plaatjes!! Rest mij om jullie prettige Paasdagen 'in den verre' toe te wensen. Groet van P&W