Drepano

Griekenland, Drepano

20-9 We gaan naar Argolis en wel naar Drepano even ten zuiden van Nafplion. De belangrijkste bezienswaardigheden op dit deel van de Peloponnesos hebben we al gezien, zoals Mycene, Epidaurus en het kanaal van Korinthe. Toen we erover heen reden precies op tijd een foto gemaakt. Dan is het goed opletten bij de chaotische wegindeling na de brug.

Wij gaan de snelweg op richting Tripoli en buigen dan af naar Nafplio. We kiezen voor Drepano, in 2013 waren we hier ook.In 2019 hebben we nog veel van de andere kant van Argolis gezien. We staan op camping New Triton en staan vooraan aan het water. Vrij uitzicht op weg en strand, de camper staat schuin ivm de wind.

In de loop van de middag lopen we naar Drepano nog een echt Grieks dorp. Dan het weggetje langs het strand uitgelopen. Er zijn een aanstal campings hier, de meeste met weggetjes waar je in “vakken” naast elkaar staat. Verder is er toch nog veel onbebouwd hier langs het strand.

21-9 We gaan met de bus naar Nafplio, ook niet onbekend voor ons, het Palamidi fort hoog op de berg is zeer de moeite waard om te bezoeken in 2013 zijn we met de camper omhoog gereden. We stonden toen aan het Karathona strand aan de andere kant van Palamidi
Nafplio heeft een mooie sfeervolle oude binnenstad die populair bij de Atheners is. De stad is wissselend Venetiaans en Turks geweest.
Slechts 5 jaar was Nafplio de hoofdstad van het verenigd Griekenland(1829-1834). De 1ste koning van Griekenland, Otto van Beieren maakte toen Athene tot hoofdstad.

We maken eerst een wandeling langs de haven en de mooie boulevard met de prachtige palmen. Hier heb je uitzicht op de Venetiaanse vesting op het Bourtzi eiland. Destijds versperde hier een ketting de toegang tot de haven. De stad heeft een bewogen verleden, de 1ste president van Griekenland , graaf Kapodistria is hier vermoord. Omdat er veel gestreden is, is het aantal standbeelden van de helden van destijds groot.
Het is een gezellige oude binnenstad met veel pleinen, terrasjes, winkelstraatjes en mooie gebouwen. en natuurlijk kerken, De Panagia kerk geweid aan de maagd Maria is de oudste en veruit de mooiste kerk van de stad.

We eten ergens wat en gaan met de bus van 14.30 weer terug, die net als vanmorgen bomvol zit. Omdat er voor vandaag slechter weer voorspelt was hebben we gekozen voor een stads bezoek ipv fietsen. Pas om 5 uur als wij al lang weer terug zijn valt er wat regen net als vannacht, veel stelt het niet voor. Dit zou qua weer de slechtste dag zijn, nou dat viel dus reuze mee. Om half 8 begint het nu echt te regenen.
Groetjes Ina en Marinus

Mooi Marinus & Ina, die bananenbomen in jullie voortuin ! Dat kanaal voor Korinthe ziet er redelijk smal uit om daar met behoorlijke schepen doorheen te moeten manoeuvreren. Geen verkeerd plekje bij New Triton, daar hoeven jullie je niet te vervelen.Leuk jullie uitstapje naar Nafplio. Soms verbaas ik mij over de wat wonderlijke architectuur in Griekenland (het huis met het opbouwtje) is daar wel een voorbeeld van. Dank voor jullie verhaal en foto's, altijd leuk om even door te spitten. Groet van P&W

Peter Kee 2022-09-21 23:47:04

Zo bekend allemaal, heerlijk om te lezen en te zien. Gr. Edso