Maastricht

Nederland, Maastricht

20-12 Vanmorgen bij 2 CP’s aan noordkant van Maastricht gekeken, we vonden het om diverse reden allebei niks. Dan naar optie 3 de CP bij de jachthaven ten zuiden van de stad. Beter, fijn dat we doorgereden zijn.
Na de koffie met de bus naar het centrum van de stad, als we uitstappen begint het te regenen. Dus met de paraplu de stad in, het is niet anders.

Eerst de oude St.Servaasbrug over, daarna bij de VVV een plattegrond gehaald. Richting Vrijthof kom je langs de bekende boekhandel Dominicanen, in de Dominicanerkerk. Bijzonder om even door te lopen.
We kijken bij de ijsbaan en het reuze rad op het Vrijthof maar omdat het blijft regenen gaan we de St.Servaas basiliek bezoeken. St. Servaas is de genezer van de zieken en de patroonheilige van de stad. Het is er een beetje rommelig omdat er schoolkinderen een concert geven en je niet overal goed bij kunt en mag om te fotograferen.
De zgn nood kist met de relieken van St.Servaas staat al sinds maart 2020 in de hoofdkerk en niet in de schat kamer ivm de coronacrisis!

Naast de basiliek staat de St.Janskerk met zijn kenmerkende rode toren, de kerk is ooit gebouwd als doopkerk voor de St.Servaas maar is nu een Protestantse kerk. We eten wat ergens op het Vrijthof en gaan dan weer richting bus. Jammer van het weer , de binnen stad is een gezellige plek met mooie winkels en veel winkels met lekkere dingen.

21-12 Vandaag een droge dag, we gaan weer met de bus naar de stad maar stappen een halte eerder uit. Hier gaan we via de Hoge brug(een loopbrug) naar de oude binnenstad. Je komt dan bij het Jekerkwartier, een wijk bij de zuidelijke stadsmuur. Hier stroomt het riviertje de Jeker door dat uit België hier in de Maas uitkomt. Er zijn nog wat oude verdedigings torens en de Middeleeuwse stadspoort de Helpoort.

Je loopt via de poort het Jekerkwartier in, een wat rustiger deel van de stad maar ook met leuke straatjes en pleintjes. Mooie oude panden met leuke details. In deze wijk vind je ook de zgn Bisschopsmolen, een watermolen met nog een volledig intacte maal installatie met 2 koppels stenen. Ooit een ban molen van de Luikse prins-bisschop waar alle Luikse burgers hun meel moesten laten malen.

We lopen weer via het Vrijhof naar de St.Servaas brug en nemen dan weer de bus naar de CP, prima half uurs verbinding. Morgen naar een camping in Noorbeek.
Groetjes Ina en Marinus

Ik heb veel van de wereld gezien maar in Maastricht was ik tot een jaar of drie geleden nooit geweest. Wat een prachtige stad is dat. En het heeft iets sjieks. Prachtige foto's ook weer. Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben. Ik zal duimen voor een aantal mooie dagen. Veel plezier

Kees Koele 2022-12-21 23:47:05

Zeker mooi plaats en foto's 👌. Fijne dagen en hopelijk blijft het droog 🙏🍀

Karin 2022-12-23 00:04:05

Hi Ina & Marinus, Ik heb zojuist je verhaal gelezen. Leuk dat jullie nu eens in Maastricht Bivakkeren!! Niet vergeten om nog even langs 'Sterre van de Zee' langs te gaan hè?? Heel veel plezier samen tijdens de feestdagen. Wij zijn vannacht weer aangeland in ons eigen stulpje. Groet van P&W