Patras - Ancona

Italië, Ancona

Van af Epidaurus is het ruim 200 km naar Patras, de oostkust van Argolis is een mooie route, bij Isthmia gaan we de tolweg op naar Patras, 120 km naar de zuid havens. Prima rijden zo via de autobaan maar dat je 3 x moet betalen is natuurlijk een belachelijk systeem. Kaartje trekken en betalen als je de snelweg verlaat lijkt me logischer.

Bij de haven eerst de tickets ophalen, gelukkig is het niet druk en daarna zoeken we een koel plekje op. Het parkeerterrein is bloedheet en straks de kade waar de schepen liggen en je moet inchecken is een nog grotere bakoven. Wij vinden naast het gebouw een overkapping met wat wind en zetten er 2 stoelen en klein tafeltje neer voor een lunch. We horen het wel als we weg moeten.

Zo kunnen we de camper ook in de gaten houden ivm eventuele illegalen die in het chassis gaan hangen om zo aan boord te komen. Klinkt onwaarschijnlijk maar is ons toch echt overkomen, zie onze reis van 2010 van Delphi-Evia. Toen was deze haven nog niet klaar ging alles nog via de oude haven. Maar we zijn al een aantal keren hier vandaan vertrokken en zien de illegalen vooral 's avonds als het donker is zich achter de gebouwen verschuilen voor de rondrijdende motorpolitie. Veel boten vertrekken 's avonds en net voor middernacht.

En ja hoor even later horen en zien we 2 politie auto's die een aantal jongens van het terrein proberen te verdrijven. Het waren er nu maar 5 maar vanavond lopen er zeker 10 a 20. Onze boot is inmiddels binnen en als we het haven terrein oprijden wordt alles en iedereen gecontroleerd, ook wij, alles moet open en ze kijken binnen in de camper. Altijd maar even afwachten of je plekje een beetje meevalt, het valt niet af, aan de zijkant en naast de dames toiletten en douches.

Voor we de haven uitvaren hebben we gedoucht, om 7 uur gaat het selfservice restaurant open. We hebben al besloten dat we dat niet gaan doen, geen zin in ergernis. Als we langs lopen zien we een rij staan bij de bakken, dan moet je beslissen wat je neemt, maar eer dat je bij het eind bent en dan in de rij om te betalen, plekje zoeken en ondertussen is je eten koud. We gaan "luxe" a la carte eten, het duurste wat we in Griekenland gehad hebben, het was prima,niets bijzonders, niks op aan te merken. Maar we vermaken ons nog het meest met het gebeuren om ons heen.

Een ober met jasje waarvan de mouwen ver over zijn handen vallen. Onze ober loopt met een grote pepermolen van 40 cm overal te vragen of je peper wil en draait het terplekke op je eten, theater!. Als we het hoofdgerecht op hebben vraag ik om de dessert kaart. Yes my dear en hij brengt de kaart. We hadden toen allebij het idee in een toneelstuk te zitten (Fawlty Towers?). Als mijn dessert, cheesecake met Amarene kersen gebracht wordt, Marinus gaat gewoon voor 2 ijsbolletjes, zeg ik oh lovely. Marinus zegt:oh jij speelt het toneelstuk mee, we hebben ons heerlijk vermaakt.

Gisteravond zijn er in Igoumenistsa ook weer campers bijgekomen die staan naast ons op de vrijgehouden baan. Er is nu meer wind en we staan behoorlijk te wiebelen, niet echt prettig voor mijn evenwicht.We lopen maar een rondje over de boot, er is natuurlijk van alles, maar niet echt ons ding en zitten toch liever bij de camper. 's Morgens hebben we voor de deur een klein schaduw plekje, ja reizen valt soms niet mee😉. We hebben hier in ieder geval minder last van het omroep systeem dat alles in diverse talen omroept

Om 3 uur(2 uur Griekse tijd) komen we in Ancona aan, Marinus wast nog even het zout van het voorraam, of het schuurpapier is zegt hij. Dan duurt het 5 kwartier voordat we de kade oprijden. De auto's en vrachtwagens die in Igoumenitsa aan boord zijn gekomen moeten achteruit de hellingbaan af omdat ze er vooruit opgereden zijn en niet kunnen draaien want alles staat vol.Je hoort steeds de aanwijzingen roepen naar rechts of links voor een aantal luxe auto's is het ook niet gemakkelijk zo te zien, want daar moeten er ook een aantal achteruit naar beneden.

We rijden de tolweg op en gaan naar Ravenna 167 km, we staan nu op een mooie kleine boerencamping 5 km ten zuiden van Ravenna, een prachtig plekje.
De temperatuur is gelukkig ook gezakt en hier niet meer boven de 30° geweest, even bijkomen nu. Groetjes Ina en Marinus.

Kostelijk verhaal!

Nico 2019-06-23 22:18:30

Altijd weer een ervaring zo‘n ferry overtocht. Het eten op een boot/vliegtuig is altijd een slechte ervaring. In Italië kan je het culinair compenseren. Heb nog een uitstekend adres (wijnboer/restaurant) in Piemonte (Canelli), in de buurt van Turijn als jullie route richting NL daar langs gaat. Wij nu aan Bodensee (Duitse deel), nooit geweest, maar de moeite waard! Dinsdag richting camping Langenwald in Freudenstadt (tip van NL-ers). Goeie en veilige terugreis gewenst! Liebe Grüße, Peter

Peter 2019-06-23 22:26:30

Hi Ina & Marinus, Jullie hebben het weer gehaald een overtocht naar Ancona en....zonder verstekelingen. Leuke beschrijving en foto's van jullie belevenissen aan boord. Ook wij hier gaan een enerverende week gepaard met hoge verwachte temperaturen tegemoet. Een heuse hittegolf als ik de weer voorspellers mag geloven. De laatste weken klopt er meer niet als wel !!Never a dull moment Ina, je uitspraak klopt weer als een bus. Hoop dat jullie weer even een leuk verblijf op de boerencamping mogen hebben. Prettige voortzetting van jullie vakantie in het Italiaanse. Groetjes van P&W.

Peter. 2019-06-24 07:18:39

Ha Ina en Marinus,jullie zijn alweer op de weg terug! Vraag mij af of jullie het ook zo warm hebben, in de camper airco dan valt het nog wel mee, maar erbuiten??Zal mij benieuwen of het ook echt een hittegolf wordt!Intussen genoten van al jullie belevenissen en over de Jacaranda:in Setubal reden we door een straat met aan beide kanten Jacarandabomen volop in bloei, zo mooi,kan niet zeggen waar het op leek, maar zo licht, zo paars en blauw, geweldig! Nieuwsgierig naar het Italiaanse! Groet en goede voortzetting, Marianne

Marianne 2019-06-24 14:49:14

Leuke foto’s, leuk verslag. Leuk om gewoon weer thuis te lezen, ook bij 30+, gewoon dezelfde temperatuur waaraan ik ook al 2 weken was gewend ☀️☀️☀️☀️ Tot gauw😘