Fanzara - Onda

Spanje, Fanzara

19-5 We gaan naar Fanzara, een dorpje een stukje van de kust af, het is het mekka voor urban art, 6 jaar geleden begon men met de muurschilderingen door bekende graffiti kunstenaars. 20 jonge kunstenaars krijgen de kans om de muren te beschilderen. Om de zoveel tijd worden de tekeningen weer vernieuwd. Het doet ons denken aan Orgosolo op Sardinië.

Miau (Museo Inacabado de Arte Urbano) is de organisatie die dit beheert, Miau wordt ook wel de hoofdstad van de straatkunst genoemd. Het dorp is eigenlijk een openlucht museum, erg leuk om doorheen te lopen door de vele slingerende kleine straatjes en steegjes. Afgezien van de grote kunstwerken hebben veel huizen kleine schilderingen op de muur of bij de deur.

Er is een kleine “officiële” P maar wij zien vlakbij een veel beter plekje in het gras met uitzicht en een beetje wind. Af en toe zien we groepen voorbij komen die op excursie zijn, zo ook scholieren.
Inmiddels hebben we ook al 2 x van bewoners sinaasappels gekregen.

20-5 we rijden weer 10 km terug naar de industriestad Onda, ook wel ekend van de grootste keramiek fabrieken in Europa, vooral tegels. Ongelooflijk hoeveel fabrieken en overal stapels tegels en ook op menige gevel Arabische teksten.

De oude keramiek traditie is het meest kenmerkende van deze stad, de vele handwerktechnieken zijn verloren gegaan en men is nu over gegaan op het produceren van tegels.

Vanaf de CP lopen we naar de oude binnenstad, dat een leuk oud pleintje met portieken en in het midden een bron. Vroeger was dit het marktplein. Dan klimt het omhoog naar het kasteel door het oudste deel van de stad, dit deel is heel erg verwaarloosd, er was hier een Joods en een Moslim wijk. Boven bij het kasteel heb je natuurlijk een mooi uitzicht op de stad maar ook op het enorm grote stuk van de tegelindustrie met de rokende schoorstenen.

Het kasteel is de belangrijkste bezienswaardigheid, het is een 11-eeuws islamitisch paleis en was voor militair gebruik, het is gelegen in het hoogste deel van Onda en lag op een strategische plek. Hier zat de commandopost en residentie van de officier van de sultan in islamitische tijden. We maken een rondje over het grote terrein dat gratis toegankelijk is en krijgen binnen wat folders met info.

Op de terugweg komen we langs de grootste kerk met de kenmerkende blauwe tegelkoepels. Het is inmiddels al 27˚ we gaan terug om bij de camper in de schaduw wat te lezen , gelukkig hebben we af en toe een beetje wind.
Groetjes Ina en Marinus

Wat een gezelligheid met die prachtige wandschilderingen. Daar word je vrolijk van!

Berta Smilda 2022-05-20 17:08:32

Wat maakt de Kunst die te zien is in Fanzara, dit toch tot een gezellig plaatsje. Afgezien van de grote Keramiek producerende fabrieken in Onda en de fabrieken die speciaal werden opgezet om tegels te produceren, is het toch doodzonde dat de echt oude handwerktechnieken in de loop der tijd verloren zijn gegaan. Het 11e eeuwse Islamitische paleis lijkt al met al een bewogen geschiedenis te hebben, ook militair gezien,met een sfeer die ter plekke haast voelbaar moet zijn. Tot slot de prachtige kerk met de blauwe koepels die prachtig uittorenen boven de stads bebouwing. Vervelen hoeven jullie je niet want er valt ongelofelijk veel te zien in deze omgeving. Geniet ervan met volle teugen Marinus & Ina. Groet van P&W.

Peter Kee 2022-05-20 17:37:54

Jullie reis, regelmatig afwijkend van de platgetreden toeristische paden, geeft ons veel inspiratie. Als het ons gegeven is zullen we in het najaar zeker een paar ideeën pikken...... Dank, ook voor de fraaie foto's. Groeten en....... Vaya con Dios.

Fred & Els 2022-05-20 18:59:26

Interessante plaatsen. Ik zie dat ik leven tekort kom om alles te zien! LOL.

De.Vlietjes.op.reis 2022-05-21 09:58:10

Na Valencia, waar we met volle teugen van hebben genoten, zien we nu die prachtige muurschilderingen. Na al die regen is er nu voor jullie volop zonneschijn en hoge temperaturen. Weer mooie verhalen en prachtige foto's en wensen jullie een goede verdere reis. Groetjes A + A.