Vianden

Luxemburg, Vianden

29-12 Eerst wat boodschappen gedaan en toch de LPG gevonden, dan rijden we via B wegen door Duitsland naar Vianden. Een mooie rustige route, heuveltje op, heuveltje af met mooie vergezichten.
We staan nu op Camperpark Vianden, CP met goede voorzieningen en aan de Our.

‚s Middags eerst maar eens een verkennings rondje en bij de VVV wat info halen. Via een steegje weer een lange trap op naar de Hockelsturm voor het uitzichtpunt over de stad. In de Grand Rue die vanaf de brug omhoog loopt, ook richting kasteel, is er veel gesloten/opgeheven.

Voor de brug naar het oude centrum staat ook een buste van Victor Hugo gemaakt voor Rodin. Hugo verbleef enige tijd in Vianden in het hotel bij de brug en zou hier Les Miserables hebben geschreven.

30-12 We krijgen bezoek vandaag, gezellig, zoon en schoondochter hebben vakantie en zitten een week in een appartement in Bernkastel aan de Moezel. ‚s Morgens maken wij eerst nog een wandeling langs de rivier de andere kant op.

Als ze rond de middag aankomen begint het net te regenen eerst maar in de camper koffie met wat lekkers. We gaan met de auto omhoog richting kasteel, even voor het uitzicht vanuit de auto dan. Het was toch niet de bedoeling het nu te bezoeken want Sandra is niet erg mobiel op het ogenblik. We gaan eten bij Du Pont met uitzicht op de brug.
Ondanks de hele middag regen hadden we een gezellige middag.
Morgen gaan wij het kasteel bezoeken.

31-12 vandaag weer een droge dag met zelfs af en toe wat zon. De CP is vlak bij het busstation, daar nemen we de bus en stappen aan het eind van de hoofdstraat uit. Dit scheelt mij een stuk lopen/klimmen. In het kasteel zelf is het ook veel trappen lopen, inspannend. Ik neem een audio gids erbij die wat meer info geeft.

Het kasteel van Vianden is gebouwd tussen de 11e en 14e eeuw op de fundamenten van een Romeins kasteel. Er is veel aan verbouwd in verschillende stijlen in latere eeuwen. Het was ooit van Willem I van Oranje-Nassau, maar raakt in verval en in 1890 kwam het in bezit van groothertog Adolf , de oudste tak van het huis van Nassau. In 1977 nam de staat Luxemburg het over en werd het in zijn oude glorie herstelt.

We lopen weer naar de CP, moe maar voldaan, het was zeker de moeite waard. We blijven hier oudejaarsdag staan en hopen op een rustige jaarwisseling. Morgen naar de hoofdstad, dat is nog een dingetje om daar in de buurt een plek te vinden.
Iedereen een fijne jaarwisseling en een heel goed en gezond 2023,
Groetjes Ina en Marinus

We wensen jullie een prachtig en gezond 2023 en heel veel mooie camperreizen

Mike en Wilma 2022-12-31 17:32:24

Wat leuk om even je zoon en schoondochter bij je te hebben. Het valt me wel op dat jullie deze vakantie veel wandelen. Hebben jullie de fietsen niet meegenomen? Waarschijnlijk ook niet gedaan omdat het in de winter niet lekker fietsen is natuurlijk. Prachtige foto's weer. Geniet van de jaarwisseling. Ik hoop dat het rustig is bij jullie en ik wens jullie zeker ook een heel mooi 2023 toe en hoop dat er ook dan weer vele reisverslagen volgen.

Kees Koele 2022-12-31 17:51:05

Fijn om jullie weer te volgen. Wat een gezelligheid om samen met de kinderen lekker te gaan eten. Wij wensen jullie een gezond en vredig 2023.

Berta Smilda 2022-12-31 18:09:13

Hoi Marinus & Ina, Wat een prachtige foto's weer bij je verhaal Ina. Wat staat het water hoog in de rivier en is door wind aangezet ook behoorlijk woelig. Erg leuk om Michiel & Sandra weer op de foto te zien. Ik ken Michiel natuurlijk al heel lang, vooral als opgroeiende jongen. Ja de tijd staat niet stil en kleintjes worden groot. Wat een goed plan om elkaar daar in Vianden te ontmoeten. Wat een indrukwekkend en ook hoog gelegen kasteel heeft Vianden toch, waarin ook veel te zien is, en een bezoek dan ook meer dan waard lijkt te zijn. Het slotmechanisme, van de kist ,puur handwerk van een deskundige slotenmaker is op jouw foto mooi te zien. Veelal zit er nog een afdekplaat bovenop het slot gemonteerd waardoor het machanisme aan het oog onttrokken wordt. Een prachtig kasteel met een aantal gobelins die prachtig over de betreffende wand ruimtelijk werden verdeeld en daardoor goed tot hun recht komen. Dank voor de vele mooie foto's die een behoorlijk beeld van de stad hebben weergegeven. Best een mooie stad !! Langzaam aan komen jullie aan het einde van deze reis, een winterreis die toch ook door het zachte weer veel bezienswaardigheden heeft opgeleverd. Prettige voortzetten Dame en Heer !! Groet van Peter & Wilna.