Lienz

Oostenrijk, Amlach

Donderdagmorgen weer uit Mauterndorf vertrokken naar Lienz, nu eenvoudig via de Katschberg tunnel en autobaan. We staan op Camping Amlacherhof in het plaatsje Amlach dat 2 km buiten Lienz ligt. Een echt boerendorpje met vakantiehuizen.De stadscamping van Lienz is ‘s winters gesloten, zo ook eigenlijk deze camping, maar op aanvraag kun je hier wel terecht.

Ik had geïnformeerd bij de VVV van Lienz waar wij zouden kunnen overnachten want op de CP in Lienz, parking bij het station, is het verboden te overnachten. Op het terrein van de camping is een groot mooi gebouw met vakantie appartementen. Er is in januari wat email contact geweest en vlak voordat we aankwamen even het telefoonnummer gebeld dat ik gekregen had. Men zorgt dan dat er iemand is voor ontvangst. We hebben een sleutel van een lekker warme privé badkamer beneden in het grote vakantiehuis, tevens sanitairgebouw van de camping.

Vandaag met de bus, die om het uur rijdt naar Lienz.We hebben van de camping een Gästekarte gehad dan is de bus gratis. Lienz heeft een mooie kleine oude binnenstad met een paar bezienswaardigheden. Zoals het Liebhaus( stadhuis )op het hoofdplein, diverse kerken, de Mariensäule op de Johannesplatz, een gedenkteken op de plek waar ooit een kerk stond die bij de grote brand in 1798 afbrandde.

De stad ligt tussen de rivier de Isel en de Drau in, bij de Isel is nog een oud stuk stadsmuur met toren. We maken een wandeling langs de diverse dingen, het is heerlijk weer, de terrassen in de zon zitten vol.Vrijdagmiddag is er een kleine markt met stalletjes van vooral lokale produkten.

Dan bezoeken we nog het kleine Kozakkenmuseum, waar de beheerder ons iets vertelt over de geschiedenis. Een en ander is uitgestald in 2 grote kamers, toch leuk om iets te horen over voor ons een onbekend stukje geschiedenis.

De Kozakken waren Russische volksgroepen met een onafhankelijke levenswijze maar die zeer tsaar gezind waren. In 1683 hebben ze Wenen van de Turken bevrijd. In de burcht Mauterndorf lazen we al dat de Turken regelmatig Steiermarken en Karinthië binnenvielen.
Tijdens de 2e WO waren de Kozakken anti Sovjet en streden als wraak tegen de Russen aan Duitse zijde mee. In juni 1945 werden ze (70.000) door de Britten aan Rusland uitgeleverd, terwijl ze zelf in 1920 Rusland al ontvlucht waren. Volgens Stalin waren het republiek verraders en werden ze verbannen naar oa Siberië.

Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie komt er een wederopstanding van de Kozakkencultuur in oa Rusland, Oekraïne
Tegenwoordig kennen we de Kozakken alleen nog van hun koren en de verenigingen hier en daar.

Als we weer terug op de camping zijn horen van de camping/huis eigenaar dat het grote huis ooit de residentie was van de schoondochter van Sisi.
Morgen gaan we Italië, het Pusterdal in, een bekend gebied voor ons.
Groetjes Ina en Marinus.

Wat leuk jullie reis in het winterse Oostenrijk. Ik zou er nog een tijdje blijven. Het corona virus is zich in het noorden van Italië aardig aan het verspreiden en worden scholen gesloten en sport evenementen afgezegd.

marrian 2020-02-21 20:55:03

Het Pustertal valt onder Zuid Tirol en is nog geen Veneto!

op.stap.met.ina.en.marinus 2020-02-21 21:00:30

Wat een mooi weer, het kan niet anders dan een fijne reis te zijn .Ook mooie foto.s , kijk uit naar de volgende stop.

D'Hollander Rene 2020-02-21 22:31:06

Lekker zonnig! Leuke stad. Voelt gelijk wat warmer nu de sneeuw uit de plaatjes is verdwenen😄 Riante plek om te staan, heel bijzonder dat jullie de enigen daar zijn. Groeten!

Louise 2020-02-22 18:46:20

Een leuk verslag en foto's Marinus & Ina. Dat stukje ook voor mij onbekende geschiedenis, daar ga ik nog wat meer over opzoeken. Als het goed is zullen jullie inmiddels het Pusterdal wel hebben weten te bereiken in Italië. Veel vakantieplezier toegewenst. Groetjes van P & W.

Peter 2020-02-22 21:33:50

Wat een mooie reis èn ...... zo prachtig beschreven! Een feestje om te lezen 😄👌

Mariëlle 2020-02-28 09:54:36

Bedankt voor het compliment, het was ook weer genieten mooi weer en weer interessante nieuwe dingen gezien.