Bruneck

Italië, Bruneck

Ondanks dat de voorspellingen van het weer wat minder waren was het vrijdag goed weer, zon met wat wolken en er vielen misschien 10 druppels regen. Prima winkeldag, dus we gaan naar Bruneck.Tijdens onze reizen koop ik zelden wat, bij ons is de keus toch overweldigend. Maar voor Bruneck maak ik altijd een uitzondering hier wil ik wel even shoppen.

Mooie oude gezellige binnenstad met leuke winkels voor zeer redelijke prijzen, en ook geen hordes winkelende mensen.
De Italianen houden ook in de winter siësta dus rond de middag sluiten de meeste winkels en is de gezelligheid weg. Ook hier weer regelmatig even omhoog kijken voor mooie elementen op de gebouwen. We lopen helemaal naar het eind van de oude binnenstad waar de kerk staat met de begraafplaats met de mooie grafstenen ingemetseld in de lange muur naast de kerk. En altijd even kijken bij het ijzerwinkeltje waar je ook bijzondere verkeers-waarschuwingsborden kunt kopen.

'S Middags gaan we naar het Museum Mansio Sebatum in San Lorenzo. Vroeger heette het hier dus Sebatum. We zijn hier al zo vaak geweest maar hebben nog nooit het museum bezocht. Buiten staat een mijlsteen uit 218 n.Chr.hier staat op dat de afstand tot Aguntum bij Lienz 56 Romeinse mijl was. Het museum, tevens VVV heeft een A4 waar de vertaalde tekst op staat.

Op de 1st verdieping is weergegeven het gebied van de Saevaten, een volk dat behoorde tot het Keltisch koninkrijk Noricum. Op de 2e verdieping zie je veel van de Romeinse Mansio, een rustplaats voor de reizigers, tevens woongemeenschap. Om de 40 km werd meestal zo'n Mansio gebouwd.Mooi uitgelegd allemaal, met voorwerpen die hier in de buurt gevonden zijn maar ook met teksten hoe men leefde. En informatie over geld zaken wat iets kostte en wat men verdiende, diverse beroepen staan er in het lijstje oa prostituee. En dan wat de
diverse boodschappen kostten.

Op de bovenste verdieping zie je geloof en dodencultuur.De Romeinen geloofden in een bestaan aan gene zijde. De doden kregen vele zaken mee, oa een munt om de veerman te betalen, maar ook gebruiksvoorwerpen.In de buurt zijn 84 graven ontdekt, 2 zijn hier nagebouwd met de bijbehorende voorwerpen en sieraden.

Ook was er een vondst van 22 gouden munten, ooit geslagen in Konstantinopel, Rome en Ravenna. 539 n.Chr. Was een onzekere tijd voor de bewoners van de streek, de Frankische koning Theudebert viel het land (Noord Italië) binnen en verwoestte hele landstreken. Voor de bewoners reden om hun goud te begraven, wat 1400 jaar later bij opgravingen in Sebatum gevonden wordt. Een klein archeologisch museum met leuke wetenswaardigheden en mooi weergegeven met tekst in Duits, Italiaans en Engels.

We gaan vandaag skiën, het is zaterdag een wisseldag, dus we hopen dat het niet zo druk is. Stukje met de trein tot Percha, trein uit en aan de andere kant van het perron de gondel in. Die brengt je in 20 minuten(met 2 tussenstops)naar de top van de Kronplatz op 2273 m hoogte.
Boven op het plateau komen heel veel liften/gondels dus hier is het altijd druk. Hier staat ook de grote bel die om 12 uur luidt.

Het is altijd even kijken welke afdaling je moet/wilt nemen. Het is inderdaad veel minder druk dan in Oostenrijk en ook de pistes zijn beter minder grote hopen geschoven sneeuw.Op een paar plekken aan de zuidkant wordt het zacht maar prima te doen. Als we beneden bij S.Vigilio zijn zien we dat het 10 graden in de schaduw is. Dit ligt toch nog op 1193 m hoogte. Het is onvoorstelbaar zulk prachtig weer, strak blauwe lucht en geen wind.
Groetjes Ina en Marinus.

Zalig mooi!👌We volgen op de voet!😉

Rik & Els 2019-02-24 08:07:56

Lekker weertje bij jullie. Ik krijg bijna zin in vakantie ;-)

Michiel Hussaarts 2019-02-24 11:36:51

Inderdaad prachtig weer, genieten. Gelukkig is het hier ook lente! 14 graden vandaag, opsteker! ☀️☀️ Mis jullie wel, groetjes!