Jesi

Italië, Jesi

11-10. We rijden naar Jesi, weer een wegafsluiting zonder omleiding😡. Op goed geluk rijden we naar de westkant van de stad en komen zo bij de grote P/CP. Dan een park door , een trap en met een lift naar boven en je staat in het centrum. Ook Jesi ligt weer boven op een berg, de hoofdstraat loopt recht over de top maar naar rechts en links is het weer afdalen.

Jesi is een vrij grote stad en veel levendiger dan Osimo. Ik had op internet gelezen dat vooral het Palazzo Pianetti bijzonder is, een Rococopaleis over de top. Daar gaan we eerst naar toe want dit sluit om 1 uur. We nemen kaartjes voor 1e en 2e verdieping het archeologische deel beneden slaan we over.

Het paleis is uit de 18e eeuw en was van de adellijke Pianetti familie. 1st verdieping was voor de representatie, ongelooflijk wat een rijkdom en praalzucht. Veel schilderijen maar de plafondschilderingen zijn bijzonder of er beeldhouwwerk tegen het plafond zit!

Op de 2e verdieping zijn de woonkamers, slaapkamers etc van de familie, niet meer ingericht maar wel met de plafondschilderingen. Hier meer “gebruiksschade” langs deurstijlen etc. Verder is het in de kamers een kunsttentoonstelling van oud en modern werk.

We maken een wandeling door de stad, veel palazzi, poorten, pleinen. We gaan wat eten, het leven begint stil te vallen, winkels sluiten en gaan pas om half 5 weer open. Via het oudste gedeelte van de ommuurde binnenstad dalen we weer steil af naar beneden en lopen terug naar de camper. Er is heel te zien maar voor mij is het genoeg zo. Tijd voor siësta even een uurtje plat.

12-10 Via de “witte” weggetjes rijden we naar Corinalo, berg op en berg af, een prachtige route. Maar dan weer een wegafsluiting, niet te geloven, pijl van gaat u hier maar naar links, verder geen aanwijzingen.

Er zijn hier diverse mooie plaatsjes, we komen langs Serra de’ Conti, langs de oude stadsmuur zien we een ruime P en we stoppen.
Even een kleine wandeling door het oude centrum. Er zijn 2 kerkjes met nog oude fresco’s. De oude hoofdstraat loopt over de top van de heuvel en de straatjes dalen weer af.

Rond de middag staan we op de CP van Corinaldo, alle voorzieningen gratis inclusief wifi. We waren hier al een keer in augustus 2020, Corinaldo ligt ook weer op een top. Het is een behoorlijke klim het stadje in maar eens kijken of en wanneer we dat gaan doen, even pauze.
Groetjes Ina en Marinus.

Indrukwekkend hoor, het weelderige palazzo. Maar ik vind de straatjes toch leuker 😛 Pas je op jezelf?! Zo lekker rustig zo op het einde van seizoen. Grappig, toen jullie in het voorjaar in Italië waren was ik in boek begonnen en “kruisten onze wegen” in Italië. Het boek niet uitgelezen maar vandáág toch weer opgepakt en zo zat ik dus weer in de gesprekken met Jan Cremer in … Cietà della Pieve. Een beetje 🇮🇹☀️ op een regenachtige dag.

Louise 2023-10-12 15:36:16

Wat is er veel moois goed bewaard en/of gerestaureerd. Fijn om van mee te mogen genieten, dankjewel.

Wilma 2023-10-12 15:44:21

Wat zijn die mensen van dat paleis toch rijk geweest om zoiets te kunnen laten bouwen.

Mike 2023-10-13 13:58:20

Jullie zijn inmiddels alweer aangeland in Jesi Marinus & Ina. Indrukwekkend het stucwerk en het doorkijkje van het Palazzo Pianetti, en een weergaloze foto van jouw hand Ina. Mooi ook al de rijk beschilderde plafonds en schilderijen daar. Ook de deurstijlen zie je zeker niet over het hoofd ( afwijking van betekenis van mij). De familie Bruynzeel en bedrijfsleiders hebben deze fraaie exemplaren vast nooit gezien. Dat geldt ook vast voor de prachtige oude groene deuren, voorzien van beschilderde panelen. Alles is goed bewaard gebleven tot mijn niet geringe verbazing ( voor zo'n arm land). En dan hebben we het nog niet over de woonverdieping...thans een prachtige plek om de kunstverzameling oud en modern aan belangstellenden te kunnen tonen. Mij vielen ook de werkelijk prachtige deurkloppers op, zo zie je ze meestentijds alleen nog in China en Jesi. Prachtige trappen die leiden naar een plek om even siësta te houden. Toch wel bijzonder Jesi. Dank je wel Ina voor alle mooie plaatjes !! Groet van Peter.

Peter Kee 2023-10-15 14:24:31

Wat is er in ieder plaatsje of stadje weer wat moois of bijzonders te zien!Je staat er iedere keer weer versteld van dat er een familie is geweest die in staat was zoiets te laten bouwen!