Agia Napa

Cyprus, Agia Napa

Donderdag 6 januari is een officiële feestdag op Cyprus, daarom kiezen we er voor naar Agia Napa te gaan en nog niet naar Nicosia. De minste kans dat we tegen gesloten dingen aanlopen en dit schiereiland is landschappelijk mooi. Ooit een klein vissersdorp maar sinds de noordelijk gelegen wijk Varosha van Famagusta door de Turken werd ingenomen is het de belangrijkste badplaats van Cyprus geworden. Het heeft de reputatie van het op een na grootste vermaaksoord van de Middellandse Zee te zijn na Ibiza.

Als we in Agia Napa aankomen zie je al dat het 1 groot vakantiedorp/stad is. Alles dicht, nog niet opgestart je ziet nauwelijks iemand lopen er rijden alleen wat auto’s. Het is even zoeken in het centrum waar het klooster is. Hier vlak bij is een winkelstraat waar wat mensen lopen en waar we een koffie kunnen drinken, er is een testlocatie maar verder alles natuurlijk gesloten. Dan komt er een processie langs het is natuurlijk vandaag 3 koningen, een feestdag.

Ik had het al op internet gelezen : klooster tijdelijk gesloten en inderdaad door de poort zien we dat men aan het restaureren is? De kerk er naast is wel open hier kwam de processie natuurlijk vandaan.

We rijden dan de stad uit richting Kaap Gkreko en komen langs een park met honderden sculpturen. Je kunt hier gewoon door heen lopen. We lezen dat er in 2019 en 2018 een internationaal sculpture symposium was. De beelden komen overal vandaan oa Oekraïne, Uruguay, België, Italië en nog veel meer landen.

Daarna rijden we naar Kaap Gkreko een mooi stukje kust, het laatste stukje van de punt met de vuurtoren is afgesloten. Het is een mooi stukje kust met een aantal baaien en ook een Blue Lagoon.
Overal lopen mensen, het lopen langs de rotsen is voor mij niet gemakkelijk allemaal scherpe puntige kalkstenen. Ook weer een plek waar je eigenlijk wel met mooi weer naar toe moet.

Een stukje verder ligt het vakantiedorp Protaras, net als in Agia Napa, alleen maar hotels en appartementen. Boven op een kleine heuvel ligt het kerkje van de profeet Elia waar je een mooi uit zicht heb over Protaras en het Turkse Varosha. We klauteren naar boven maar wat een hotel/appartementen massa. Gelukkig zien we beneden 1 Engelse Pub waar we wat kunnen eten.

Daarna de snelweg weer op om Agia Napa heen en even daar voorbij kijken we bij de Agia Thekla een mooi gelegen kerkje met een grot waar ook een kapelletje in zit. Hier wordt het ook vol gebouwd met grote gebouwen. Cyprus is goed voor investeerders die hun zwarte geld kwijt willen?
Groetjes Ina en Marinus.

Mooie foto’s, Je staat er goed op Ina👍🏼 Wat fijn dat je lekker zonder jas naar buiten kan. Heerlijk!!!

Simone 2022-01-06 23:18:47

Prachtige foto’s van Cyprus! Jullie maken er een mooie en informatieve reis van. Geniet nog maar van de laatste dagen, voor dat jullie weer naar huis vliegen. Groeten vanuit Groningen Pieter en Berta.

Berta Smilda 2022-01-07 10:45:14

Opvallend die militairen die mee lopen in de processie. Een weer een mooie kerk.

De.Vlietjes.op.reis 2022-01-07 14:15:40

3 koningen, dan kan een processie natuurlijk niet uitblijven. Leuk dat jullie dat konden meemaken. Mooi om wat beelden afkomstig van het sculptuur symposium 2018 en 2019 alsnog te kunnen zien. Ook bijzonder de Blue Lagoon, een andere dan die op IJsland. Wat een aparte sfeer in de grot in de omgeving van de Agia Thekla en het kapelletje. Mooie belevenissen voor ëén dag Marinus en Ina.We wensen jullie nog veel reisplezier toe !! Groet van P&W

Peter Kee 2022-01-07 21:22:18

Beetje sombere aanblik , die processie maar weer een mooi kerk! 6 januari blijft altijd een gedenkdag voor mij, mijn moeder zou 88 zijn geworden. Lekker weer hoor!