Ammoudia

Griekenland, Ammoudia

Zaterdagmorgen eerst naar de Lidl in Igoumentisa, dit is toch de supermarkt met het grootste groente aanbod in Griekenland. Even flink ingeslagen en met 2 vertrouwde kaasbroodjes en 2 koffie broodjes gaan we weer verder. We hebben deze kust al diverse keren gereden en rijden nu achter Parga langs en gaan naar Ammoudia. Maar wat weer een bloemrijke weg, ongelooflijk het ziet overal geel van de bloemen, wij hebben de bollenvelden maar Epirus- Griekenland heeft de bermbloemen.

In Ammoudia is een gedoogplek voor campers bij het haventje langs de Acheron rivier. Volgens de mythe begeleidde hier de veerman Charon de zielen naar het hiernamaals, het rijk van Hades.
We staan hier leuk aan de promenade met uitzicht op he grote zandstrand in de baai. Achter ons hoog riet waar we regelmatig een bootje langs horen gaan. We maken een wandeling langs het strand en door het dorp. En natuurlijk even bij de vissersbootjes kijken.

Zondagmorgen vertrekt er een camper vooraan en daar heb je mooi uitzicht op de rivier dus we verkassen even snel. Er is veel sluierbewolking waar de zon maar af en toe even doorkomt daarom is het wel benauwd warm. We gaan op de fiets naar Mesopotamos op een heuvel bij de rivier, hier was het dodenorakel, Necromanteion.Een bouwwerk gewijd aan Hades, hier kon men de zielen der doden vragen stellen. Ik weet dat we er lang geleden geweest zijn, ik kan me er niet veel meer van herinneren we gaan dus het geheugen even opfrissen.

Het is maar 4 km verder, langs een rustige saaie rechte weg, maar ook hier weer veel bloemen, struiken vol met wilde witte roosjes.Vlak bij het Necromanteion is het op de heuvels weer een bloemenpracht met uitzicht op het dorp. Spectaculair is het bouwwerk van 300 v.Chr. niet maar leuk om even doorheen te lopen en vooral de oudste restanten met de kunstig gestapelde stenen is toch wel mooi om te zien hoe men heel lang geleden iets bouwde.15 km verder ligt Gliki waar de Acheron ontspringt, een mooi plekje waar we ooit overnacht hebben, maar we gaan weer terug met de fiets. 'S Avonds in een van de restaurantjes bij de haven wat gegeten, nee vis deze keer even niet gewoon een souvlaki maar wel met lekkere bijgerechten.

Maandagmorgen vertrekken we en gaan verder naar het zuiden langs de kustweg, bij Loutsa komt er een stukje kust met zandstrand en volop bars, restaurants en hotels. Maar er is nog niets te doen, het seizoen is nog niet begonnen. Dan komt er een stukje kust met wat leuke baaien dat minder druk is, we hebben nog maar 21 km gereden en zien voorbij Lygia een mooi plekje. We hoeven er niet lang over na te denken, we blijven. Rechts en links een hotel en Beach bar die beiden nog gesloten zijn, alhoewel de strandstoelen al wel klaar staan. Af en toe rijdt er iets voorbij, wat een rust en ruimte. En ja hoor achter in de middag de 2e camper, het moet toch niet drukker worden.
Groetjes Ina en Marinus
PS Nog even een laatste foto van de prachtige zonsondergang!

Wat prachtig Marinus & Ina, die fantastische berm vegetatie !! Indrukwekkend dat vertrek in het bouwwerk dat gewijd werd aan Hades, waar de zielen der doden vragen gesteld konden worden. Als je nu vragen zou stellen, kan het best zijn dat je heden ten dagen nog antwoorden krijgt. Prachtig de manier van steenhouwen en stapelen, opdat er niets kan verschuiven. Het zal ook met hedendaagse moderne machines niet zo gemakkelijk zijn om stenen zo te vervaardigen. Jullie zitten momenteel in mijn ogen in een prachtig gebied. Geniet er van en ik hoop voor jullie dat het weer de komende tijd zal meedoen. Groetjes van Peter ( en Wilna)